hej
tänker snart spränga på min tomt, och ska självklart anlita en bergsprängare. vad är viktigt att tänka på när det gäller försäkringar, pris, mm. tacksam för all typ av info.
hälsningar
 
Tyresö
Du ska se till att sprängaren har en ansvarsförsäkring (ABM 92, eller liknande). Därefter ska sprängaren kunna visa upp F-skattsedel och licens för sprängarbeten. Priset är baserat på antal borrade hål och mängd/sort sprängmedel. Det är otroligt dyrt att borra och spränga. Det måste även finnas en grävmaskin på plats som lägger ut sprängmatta över laddningen, och som därefter sprider ut skuten/sprängmassorna över tomten. Ska sprängmassorna bort från tomten, så tillkommer frakt och deponiavgift.

Så var beredd med den stora plånboken - den kommer du behöva - även om det bara gäller några laddningar.
 
S
+ att ev. närliggande fastigheter måste besiktigas.
 
Tyresö
sokrates66 skrev:
+ att ev. närliggande fastigheter måste besiktigas.
Givetvis! Och är dom inte tillräckligt stadiga i grunden, då får uppdragsgivaren (i det här fallet TS) betala ev. förstärkning av grunden. Jag har krypit i många torpargrunder och pumpat betong till pågjutningsförstärkningar när det ska sprängas bara några meter från huset.
 
Hemmakatten
Jag skulle även be att få se försäkringsbrevet eller ringa försäkringsbolaget för att kolla att det finns en giltig försäkring och med tillräckligt högt ansvarsbelopp.

Försäkringen skall ju täcka eventuella fel som kan bli vid sprängningen, tex sättningar i grannhus. Det är därför också viktigt att man ser till att det verkligen görs en besiktning i grannhusen INNAN sprängningen och sedan en efter sprängningen. Det är hus inom ett visst avstånd (riskzon) från sprängningen som skall besiktigas. Möjligtvis är avståndet till grannhus även beroende på hur kraftig sprängning man gör, men det vet jag inte.

Vi sprängde, ganska lite, men det genererade en enorm massa sprängsten som till största delen fick köras bort. Vårt närmaste grannhus ligger en bit bort (kanske uppåt 100m) och vi fick till uppgift att någon besiktning inte behövdes på det avståndet. Men har man många grannar inom nära avstånd kan det nog bli dyrt med alla besiktningar. Vad jag förstått så ställer man också i vissa hus en mätare som avläser vibrationer. Det kan också vara idé att kolla priset på besiktningar med flera besiktningsmän och sprängare.
 
Tyresö
Tror TS förstår nu att taxametern går upp i spinn.....
Du får säkert råd med en trevlig semester igen - om 10 år - när sprängningen är betald.
 
Du skriver "spränga på min tomt". Jag antar att du menar berg, om det istället är fråga om stora stenar så kan ju borrning och snigeldynamit vara ett alternativ.
 
Hörs också ut som om det kan krävas marklov från kommunen?
 
hej
hur kan man kolla upp ett företag inom bergspränging, hos vilka myndigheter ska man börja....
hälsningar
 
Tyresö
Tror det är Länsstyrelsen som utfärdar licenser för sprängning. Sen är det företagets F-skattsedel och försäkringsbolag.
 
Kom ihåg, om lite sprängämne är bra, så är mycket bättre! ;)
 
Tyresö
Helt rätt! Fast få tag på en sprängare som man får förtroende för, verkar vara en omöjlighet. Dom sprängare som jag sett på byggena, undrar man ibland om dom verkligen har full koll. Jag har sett så mycket sprängsten flyga iväg, så jag ser verkligen till att ta skydd när det ska sprängas på byggen - alla tar skydd utom sprängaren själv - han står kvar helt lugnt och snackar i sin mobiltelefon medan sprängstenen yr när sprängmattorna flyger iväg av kraften.
 
Var och asfalterade i Märsta i somras, och där sprängde dom på fastigheten bredvid på industriområdet... Måste ha vart en av dom "Tyresö" träffat på som höll till där, en sten stor som en fotboll landade bredvid oss, säkert 150 meter bort...
 
Är det nära till grann hus är det bra att sätta upp vibrations mätare så att det finns papper på hur mycket det har rört sig, besikningsföretaget jag använde hade sådana när jag sprängde.
 
Tyresö
Själva sprängningen är det billigaste - det är allt jobb före, under tiden och efter - som sprängningen medför - som gör att det blir så förb%&# dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.