Dagens jobb.
En av krotväggarna spånad och gipsad.
En av långväggarna spånad.

Det tar längre tid än man tror!
Rätt gott att det händer lite.
Skulle behöva en vecka med bara garagejobb!

IMG_8614.JPG

IMG_8615.JPG


IMG_8616.JPG


IMG_8617.JPG
 
Ser bra ut! Vill oxå ha OSB+gips inne i mitt garage o isolering i taket.. då kunde man börja hålla det varmt....
 
Blev en stund i garaget häromdagen.
Passade på att lägga lite isolering i bjälklaget. Kommer ha 120mm där.
Är det nog? För mycket eller för lite?
Har frågat en hel del folk om detta och dom flesta säger olika.
En del tycker det är meningslöst eftersom det ska vara lite värme där uppe med.
Jag är dock lite orolig för att för mycket värme går upp om jag inte lägger nåt.

Sen fick vi reklam från Jula idag. I morgon öppnar dom en till affär i Jönköping.
Då säljer dom Coolix pumpen för 3995:- (3810 on /off modell)
Har kikat på den innan så jag tror jag passar på att inhandla en sån.
Ska läsa lite till på nätet i kväll.

// Magnus
 
Ok jag funderar på en Daikin, skulle kosta 16 inkl installation 5 års garanti.
Jag har inte funderat så mycke på isolering av bjälklag, men är möjligt att man ska isolera lite där oxå, iaf i ena halvan om jag bygger igen ett rum där luftvärmepumpen sitter kan man hålla 1/6 av garaget lite varmare än resten, när det är som kallast.. ska sätta 45mm reglar under takstolarna, o ska man ha vindväv där sen så måste man ha typ 21mm spikläkt om man bara ska ha gips i "taket" för att isoleringen inte ska knäcka gipset av sin tyngd... (om man sprutisolerar) hmm
 
Jaha, då har man varit på Jula och slagits... fan va folk!
Fick med mig en pump i alla fall. (3 års garanti va det i alla fall)
Jag var den ende jag såg som bara köpte en!
Det kommer installeras måååånga sånna dom närmsta veckorna runt om kring Jönköping!

Ska läsa på lite mer bara om den där för det som står på lådan är :

Ideal room size 100 kubikmeter.
Ideal living space for heating 110 kvadratmeter.

Det är ju en viss skillnad!

Har ju 30 dagars öppet köp om det skulle va så.
Hann med att städa/flytta runt grejor i garaget i kväll.
Tänkte försöka gipsa lite till i helgen.

// magnus
 
Redigerat:
Pumpen kanske är gjord för dvärghus med 0,9m takhöjd :)
3års garanti lät inte fel, gäller det om du installerar allt själv oxå eller måste du anlita någon som gör det?
Jag hörde nått om att pumparna måste installeras av godkänd firma för att garanti ska gälla på dom lite dyrare pumparna iaf?
Står det något i manualen om vad den ger för uteffekt vid -10 grader?
Daikin pumpen ska ge 3,4kW per inmatad kW då, och vid +7 (normalt COP värde?) ger den 4,58kW.
Skulle vara kul att jämföra/räkna lite på det.
Känner en som satte en Bosch och den drog 1,3kW när det var -30 grader ute o +15 inne i ett 80m^2 garage.
 
Jag har ärligt talat ingen aning!
Har inte öppnat kartongerna. Har inte hunnit läsa på heller. Antar att det finns manualer på nätet....

Igår kväll tog jag ett par timmars fredagsmys och gipsade lite på söderväggen.
Gips är tungt om man är själv.

Kände mig tvungen att köra in bilarna igår med. Snön kommer ju nu.
Hoppas på att kunna göra färdigt den väggen i helgen.

// Magnus
 
Ja du är ute i sista stund nu, själv har jag fått in en bil i garaget så jag har inga planer på att flytta något mer just nu.
Jag hittar ingen manual på Julas hemsida för nerladdning så om du kunde läsa såsmåningom o skriva in värdena här vore det mycket intressant, det står dock att deras pumpar bara funkar till -15 grader.
 
Tyvärr gäller normalt inga garantier om inte en auktoriserad firma installerar och skriver på garanti-beviset. Min Fujitsu Nocria 14 drar ca 1.5-2kW på kallaste vintern, och har då problem att hålla 350 kubikmeter över 14-15grd om den är inställd på 16-17grd. Ökar jag inställningen så drar den mest mer ström. Men den är kraftig ändå. Hoppas Jula-grejerna funkar, jag vågade inte chansa :)
Har även haft en firma som installerat min pump, och har då 5års på-platsen-garanti.
 
Alternativet är alltså en billig pump från Cheapy, Jula eller dyligt och sen installera den i stort sett helt själv o räkna med att den tuffar ett tag o inga garantier.
Man tjänar ju inte mer än 10 tusen iaf mot en bättre pump med garanti.
Det som känns mest tveksamt tycker jag är att dom skriver ju själva att den inte funkar under -15, då kan jag inte tänka mig att det är speciellt bra verkningsgrad vid -10 grader, o det får man ju räkna med att det är några månader iaf i snitt. Därmed behöver man en byggfläkt eller element när den inte orkar med utetempen, och om den har ett COP värde på 3,5 istället för 4,5 vid +7 grader så förlorar man ju 1kW värme redan där även om den bara drar 1/3-1/4del så är det ju ändå minst 250Watt i timmen, det blir 900 spänn om man räknar med det på 150 dygn/år, så på 10 år är det 9000 spänn bara det, då har man ju tjänat igen en dyare pump rätt snabbt.
Vissa påstår att dom ger värme längre ner men om dom drar 1kW o ger 1kW så kan man ju likagärna köra med byggfläkt o det känns ganska meningslöst då?
Men ska bli kul när du får utvärdera den lite i vinter!
Tegheim, tycker det låter som din drar rätt mycket, visst har du stort garage, men ändå, man vet ju inte redigt vem man ska lita på förrens man testat själv. Vad har du för COP värde vid -10 grader?
MVH
 
Man kan ju undra hur många som haft en installatör att installera sina Jula pumpar.
I manualen (som finns på coolix.de) står det att garantin bara gäller med installationsrapport.
Läser man på nätet kan man ju se att alla som haft problem fått grejor på garanti.

Jag får se hur jag gör med min. Har inte läst nåt mer nämnvärt än.

Jag har i alla fall två väggar färdiggipsade nu!

//Magnus
 
Jag mailade en fråga idag till Jula ang installation och garanti.
Får vi se vad man får för svar.

// Magnus
 
Och svaret kom rätt fort.

"Hej!

Enligt EU:s regler måste man ha en installatör som gör jobbet, gör man det själv påverkas inte garantin. "



Jag tolkar det som att garantin gäller även om man gör jobbet själv.


// magnus

 
Redigerat:
Vill du ha utförligare manualer eller så till din luftvärmepump brukar det finnas att hämta i varuhusen, tyckte jag såg det igår när jag var där. Jävligt läckert garage du bygger i alla fall, ser grymt ut :)
 
Då har det hänt lite igen!
Min farsa var här och hjälpte till lite idag.
Vi har fått upp 8 lysrörsarmaturer. Slang och kabel fanns sen innan. Dock är inget inkopplat.
Men det börjar närma sig nu!
Hade ett litet snack med elektrikern i fredags och fick go på att slå igen sista väggen så han kan koppla ihop det!

Idag blev det bara lysrören tyvärr eftersom det har legat runt -10 här... kallt som fan att jobba!

Får försöka snickra den sista väggen i veckan om det inte ska va så jädra kallt!

Ang pumpen så har jag inte öppnat den än men det finns rätt mycket info på www.coolix.de
JULAs garanti verkar ju inte vara något problem heller.

whork> Tack för berömmet!

//Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.