Jag skulle vilja svara så här på ursprungsfrågan:

Är det ett bra pris för en fiberinstallation?
- JA!
Är 359 kr / mån ett bra pris för triple-play tjänsten (internet, tv, telefoni)?
- JA!

Om du enbart jämför mot ADSL så tycker jag personligen inte att det är något som helst snack över huvud taget.

Det som är knäckfrågan här är ju att det är Telia...

Som någon nämnde, efter de tre åren, kan du välja vilken leverantör som helst då?

Jag hajjade inte riktigt om det fanns alternativa fiberleverantörer?
 
Ingår en konverterare fiber -> "vanligt nätverksuttag" i den summan eller är det något man ska köpa till (antar att det är frågan om en switch/router med ingång för fiber)? Har iofs sett att det numera finns nätverkskort som man kan koppla direkt till fiber för ca 2 500 kr men då verkar det finnas flera standarder så man blir snurrig.
 
magnuse74 skrev:
Tänk på att om ni kopplar larm mot bredbandet så räcker det att bryta huvudströmbrytaren för att convertern och telefonen inte ska fungera.
På precis samma sätt som det larmet avlider om någon klipper telefonkabeln, om man har det kopplat analogt. Därför köper man bara uppkopplade larm som har backupkontakt med larmcentralen via GSM. Och inbyggd batteribackup. :)
 
Jag tycker inte att just det med utebliven telefonanslutning vid bruten ström är hela världen, bara det oväsen som sätter igång vid larm borde avskräcka minst lika mycket som vetskapen att en väktare kommer om några minuter.
Enda gången väktare ryckt till mig så skiljde det uppåt två timmar mellan larm och åtgärd, detta p.g.a en åsksmäll som slog ut massvis med larm.
När jag efteråt frågade om detta så hävdade larmcentralen att inkomna larm betades av i den ordning dom inkom, jag svarade att jag nog trodde att företagskunder prioriterades före privatkunder i ett sådant läge.

Har förresten någon privatperson här med IP-telefoni installerat batteribackup (ups) för att komma åt telefonnätet i händelse av strömavbrott?
Lär ju bli lite dött utan TV, internet och telefon.......
 
Haagbard skrev:
Har förresten någon privatperson här med IP-telefoni installerat batteribackup (ups) för att komma åt telefonnätet i händelse av strömavbrott?
Lär ju bli lite dött utan TV, internet och telefon.......
Mobiltelefon, mobilt bredband och laptop.
 
Haagbard skrev:
Har förresten någon privatperson här med IP-telefoni installerat batteribackup (ups) för att komma åt telefonnätet i händelse av strömavbrott?
Lär ju bli lite dött utan TV, internet och telefon.......
Japp, jag har en liten APC som driver hela bredbandsskåpet (där även basstationen för de trådlösa telefonerna sitter) i ca en timma.

TVn lägger ju av, men det är mysigt att sitta och surfa medan det åskar ute!
 
Haagbard skrev:
Jag tycker inte att just det med utebliven telefonanslutning vid bruten ström är hela världen, bara det oväsen som sätter igång vid larm borde avskräcka minst lika mycket som vetskapen att en väktare kommer om några minuter.
Enda gången väktare ryckt till mig så skiljde det uppåt två timmar mellan larm och åtgärd, detta p.g.a en åsksmäll som slog ut massvis med larm.
1-2 timmar är väl snarare standard vid larmryck... Utan åska. :(
 
Nyfniken skrev:
1-2 timmar är väl snarare standard vid larmryck... Utan åska. :(
Jag kanske jämförelsevis må bo i en avkrok, men just Securitasväktare har jag vanligtvis förvånansvärt nära till.
Däremot det konkurrerande bolaget måste ju köra flera mil vid larm.
 
Haagbard skrev:
Jag kanske jämförelsevis må bo i en avkrok, men just Securitasväktare har jag vanligtvis förvånansvärt nära till.
Däremot det konkurrerande bolaget måste ju köra flera mil vid larm.
Nära och snabbt är för sjutton inte samma sak! :D
 
Vi har fått ett pris på 9000:- för fiberinstallation i ett nytt område som telia lagt fiber i. Låter ok tycker jag, tror man ångrar sig om man inte har fiber...
 
Micke o Marie skrev:
Vi har fått ett pris på 9000:- för fiberinstallation i ett nytt område som telia lagt fiber i. Låter ok tycker jag, tror man ångrar sig om man inte har fiber...
Det gör du definitivt. I annat fall så kommer dina barn ångra dig. :D
 
Micke o Marie skrev:
Vi har fått ett pris på 9000:- för fiberinstallation i ett nytt område som telia lagt fiber i. Låter ok tycker jag, tror man ångrar sig om man inte har fiber...
Jag kan inte säga det här nog många gånger.

Fiberanslutning är överlägset allt annat. Om du kan få det så tar du det. Inget snack. Om du kan välja och få det utan att vara knuten till en leverantör (Telia) utan till ett öppet nät typ stadsnät, så är det värt att betala extra för det. Har du inget val så ta det via Telia.
 
Maken till smidighet när det gäller att få tjänster och dylikt att fungera har jag aldrig varit med om....angående fiberanslutning alltså. Jag anmälde min vill för anslutning för några månader sedan (till vårat stadsnät) och fick direkt reda på vilket uttagsnummer jag skulle få. Jag kunde alltså redan för ca 6 veckor sedan beställa alla tjänster och när fibern installerades i fredags så fungerade allt med en gång. TV, telefoni och bredband igång mindre än 24 timmar efter slutbesiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.