Tyresö
End skrev:
Hehe men jag är redan fast i träsket. Tanken var bara att uppgradera från PS300...
Frågan är dock om Carvex är verkligen så mycket bättre än PS300 att det motiverar prisskillnaden även för den mest inbitne festoolanhängare?
Sen själva paketet, ser nu att Festool sänkt priserna för Carvex, då den i grundutförande går för strax under 4000 kr. Är detta ett bra paket? Innehåller ju trots allt en del "nödvändiga" tillbehörer.

Vik hädan...jag gör ett korstecken med fingrarna....hehe
 
Tyresö skrev:
Vik hädan...jag gör ett korstecken med fingrarna....hehe

Jag vet inte hur jag ska tolka det...?
Är det korstecken som i plus, d.v.s. "BRA" eller som i X, d.v.s. "GLÖM DET CARVEX ÄR INTE VÄRT PENGARNA"?
 
End skrev:
Hehe men jag är redan fast i träsket. Tanken var bara att uppgradera från PS300...
Frågan är dock om Carvex är verkligen så mycket bättre än PS300 att det motiverar prisskillnaden även för den mest inbitne festoolanhängare?
Sen själva paketet, ser nu att Festool sänkt priserna för Carvex, då den i grundutförande går för strax under 4000 kr. Är detta ett bra paket? Innehåller ju trots allt en del "nödvändiga" tillbehörer.
Med facit på hand då jag tvunget skulle köpa Carvexen trots att jag har PS300 och är jättenöjd med den så kan jag säga att jag hellre lagt pengarna på något annat i deras sortiment då jag har svårt att hitta fördelarna som vissa pratar om...

- Lampan stör mig mest och beter sig som ett stroboskop.
- Brytarna sitter fel till för iaf mina små händer så de är svåra att nå ordentligt.
- Stör mig på att den själv ändrar hastighet beroende på motståndet.
- Tycker inte styrningen av bladet är lika bra som i 300an.

Enda fördelen tycker jag är att den stannar direkt man slår av.

Jag har båda i bilen men föredrar fortfarande 300an men det kanske är övergående...

Nu har jag den i alla fall... :p
 
End skrev:
Jag vet inte hur jag ska tolka det...?
Är det korstecken som i plus, d.v.s. "BRA" eller som i X, d.v.s. "GLÖM DET CARVEX ÄR INTE VÄRT PENGARNA"?
Jag antar att han menade att han gjorde ett s.k "ljugekors" med fingrarna... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Med facit på hand då jag tvunget skulle köpa Carvexen trots att jag har PS300 och är jättenöjd med den så kan jag säga att jag hellre lagt pengarna på något annat i deras sortiment då jag har svårt att hitta fördelarna som vissa pratar om...

- Lampan stör mig mest och beter sig som ett stroboskop.
- Brytarna sitter fel till för iaf mina små händer så de är svåra att nå ordentligt.
- Stör mig på att den själv ändrar hastighet beroende på motståndet.
- Tycker inte styrningen av bladet är lika bra som i 300an.

Enda fördelen tycker jag är att den stannar direkt man slår av.

Jag har båda i bilen men föredrar fortfarande 300an men det kanske är övergående...

Nu har jag den i alla fall... :p
Känns som att du just räddat mina 4408 kr som väntade på att spenderas.

Det är just styrningen jag prioriterar högst, och det lär inte vara övergående?

Undra vad tanken med hastighetsändringen beroende på motståndet är? Kanske för att det ska hindra böjning av bladet och därmed börja såga snett?
 
Tyresö
Korstecken med båda pekfingrarna förståss....lustigkurrar där.
 
End skrev:
Hehe men jag är redan fast i träsket. Tanken var bara att uppgradera från PS300...
Frågan är dock om Carvex är verkligen så mycket bättre än PS300 att det motiverar prisskillnaden även för den mest inbitne festoolanhängare?
Sen själva paketet, ser nu att Festool sänkt priserna för Carvex, då den i grundutförande går för strax under 4000 kr. Är detta ett bra paket? Innehåller ju trots allt en del "nödvändiga" tillbehörer.
Än så länge är du nog inte mer än till vaderna i träsket...
Tecken på det är att du pratar om att uppgradera och inte komplementera med en Carvex...
 
StyrmanBerg skrev:
Än så länge är du nog inte mer än till vaderna i träsket...
Tecken på det är att du pratar om att uppgradera och inte komplementera med en Carvex...
Att ha vaderna i träsket är ju kört i vilket fall. Däremot har man fortfarande viss kontakt med världen och det inger hopp, någon kanske kommer med en lasso. Därför kan jag fortfarande resonera ur ekonomisk perspektiv och sålla bort skräpet. Allt Festool gör är inte guld. T.ex. Symmetric. Så nu försöker jag skaffa lite mer kunskap om Carvexen, sist jag kände på den i butiken blev jag förvånad över att den var så lätt och då är frågan om balansen är lika bra som föregångaren? Hoppar den inte? Ibland är vikten avgörande för balansen.
 
End skrev:
Att ha vaderna i träsket är ju kört i vilket fall. Däremot har man fortfarande viss kontakt med världen och det inger hopp, någon kanske kommer med en lasso. Därför kan jag fortfarande resonera ur ekonomisk perspektiv och sålla bort skräpet. Allt Festool gör är inte guld. T.ex. Symmetric. Så nu försöker jag skaffa lite mer kunskap om Carvexen, sist jag kände på den i butiken blev jag förvånad över att den var så lätt och då är frågan om balansen är lika bra som föregångaren? Hoppar den inte? Ibland är vikten avgörande för balansen.
Nästa gång lovar jag sätta dit en smiley...=)
 
Jag har en batteri-Carvex och den i mitt tycke enda riktigt stora fördelen med den jämfört med Boschs GST135 är motorbromsen. Det är _så_ drygt att stå och vänta på att 135:an ska stanna, Carvexen pendlar ett till två slag och sedan står den still. Har inte tillbehörssystainern så den kan jag inte uttala mig om.
 
phl skrev:
Jag har en batteri-Carvex och den i mitt tycke enda riktigt stora fördelen med den jämfört med Boschs GST135 är motorbromsen. Det är _så_ drygt att stå och vänta på att 135:an ska stanna, Carvexen pendlar ett till två slag och sedan står den still. Har inte tillbehörssystainern så den kan jag inte uttala mig om.
Alltså samma och enda fördelen jag hittar på min 220v Carvex också... :S
 
Önskar att man "bara" hade vaderna i träsket, tror min definition närmaste är; drunknad i träskrt, återfunnen, obducerad och kremerad. Vad obduktionsrapporten visar vill jag inte ens veta.

Själv så har man fristads cordura brallor, åker runt i en lätt överlastad caddy. Dom enda hantverkare jag vet har råd att glida runt i stora jeepar är rörmockarna.

Listan på verktyg vill jag inte ens publicera , då tror jag grabbarna med tvångsvästen inte är så långt borta
 
Jag är nog i till halsen skulle jag tro. Inte för att jag äger så fruktansvärt många Festoolmaskiner än, det är snarare att jag inte är yrkesverksam i byggbranschen utan bara gillar att hålla på med huset och så. Det kombinerat med att jag alltid gillat bra verktyg är en farlig kombination som blir något dyrare än vad som kanske kan anses som klokt av normala människor.
Tur detta forumet finns så man vet att man inte är ensam...=)
 
Kan det vara läge att starta en AF? Anonyma Festoolister för oss som har svårt att komma över vårt (miss)bruk? Men nyss blev det en lätt Metabo kap/ger som komplement till min andra tunga ALKO. Hade det funnits en lätt Festool hade jag trillat dit direkt. I mitt fall är skadan så svår att ska jag köpa något annat märke än Festool så går jag ändå till min Festoolåterförsäljare så får han ta hem det märket också. Då känns det lite som att "vänstra" med sin egen fru och då är det ju liksom OK eller vad säger ni???? Känns ju som att man ändå är trogen mot Festool på något sätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.