Hej
visste inte vart jag skulle lägga tråden.
Vi har köpt ett hus för första gången och ska beställa sophämtning från kommunen. Är lite okunniga...
Är det vanligast med hämtning 1gång varannan vecka? Varje vecka är ju 3 gånger så dyrt. vi har vedspis också så vi kommer ju elda upp en del. Ska man ha en komposttunna också eller räcker det med att ha en kompost på tomten?
Tacksam för svar
 
Hur många är ni i hushållet?

Vi källsorterar det mesta så vi har tömning var 4:e vecka, två vuxna och en liten bebis.
Varannan vecka borde räcka om man inte slänger allt för mycket som kan källsorteras.
 
Vi är 4 personer. 2 vuxna o 2 barn. Det räcker nog varannan vecka....
 
Varannan vecka är det normala idag, sen får ni prova er fram lite hur stor tunna ni behöver, vi har den näst minsta som är lite större än en säck (160 liter?). Vi är 2 vuxna, två barn och två katter, har ingen kompost och eldar inte upp något, däremot sorterar vi tidningar, pappersförpackningar och plastförpackningar.
 
Hemmakatten
Jag vet att det i någon/några kommuner endast går att få sophämtning varannan vecka, vilket våra vänner som bor därinte är glada över. Deras soptunna räcker inte alls till (ganska stor familj med intressen som skapar extra sopor).

Vi själva har hämtning varje vecka, endast två vuxna och många gånger är tunnan bara halvfull. Men vid helger, storhelger och på sommaren får vi ofta besök och då blir det bra mkt mer sopor. Hos oss kostar det ca 500:- mer per år att få hämtat varje vecka och det är det värt för oss. Det är dessutom underbart skönt med hämtning varje vecka på sommaren när det ligger räkskal och annat och luktar illa.

Men nu när det för er kostar 3 gånger !!? mer att ha hämtning varje vecka jämfört med varannan får ni tänka till lite. (Är det säkert att ni inte råkade jämföra med hämtning varannan vecka och endast under sommaren, för sommargäster.) Det finns olika storlekar på tunnor. Jag antar att vi pratar om de numera vanligaste plasttunnorna och inte säckar. Den vanligaste storleken är 190 liter. Sedan finns det en mindre på 140liter vilket förstås innebär mindre kostnad. Men 140 liter är mycket mindre än man kan tro och känns betydligt mindre än sina140 liter, möjligtvis beoriende på att yttermåtten är så små så att det är svårt att packa soppåsar i den. Det finns även större tunnor 240 liter och ännu större.

Jag tycker ni börjar med den "vanliga" storlken, 190l, och fungerar inte den går det alltid att byta. I vissa kommuner kan man dela soptunna med en granne, kan vara ett alternativ om man har goda grannar. I vissa kommuner får man en lägre soptaxa om man komposterar matavfall.

I vår kommun ingår även hämtning av elavfall 2 ggr per år, hämtning av större avfall såsom en gammal tvättmaskin, gamla trädgårdsmöbler 2 ggr per år. Även trädgårdsavfall hämtas om man vill.

Så ladda ner din avfallsguide och läs på vad som kan tänkas passa er bäst.
 
Tack så jättemycket för bra svar! Ska läsa på ordentligt:)
 
Tyresö
Det där med soptunna är ett ganska intressant ämne....

Min fru sopsorterar och komposterar ALLT, och övriga sopor (byggsopor, kartonger, plast etc.) lägger hon på hög, tills det blir ett "Zigenarlass" på släpkärran till återvinningsstationen.

Jag förstår inte vad vi ska med soptunna till - min fru har rationaliserat bort den, genom att göra allt jobb själv. Givetvis är det jag som får sköta "Zigenarlassen" till sopstationen 5 ggr/år.
 
Eftersom jag själv precis har flyttat till hus blev jag nyfiken och var tvungen att kolla upp vad det kostar i Tierps kommun. Man kan få hämtning varje vecka men kommunen har sätt till att förhindra detta alternativ genom att det kostar 4 gånger så mycket som varannan vecka, 3276 kr jämfört med 792 kr. Dessa priser är för 140 l tunna vilket just nu med bara 2 vuxna räcker till men kan nog tänkas bli för lite om man skulle bli fler.
 
Vi har 190l med hämtning var 14/dag. 2vuxna och 3barn varav ett med blöjor. Oftast får vi precis plats i tunnan, ibland kan vi behöva pressa ner påsen sista dagarna.
Problemet är att nu till nyår ska man börja betala efter vikt. Slänger man 15kg blir taxan som förut. På senaste räkningen stog vikten med och vi låg i snitt på 35kg. Blir nog till att börja kompostera
 
M
Vi komposterar och källsorterar papper, plast, glas, papper, metall etc. Vi har soptunnetömning 6 gånger per år (liten tunna). Familj 2 vuxna, två barn. Det allra mesta går faktiskt att sortera - bara att sortera ut all plast och köra till sortergården istället för att slänga i soptunnan gör jättemycket på avfallsmängden.
 
Man får (väl?!) inte elda sopor, så räkna inte med det. Ni behöver köpa en isolerad kompost för att kunna kompostera matavfallet året om, i vår kommun är det krav att ha en sådan om man ska få ha minsta kärlet med hämtning en gång i månaden. Vanlig trädgårdskompost funkar inte för att kompostera matavfall eftersom det drar till sig skadedjur, kärlet måste vara slutet.
Vi (två vuxna, ett blöjbarn) har minsta kärlet (140 liter) med hämtning en gång per månad. Vi komposterar och sopsorterar – blöjor och kuvert är i princip det enda vi slänger i soptunnan (gissa om den ekade tom innan vi fick barn;-)
 
Och jag är sur över att vår kommun inte kör med vikt! Vi var vana med det tidigare och hade minimala räkningar. Här som tidigare sorteras glas (färgat och ofärgat), plast (alla varianter, mjuk och hård) förpackningat (papper, papp) och tidningar. Vår tunna har "bottenskrap" varja månad när det är tömmning. Då har vi godkänd varmkompost också
 
Komposteringen gjorde underverk på våran soptunna som hämtas varannan vecka, steg två var alla typer av kärl som plåtburkar,glas, plast etc. Vi två vuxna och 2 småbarn (blöjjor) har minsta soptunnan och inga problem att stänga locket, det är inte heller katastrof om man skulle glömma att ta ut soptunnan då det nästan går i 4 veckors sopor i nödfall
 
Får man inte elda sopor typ papper, reklam, kartonger o sånt?
 
Tyresö
Jag har grannar som eldar upp gamla bildäck och överblivet tryckvirke etc. Min fru blir helt rabiat galen på det.
Själv bryr jag mej inte så mycket på miljötjafset - Jag drog gränsen när hon tyckte att jag skulle använda miljövänlig hydraulolja i betongpumpen - miljövänlig hydraulolja fungerar inte när det är 15 minusgrader, då måste man ha riktig hydraulolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.