Vad gäller för att skotta ut snö på gatan/trottoaren framför sitt hus? Det blir mängder av snö och när det ligger på hög så tar det tid för det att smälta bort.

Jag har då och då tagit några spadtag och spridit ut det på gatan för att det skall smälta bort, men är det fel? Får man göra så?
 
Och vad gör man om plogbilen kommer och kastar snön mot den egna gången som enl lagen ska hållas fri från snö/is?

Jag slänger det in det på min tomt bakom plank.
 
Huset går ändra fram till gatan, finns inget yta/plank att lägga snön emot =/

Plogbilen plogar upp allt framför min brevlåda, sen kommer farbror brevbäraren och lägger arga brev om att jag måste hålla snöfritt framför brevlådan så han kan lämna post.
 
Kommunen kan ha åsikter om detta. Ring och fråga just din kommun.
Kastar du ut det på gatan, får du räkna med att plogbilen plogar det tillbaka.
 
I många kommuner så ska man som fastighetsägare se till att hålla trottoaren utanför sin egen fastighet fri från snö och is, och det är inte tillåtet att forsla ut snön på gatan. Men din kommun bör veta.
 
Umeå är styrt av Socialdemokraterna och här gäller det att den röda kommunala snön inte får blandas med den privata blå snön.

Man får alltså inte köra ut snön på gatan eller trottoaren.

Protte
 
Haha.

Vist kan man använda en eldkastare och smälta den ;-)

/ Ring kommunen
 
Det har man provat i Umeå, en stor låda med oljebrännare som man skottade ner snö i och smältvattnet rann ut i dagvattensystemet.

I dag så transporteras allt på tipp men det ska visst inte vara så stor skillnad i "bränsleförbrukning".

Protte
 
Tyresö
Nu börjar den där perioden igen, med allt tjafs om snöröjning. Jag tycker synd om dom som har en skafttomt med 50 - 70 m uppfart, och ingenstans att lägga snön. Själv har jag en riktigt bra slänt att skicka ut all snö över, med snöslungan.

Har även funderat på att göra som i Lars Molins film, med tanke på alla grannar som har fått sina brevlådor sönderkörda av plogbilen.
 
Här i byn är det en kille som röjer hela sin trottoar (röd snö) med snöslunga och bygger upp en hög och hård snöhög på trottoaren och han kör konsekvent bara åt ett håll, därifrån traktorn kommer. Högen blir så hård att plogtraktor hoppar ut på gatan.

Protte
 
Och här kommer det en "mindre" traktor efter plogbilen och drar bort vallen från infarten :D
 
Förekommer inte i Umeå så där tjände jag med min traktor en större hacka varje vinter.
Enda gången är om det isrivs, då kommer en traktor efteråt
 
Mikael_L
Men har kommunen rätt att trycka upp snön från gatan (deras fastighet) på min fastighet då (uppfarten)?

Jag har i alla fall inte rätt att lägga minsta snöflinga från min fastighet på grannens ...
 
Tyresö
Det var ganska underhållande att se grannarna stå och hugga med spett förra året, när dom hade varit bortresta i mellandagarna och plogbilen hade lagt upp en 50 cm hög snövall framför deras uppfart. Snövallen töade lite en dag och runt nyår blev det 20 minusgrader. Snövallen var hård som betong och dom som kom hem efter nyår, hade ingenstans att parkera sina bilar eftersom gatan är så smal. Den unga grabben som körde plogbilen (hans första vinter i "snösvängen") förstod inte bättre.
 
Mikael_L skrev:
Men har kommunen rätt att trycka upp snön från gatan (deras fastighet) på min fastighet då (uppfarten)?

Jag har i alla fall inte rätt att lägga minsta snöflinga från min fastighet på grannens ...
En plogvall måste man nog räkna med, men inget snöupplag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.