Jag beställde från Rinkarby förra helgen och på tisdagen fick jag ett mejl att paketet skulle skickas samma dag och vara i Uppsala på onsdagen.Skrev i beställningen att jag ville ha paketet levererat till jobbet,då jag inte är hemma på dagarna.Var bortrest på torsdagen,men sa till jobbarkompisar att de kunde lösa ut paketet om det kom då.Varan var redan betald.Såg på fredagen att jag fått brev från DHL och de skrev att ingen svarat hemma,samt att paketet fanns på terminalen i Uppsala.Gjorde upp att jag åkte dit och hämtade paketet själv,för annars skulle jag inte få det förrän på måndag.

Summan av kardemumman är att Rinkarby inte skrev ut jobbnumret,som jag också hade skrivit på beställningen,så då var det ju inte DHL:s fel att ingen svarade hemma.
Stod bara hemnumret på följesedeln.
 
Taxen skrev:
Jag beställde från Rinkarby förra helgen och på tisdagen fick jag ett mejl att paketet skulle skickas samma dag och vara i Uppsala på onsdagen.Skrev i beställningen att jag ville ha paketet levererat till jobbet,då jag inte är hemma på dagarna.Var bortrest på torsdagen,men sa till jobbarkompisar att de kunde lösa ut paketet om det kom då.Varan var redan betald.Såg på fredagen att jag fått brev från DHL och de skrev att ingen svarat hemma,samt att paketet fanns på terminalen i Uppsala.Gjorde upp att jag åkte dit och hämtade paketet själv,för annars skulle jag inte få det förrän på måndag.

Summan av kardemumman är att Rinkarby inte skrev ut jobbnumret,som jag också hade skrivit på beställningen,så då var det ju inte DHL:s fel att ingen svarade hemma.
Stod bara hemnumret på följesedeln.
hmmm

men om du ville ha paketet levererat till jobbet... varför skrev du hemadressen samt angav hemnumret om ingen svarade på det? Så i detta fall får du nog peka på dig själv.;)
 
Det gick att skriva lev.adressen och det gjorde jag.Alltså till jobbet.Jag fick ju brevet till jobbet,så det var ju noterat av DHL.Problemet var att Rinkarby inte skrev jobbnumret på följesedeln.
 
Nimajneb skrev:
Hel rätt, jag ville bara tydliggöra ditt inlägg genom att beskriva dom 3 normalfallen.:)

Däremot är jag osäker på vad som skulle gälla i en tvist gällande en tradera affär mellan 2 privatpersoner.... eg om en text typ "jag tar inget ansvar för postens slarv" håller rättsligt..... troligtvis ja,..:S
Skulle jag nog tro också, då det mellan två privatpersoner är köplagen som gäller. och den säger enligt 13 § " Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §." och paragraf 6 är hämtningsköp, dvs att köparen hämtar varan själv, alltså rätt ointressant då relativ få lär bråka om transportskador om de själva kört hem varorna. Paragraf 7 , som behandlar transportköp, kan däremot vara intressant. Enligt den finns 3 alternativ:
1. "Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen."

Troligtvis inget som är aktuellt mellan ´två privatpersoner då säljaren troligtvis inte regelbundet levererar liknande varor inom något specifikt område.

2. "Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen."

Om säljaren själv kommer med varan tar han risken tills han lämnat den till köparen.

Om säljaren däremot skickar varan med någon transportör så övertar köparen risken så fort varan lämnats till transportören. Detta borde vara det vanligaste vid köp mellan privatpersoner.

3. "Har varan sålts "fritt", "levererad" eller "fritt levererad" med angivande av en viss ort, anses den inte avlämnad förrän den har kommit fram till denna ort."

Här vet jag inte om "Fri leverans" anses ha samma betydelse, vet möljigtvis någon annan det? Dock brukar sällan en "viss ort" vara angiven när "Fri leverans" står med, så det borde kunna falla på det.

Kortfattat menar jag att, vid ett köp mellan två privatpersoner där varan skickas med en transportör, så övergår risken, enligt köplagen paragraf 13 och 2 , andra stycket , till köparen så fort som säljaren lämnat varan till transportören.
 
Tyresö
hokanp skrev:
Har fått en hel del saker från DHL i HALMSTAD och det har funkat till 100% i samtliga fall. Har även hämtat saker på terminalen och de har sprungit benen av sig för att serva mig snabbt. Trevliga och kundvänliga. Det du beskriver känner jag inte alls igen. Vid utkörning med bil har jag sakerna innan 08,30 och de ringer alltid innan de kommer. Dock hade de en vikarie under sommaren och han hade inte många rätt.

Schenker däremot gör jag allt för att de inte ska leverera till mig.

Du är ju kund! Jag var en trailertransportör åt dom, och det är en enorm skillnad på hur man blir bemött.
.
Vad tror du en lat och oengagerad terminalarbetare väljer?

* Att gå iväg för att ge en kund ETT paket?
Eller
* Att lossa/lasta en hel trailer åt någon som inte är kund?
(trailerchaufförer får inte lasta/lossa gods på terminal pga gods-försäkringen)

Det är ju självklart att den lata och oengagerade hjärndöda terminalarbetaren väljer det som kräver minst jobb och engagemang - speciellt om deras rast närmar sej. Då har trailerchauffören lägst prioritet. Alla deras raster har alltid högst prioritet och det är fullständigt omöjligt att få en terminalarbetare att rucka på rasten 5 min.

Terminalerna i Sverige skulle varit som terminalerna i Tyskland, där Herr Lademeister skriker: PLAUN AUF, så det ekar i hela terminalen så att 8 terminalarbetare springer in i trailern för att på snabbast möjliga sätt lossa lasten. Trots att dom springer med godset, så skriker ändå Herr Lademeister - så saliven stänker - SCHNELLER...SCHNELLER.....CHAISSE !!!

En arbetsmoral som borde finnas på dom svenska terminalerna - för då fungerar det som det ska.
 
Fick just ett mail från Rinkabyrör. Deras nyhetsbrev.

De har nu infört att man själv får välja mellan transport med Schenker eller DHL.

Vet inte om det är den här tråden som givit resultat.
 
Tyresö
Hahaha, varför skulle dom annars meddela det i ett mejl ?
Prova skicka ett mejl tillbaka och fråga varför dom ändrat sina rutiner, och ger en så bra service numera, bara för skoj skull. Ibland är oviktigt vetande intressant.
 
jag uppfattad det som att det var ett nyhetsbrev som går till alla kunder.
 
Tyresö
Det uppfattade jag också det som, eftersom du skrev det i ditt ilägg # 141.
Men det är rätt intressant att dom helt plötsligt ändrat sina rutiner.
 
Japp, kom i senaste nyhetsbrevet. Nu kan man välja Schenker, DHL eller posten (för mindre paket). Vad tror ni? Lite färre vändor för DHL bilen till Rinkaby?
 
Tyresö
Efter min erfarenhet som traileråkare, så är det otroligt att DHL fortfarande finns kvar i Sverige. Nu är det ju förstås många år sedan så dom kanske har blivit bättre - även om jag har svårt att släppa minnet vilken mentalitet terminalarbetarna hade.
 
Nu har jag kunnat jämföra! Förra gången jag beställde från Rinkaby (knappt ett år sedan) gick frakten med DHL och strulade i Rosersbergsterminalen (norr om Stockholm) där paketen återfanns efter ett par dagar.

I tisdags beställde jag lite nya saker och valde då Schenker. Paketet anlände till Stockholm redan på onsdagen och de ringde mig igårkväll för att leverera idag, vilket de också gjorde. Från beställning till leverans på två dygn. Min rekommendation blir helt klart Schenker.
 
Min erfarenhet av DHL både privat och i jobbet är att de har överhuvudtaget aldrig levererat något på rätt plats på rätt tid.

Schenker å andra sidan lyckas ofta transportskada varorna. Men de hinner ju i princip leverera nya 3-4 gånger innan DHL har fått fram ett paket.
 
I Örebro tycker jag DHL fungerar bra, men det kan ju bero på att jag har en fullmakt hos de att de får ställa varorna på min trapp om det är små kolli eller framför garaget om det är större. Ibland är det skönt att bo på landet(eller oftast t.o.m.).
 
jonnil skrev:
DHl och Rosersbergsterminalen verkar ha problem, för mig slarva de bort hälften av försändelsen med golvvärmeprylar till kökrenoveringen, efter att de "letat" i två veckor fixade Rinkaby rör en ny sändning med de saknade prylarna. Fick sändningsnr och såg att det ankommit till rosersberg dagen efter so far so good, ringer aviseringen och de meddelar att de kör ut det under dag och jag är glad som en lärka MEN inget kommer. ringer dagen efter igen(läs idag) och undrar vad som hände? då meddelar DHL att "Vi har ingen notering att vi skulle kört ut det till dig, det ligger på terminalen" -Men va faaan!! tänkte jag försökte vara så trevlig som jag kunde bara för att få mina grejer innan helgen. Det slutar väl med att jag får åka och hämta paketen, förra gången lyckades se slarva bort grejerna innan jag han komma.
Tragikomiskt att höra, jag har själv beställt från RR i veckan:
Lö - lägger beställning
Må - Skickas iväg från RR
Ti - Ankommer DHL Rosersberg. De ringer på em och gör upp en tid att leverera ut på onsdag mellan kl10-14
On - Inget paket kommer, de säger att de inte har någon notering om gårdagens samtal! De ska dock köra ut på torsdag mellan kl10-14
To - Inget paket kommer. Ingen kan svara på vad som hänt då de på terminalen gått hem. Ett ärende skapas.
Fr (idag) - De "jobbar på att lösa det"

Nu står vi här och på söndag ska vi flytta in i ett hus utan dusch/toa/handfat eftersom rördelarna inte har kommit...

Ytterligare tragikomiskt att förra försändelsen jag väntade på ankom Rosersberg den 21:a december utan att de aviserade eller körde ut på flera dagar. Det var genom en sökning på hemsidan som jag såg att grejerna låg och skräpade på deras terminal. Jag ringde då ca 5ggr och blev kopplad kors och tvärs utan att få nåt svar. Till slut låg grejerna på garageuppfarten oaviserat! Det hade då hunnit bli den 5:e januari.

Innan ordern på RR ringde jag och frågade vilket som gick snabbast - DHL eller schenker, men fick svaret att det inte var någon skillnad. My ass...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.