Vad är mest lämpligt. Dörren det gäller är en vanlig standarddörr köpt på bauhaus.

Jag vill att det skall bli så rakt som möjligt. Finns det några andra trick man kan ta till när man sågar för att få det spikrakt och snyggt?
 
Sänksåg är väl det bästa, eller om du tar den till en brädgård och sågar den i deras såg. Kanske inte så poppis om du inte köpt den där kanske, men Bauhaus har ju också sågar.
 
Tyresö
Spänn fast en regel/planka på dörren, med 2 tvingar så har du ett stöd att glida längs, med en cirkelsåg - det fungerar även att göra så med en sticksåg - men sågsnittet blir inte snyggt.
 
petersson79 skrev:
Sänksåg är väl det bästa, eller om du tar den till en brädgård och sågar den i deras såg. Kanske inte så poppis om du inte köpt den där kanske, men Bauhaus har ju också sågar.

Varför är just en sänksåg och inte en cirkelsåg eller justersåg bäst? Är man lagom försiktig blir det nog tillräkligt rakt.
 
Tyresö skrev:
Spänn fast en regel/planka på dörren, med 2 tvingar så har du ett stöd att glida längs, med en cirkelsåg - det fungerar även att göra så med en sticksåg - men sågsnittet blir inte snyggt.
Kan man klämma fast en masonitskiva på respektive sida och köra med sticksågen. Hjälper det?

Jag skulle kapat dörrarna i samband med att jag köpte dem. Men det är lätt att vara efterklok...
 
Tyresö
Ja, du kan ta vad som helst som är rakt och styr glidsulan, bara glidsulan på sågen inte hoppar över. Sen räcker det med en "styrskena" på ena sidan - finns ingen anledning att ha en på var sida.
 
Tyresö skrev:
Ja, du kan ta vad som helst som är rakt och styr glidsulan, bara glidsulan på sågen inte hoppar över. Sen räcker det med en "styrskena" på ena sidan - finns ingen anledning att ha en på var sida.
Jag tänkte mest för att sågsnittet skall blir snyggt.
 
Tyresö
Det blir inte snyggare för att du använder 2 styrskenor - du styr inte din bil bättre om du har 2 rattar i den..hehe. Om du nu ska använda en sticksåg, så lägger du bara glidsulan mot "styrskenan" - sen är det bara att låta "styrskenan" göra snittet rakt.
 
Jag tänkte att jag sågar igenom masonitskivorna. Och på så sätt tänker jag mig att sågsnittet blir snyggare. Sedan använder jag nog någonting tjockare som styrskena. Men jag kanske tänker fel?
 
Tyresö
Tror nog att du tänker rätt, annars finns det färdiga plastskydd som man monterar på glidsulan, framme vid sågbladet, på proffs-sticksågar. Men det går kanske lika bra med att såga igenom en masonitbit. Ett tips är att du innan du sågar, köp/använd ett helt nytt blad - som är just för fina snittytor.
 
Fast plastskyddet, om Kias såg har ett sånt, har ju ändå en viss öppning så masoniten skulle ju ge ett extra skydd mot flisninng. Men med ett vanligt sticksågsblad (tänderna uppåt) borde det bara behövas på ovansidan.
 
Tyresö
Farzan skrev:
Men med ett vanligt sticksågsblad (tänderna uppåt) borde det bara behövas på ovansidan.
Självklart! Undersidans snitt kommer att bli perfekt.
 
Idag har jag 3 mm från det nya golvet till dörr. Tröskeln som jag skall lägga under dörren är 9 mm. Så jag måste kapa minst 6 mm av dörren för att kunna stänga den. Men det skall väl vara en luftspalt också?

Eftersom jag har höjt golvet med 15 mm. Skall jag kapa lika mycket från dörren då? Eventuellt är den nya tröskeln (9 mm alltså) lite tjockare än den tidigare. Så jag kanske borde kapa några mm mer än 15 mm?
 
Tyresö
När dörren är stängd, så ska det vara en glipa på 5 mm - är det en badrumsdörr, så ska glipan vara 10 mm.
 
Glipan räknas från tröskeln då antar jag? Så om nuvarande glipa är 3 mm. Och jag skall få in en tröskel som är 9 mm. Då måste jag kapa 6 + 5 = 11 mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.