Vad menar ni? Sitter handtaget med kod på insidan? Vad är det för vits med det?
 
Vitsen är att underlätta och få bort hantering av nycklar som man har till en vanliga typen av altanlås. Samtliga altanlås som använder en nyckel av enklare variant är enbart för bruk inomhus. Skall man ha något utomhus ställs det andra krav på låsningen.
 
Om jag inte minns fel så är detta lås inte godkänt för låsning klass 3, bara klass 2...dvs. inte godkänt för ytterdörr.

/F
 
Jag är fortfarande inte med. Nyckel för att låsa inifrån?

Har de verkligen tagit fram ett kodlås för att låsa altandörrar inifrån så låter det lika intressant som att köpa ett lås för att kodlåsa toalettdörren inifrån när man sitter där.
 
Om tjuven bryter sig in, får den problem med att bära ut den tunga tvn via fönstret. Altandörren får han inte upp ju.

Jag älskar mina nya handtag iaf.
 
C
Du missar poängen. Om tjuven slår sönder rutan och vrider om nyckeln (som man lämnar där eftersom det är besvärligt att rota fram nycklar när man ska gå ut på altanen) så har han väldigt lätt för att bära ut hela bohaget genom den öppna dörren. Om han istället möts av ett kodlås utan nyckel blir det genast besvärligare.
 
Jag har sett lösa nycklar i handtagen hos många.
Själva förvarar vi våra nyckelknipor i handtagen.

Förlåt. Inte nu längre.
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
M
fredda_p skrev:
Om jag inte minns fel så är detta lås inte godkänt för låsning klass 3, bara klass 2...dvs. inte godkänt för ytterdörr.

/F
Håll på och kollade upp det där för ca ett år sedan när det var aktuellt för mig att byta lås.

Så här skriver ASSA själva:

"Är handtaget godkänt?
Vi kan ännu ej få ett officiellt intyg från SBSC, p.g.a. att standarden SS3620, ännu inte tar upp produkter med kod. Standarden är dock ändrad och SIS kommer att ge ut den inom kort. Därefter kan vi göra provningen och få intyget. Tillsvidare har vi gjort en egen deklaration där vi intygar att de mekaniska kraven är uppfyllda enligt nuvarande standard"



Så här svarade stöldskyddsföreningen:

"Det stämmer att det idag inte går att få en produkt som Assa Code handle intygad.
Det beror på att det inte finns någon standard för den typen av produkter idag.

Den aktuella standarden, SS 3620 - Kompletteringsbeslag till fönster och fönsterdörrar är under revidering och då kommer den att omfatta produkter áv typen Assa code handle.
Det blir då möjligt för tillverkarna att prova sina produkter som innehåller elktromekanik mot de krav och med hjälp de de specificerade provningsmetoderna.
Innan det är klart kan jag inte uttala mig om någon produkt.

Rent generallt så kan man säga att om en produkt uppfyller kraven för "rätt säkerhetsnivå" i en standard och är intygad så kan den användas.
Om och när Assa Code handle blir testad och klara samtliga ställda krav för att sedan bli intygad vet jag inte idag.

Med andra ord.
Idag uppfyller inte Assa Code handle kraven för att att försäkringsbolagen ska acceptera den. Kanske i en framtid, men det vet vi inte ännu.

Mvh
Håkan Hedlund
Chef Provning
Svenska Stöldskyddsföreningen"



Jag kontaktade då mitt försäkringsbolag, Moderna försäkringar, och fick svaret:

"Hej!

Låset är godkänt enligt våra villkor!

Med Vänlig Hälsning

______________________

Mattias Wallman
Skadechef
Moderna Försäkringar


Så sedan ett drygt år har jag låset i altandörren och mkt nöjd :)
 
Hur länge räcker batteriet? Vad händer när det tar slut?
 
andersmc skrev:
Hur länge räcker batteriet? Vad händer när det tar slut?
100 000 operationer. Några år. När den börjar taga slut (ca 500 op kvar) sker fördröjning vid öppnande och en lysdiod varnar.
 
Hur fungerar det i händelse av brand? Har ju skett olyckor med balkong och altan dörrar som haft handtag i plast vilka har smält.
 
Bonan skrev:
Hur fungerar det i händelse av brand? Har ju skett olyckor med balkong och altan dörrar som haft handtag i plast vilka har smält.
Mina är på bv. Man öppnar fönstret och går ut :p
 
Jag köpte ett Fix code handle 7810 med 53mm sprint, men min dörr var för tjock så jag undrar om någon vet om det går att byta fyrkantssprint till en längre? Eller blir jag tvungen att köpa ett nytt handtag med 100mm sprint från början?
 
Jag har sett fyrkantssprintar på byggvaruhuset så det borde ju funka, du kan ju även åka förbi närmsta mekanofirma/verkstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.