Status
Inte öppen för fler kommentarer.
På vilket sätt menar du att Linux är säkrare än Mac OS som är UNIX?

Sen vill jag korrigera dina påståenden om att allt kostar på AppStore - detta är fel. Det finns en uppsjö av program som är gratis. Sen finns det betalprogram också - allt från 7 kr och uppåt. Var och en får själv välja vad som är värt att köpa
 
Rrrrr skrev:
...Avancerat telefonsvarar/blockerings program. Tex att vissa nr alltid hamnar direkt till mobilsvar, olika mobilsvarmeddelanden på olika grupper av personer osv..
Hur var det, fanns det någon sådan funktion eller?
 
Troberg må uppfattas som stöddig och elitistisk för att han ställer preciserade krav. Jag tror dock precis som honom att merparten av de funktioner som han specar och önskar för egen del borde vara (och kanske är) efterfrågade av en bredare allmänhet.
Troberg är dessutom tydlig med att han uttrycker åsikt om telefonen för egen del, medan iPhone-gänget ger ett visst von oben-intryck. när man gör sig till talesmän för hela marknadens behov och verkar tycka folk i allmänhet är en tekniskt imbecill allmoge.

Varför skulle inte folk i allmänhet vilja ha telefoner där tillbehören kostar mindre (t.ex. sladdar) därför att man följer en öppen allmän standard (USB)? Visst följer det med en sladd när man köper telefonen, men jag tycker det är praktiskt att gödsla huset och jobbet med laddare, och pga USB-standarden så kan jag ha massor billiga bil-tema laddare/sladdar, och som dessutom kan användas till olika saker. Varför skulle inte en vanlig användare vilja ha möjlighet att stoppa i ett SD-kort av valfri storlek? Varför skulle en teknik-ointresserad person tycka det är bättre att tvingas betala för signaler till telefonen istället för att kunna lägga in vad som helst?

Varför är det så givet att alla vi som inte kan/får installera iTunes på jobbdatorn tycka att det är en bra idé att telefonen är låst till just den programvaran?

Osv.

iPhone är utan tvekan en bra telefon, men exempelvis Milkshaken skulle ju kunna fråga sig om h*n själv tar in sakliga motargument, eller biter sig fast vid en åsikt utan att vika en tum....
 
Norell skrev:
Hur var det, fanns det någon sådan funktion eller?
Jag har provat lite olika sånna program till min nuvarande telefon (Symbian). Men har inte hittat nåt som funkar speciellt bra.. Hoppas att de finns till Android ;)

Skulle lätt ge 1000kr för ett program som filtrerade bort alla telefonförsäljare!
 
Skulle lätt ge 1000kr för ett program som filtrerade bort alla telefonförsäljare
!
Du är inte ensam :p
 
Vi får ibland samtal från försäljare som påstår att de kan fixa det :)
 
Rikard Ågren skrev:
Vi får ibland samtal från försäljare som påstår att de kan fixa det :)
Jo jag med.. Inget funkar! Har betalt för en tjänst som skulle vara "Som NIX fast för företag".. Skräp!

Det har även ringt de som erbjuder typ telefonisttjänster där de tar hand om försäljare osv.. Då skulle de kanske funka. Om man bytte till ett nytt hemligt mobilnummer och de gamla nummret gick till en telefonist som manuellt sorterar bort försäljare.. Känns dock som att detta skulle kosta en slant :rolleyes:
 
Richard>Hrmm, Unix är en licensierad version som de som betalar får sätta på sin produkt för att den uppfyller standarden. Linux uppfyller den standarden med men med den skillnaden att det finns en hel del utvecklare världen över som fixar buggar och säkerhetshål rätt snabbt just för att det är Open Source och för att folk vill ha det bra.

Räcker det inte med att NY-börsen och Sthlms-börsen m fl gått över till Linux istället för Unix och förkastat Windows Server-lösningar utan hur många fler referenser vill du ha?
Det var inte för så länge sedan som ingenjörer m fl satt med Solaris, det är idag OpenSolaris dvs Open Source, och Solaris är definitivt Unix.

/Kent
 
Milkshaken>Tja, jag kan lätt få en Ubuntuburk att se ut och kännas som en Mac men varför? Jag tycker dockan är totalt korkad och föredrar ett annat gränssnitt. Där är en av fördelarna med Linux, man väljer själv hur saker skall se ut och funka.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Richard>Hrmm, Unix är en licensierad version som de som betalar får sätta på sin produkt för att den uppfyller standarden. Linux uppfyller den standarden med men med den skillnaden att det finns en hel del utvecklare världen över som fixar buggar och säkerhetshål rätt snabbt just för att det är Open Source och för att folk vill ha det bra.

Räcker det inte med att NY-börsen och Sthlms-börsen m fl gått över till Linux istället för Unix och förkastat Windows Server-lösningar utan hur många fler referenser vill du ha?
Det var inte för så länge sedan som ingenjörer m fl satt med Solaris, det är idag OpenSolaris dvs Open Source, och Solaris är definitivt Unix.

/Kent
Är det inte så att alla OpenSource lösningar är skapade för joltcola drickande finniga bleka datornördar för just datornördar sittandes djupt inne i datorhallar gluttandes på monitorer.. o fortfarande drickandes joltcola och med strumpor med hål i och gula av fotsvett.:rolleyes:
 
Det tror inte jag på. Skulle du vilja ha det som i Japan där de måste byta telefonnummer varje gång de vill byta telefon?
 
Det vore ju helt OK om det blev i form av en "SIM-fil" som man själv kunde tanka ner i valfri telefon genom att exvis ringa sin operatör och ange en kod.

Vi får väl se vad dom hittar på.
 
jag tror dessutom att Troberg skulle bli en mycket bra politiker.... han viker inte en tum från sina insikter, och han är inte mottaglig för andras erfarenheter, och sen kör han sin egen linje rakt av....
Varför skulle jag bry mig om vad andra tycker när jag väljer telefon? Jag väljer vad som är bäst för mig, och jag kan redogöra för mina skäl, så att andra kan lyssna eller låta bli beroende på vad som gäller för dem.

Det jag ser som problemet med androiden... (Googles) det är att allt som google gör ska loggas, varje person ska lämna ut sin integritet genom en form av övervakning.... Google kallar det för att kunna kundanpassa sina produkter...
Så, plocka bort loggningen. Källkoden finns. Var är problemet?

Jag tror att det kommer barka åt skogen för dom snart på google tyvärr.
Mycket möjligt, men det kommer inte att påverka Android. Källkoden finns, vilken telefonmakare som helst driva den vidare.

ja jag vet att Linux finns, har själv prövat Ubuntu
Prova en KDE-dist istället, tex Kubuntu. Mycket bättre, imho.

På vilket sätt menar du att Linux är säkrare än Mac OS som är UNIX?
Mac är en modifierad BSD som vi inte har tillgång till källkoden på. Därför är den osäkrare.

Sen vill jag korrigera dina påståenden om att allt kostar på AppStore - detta är fel.
Jag säger inte att allt kostar, men modellen uppmuntrar till att ta betalt.

Troberg är dessutom tydlig med att han uttrycker åsikt om telefonen för egen del, medan iPhone-gänget ger ett visst von oben-intryck. när man gör sig till talesmän för hela marknadens behov och verkar tycka folk i allmänhet är en tekniskt imbecill allmoge.
Du vet väl, när man skaffar en Apple-produkt så skaffar man inte en produkt, man skaffar en religion. Är man då dessutom, som jag, en sådan total kättare att man har en iPhone och talar mot den, då börjar de samla ved till häxbålen... ;)

Jag gör tekniska bedömningar, sedan får man tycka vad man vill om deras relevans för ens eget val.

Heck, jag jobbar med en skock tekniknördar och umgås med ännu fler. Det jämförs telefoner och annan elektronik hela tiden i min bekantskapskrets. När andra pratar om vad som var på TV igår så jämför vi hemelektronik.

Varför skulle inte folk i allmänhet vilja ha telefoner där tillbehören kostar mindre (t.ex. sladdar) därför att man följer en öppen allmän standard (USB)? Visst följer det med en sladd när man köper telefonen, men jag tycker det är praktiskt att gödsla huset och jobbet med laddare, och pga USB-standarden så kan jag ha massor billiga bil-tema laddare/sladdar, och som dessutom kan användas till olika saker. Varför skulle inte en vanlig användare vilja ha möjlighet att stoppa i ett SD-kort av valfri storlek? Varför skulle en teknik-ointresserad person tycka det är bättre att tvingas betala för signaler till telefonen istället för att kunna lägga in vad som helst?

Varför är det så givet att alla vi som inte kan/får installera iTunes på jobbdatorn tycka att det är en bra idé att telefonen är låst till just den programvaran?
Exakt. Problemet är väl i första hand att jag inte talar om det i de termerna, jag pratar om roten till problemen och de som inte är tillräckligt tekniskt insatta kan inte relatera det till de vardagsproblem de upplever, trots att det är det som det handlar om.

...Avancerat telefonsvarar/blockerings program. Tex att vissa nr alltid hamnar direkt till mobilsvar, olika mobilsvarmeddelanden på olika grupper av personer osv..
Jag skulle vilja ha en funktion som vid en knapptryckning spelar upp brus som fejkar en dålig anslutning och efter 30 sekunder kopplar ner samtalet. Den telefon som har det skulle jag köpa!

Eller, varför inte en knapp som stänger av mikrofonen och istället spelar Rick Astley for samtalspartnern, jättebra för att bli av med telefonförsäljare!

Hrmm, Unix är en licensierad version som de som betalar får sätta på sin produkt för att den uppfyller standarden. Linux uppfyller den standarden med men med den skillnaden att det finns en hel del utvecklare världen över som fixar buggar och säkerhetshål rätt snabbt just för att det är Open Source och för att folk vill ha det bra.

Räcker det inte med att NY-börsen och Sthlms-börsen m fl gått över till Linux istället för Unix och förkastat Windows Server-lösningar utan hur många fler referenser vill du ha?
Det var inte för så länge sedan som ingenjörer m fl satt med Solaris, det är idag OpenSolaris dvs Open Source, och Solaris är definitivt Unix.
Exakt.

Det finns dessutom, utöver vanliga säkerhetsluckor och sånt, en stor anledning att välja Linux över closed source-unixar i tillämpningar där driftsäkerhet är viktigt. När man får ett skumt fel, även i de egna programmen, så är det en enorm styrka att kunna spåra hela felkedjan, även genom operativsystemets källkod. Allting hänger intimt samman i ett modernt OS, programmen lever inte i sin egen lilla värld, så felen kan bli väldigt komplexa. I miljöer där fel egentligen inte får inträffa och aldrig får inträffa två gånger så är det ovärderligt.

Tja, jag kan lätt få en Ubuntuburk att se ut och kännas som en Mac men varför? Jag tycker dockan är totalt korkad och föredrar ett annat gränssnitt. Där är en av fördelarna med Linux, man väljer själv hur saker skall se ut och funka.
Exakt. Med några klick kan man få den att se ut som Mac, Solaris, Windows, BEOS eller något annat. Det finns till och med Linuxvarianter som har som mål att vara en kopia av Windows, pixel för pixel, utseendemässigt, men med den stabila Linuxkärnan i botten istället för MS föråldrade Windowskernel.

Är det inte så att alla OpenSource lösningar är skapade för joltcola drickande finniga bleka datornördar för just datornördar sittandes djupt inne i datorhallar gluttandes på monitorer.. o fortfarande drickandes joltcola och med strumpor med hål i och gula av fotsvett.
Nope, det mesta görs idag av företag. Tex har IBM, Oracle, Novell och Google tillsammans 800-900 utvecklare som jobbar med Linuxkärnan (plus minst lika många i kringprojekt kring Linux). Sätt detta i relation till att MS har cirka 300 utvecklare som jobbar med Windows (och då är det hela Windows, inte bara kärnan utan GUI, medskickade verktyg och allt). Och dessa företag är långt ifrån de enda som jobbar med Linuxkärnan. Kringprojekt som tex KDE har ensamma mer utvecklare än Windows.

Apple verkar försöka hitta en egen nisch, men även låsa användaren av Iphone
Apples affärsidé har alltid varit att låsa in såväl kunder som tredjepartsleverantörer, precis som gamla tidens IBM, Novell, Sun, HP med flera. Det funkade inte för dem, och det kommer inte att funka för Apple. Frågan är om Apple, som de andra, kan ställa om sig till öppenhet eller om de kommer att gå under.

Det tror inte jag på. Skulle du vilja ha det som i Japan där de måste byta telefonnummer varje gång de vill byta telefon?
Varför överhuvudtaget koppla abonnemanget till en hårdvara, vare sig det är en telefon eller ett SIM-kort. Varför inte bara, ungefär som med mail, ha påloggningsuppgifter som kan lagras i vilken hårdvara som helst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.