Har en gammal bastu i källaren som de förra ägarna tyvärr gjort om till förråd. Har dock tagit bort alla hyllplan o skall nu upp med nya bastulavar.
När bastun förr var aktiv så använde dom ett vedeldat bastuaggregat. Idag så har jag ett nytt elaggregat som står inne i bastun ouppackat, men det finns ingen el framdragen för aggregatet, vilket innebär att jag måste ha hit en elektriker som drar fram el okopplar in den. Dessutom så finns det inga platser kvar i mitt gamla proppskåp, så det måste utökas i samma veva.
Frågan är då om man istället skall införskaffa ett vedeldat aggregat istället? Den rökkanalen har ju inte använts sedan jag vet inte när, så sotaren bör väl isåfall behöva komma hit o kolla?

Vad skulle ni rekommendera?
 
Tyresö
Du kan fråga vilken bastuetusiast som helst, alla är eniga att vedeldad bastu står högst upp på önskelistan - gäller även mej, trots att jag har Tylö Combiaggregat, som jag kan välja mellan vanlig bastu eller ett behagligt ångbad. Skulle gärna byta ut det mot ett vedaggregat pga jag är förståndigare idag.

Men som sagt....vedeldad bastu är det optimala!
 
Jag är självklart sugen på ett vedeldat jag också¨, frågan är bara vad det skulle kosta att få igång en fungerande bastu. Aggregatet har jag koll på vad det skulle kosta, plus att jag skulle kunna sälja elaggregatet som fortfarande är ouppackat i sin låda. Men vad skulle det kosta att göra resten? Att koppla in aggregatet så att röken går ut genom den kanal som finns och så med alla kopplingar osv. Någon som har hyffsat koll på det, bara så att man får en fingervisning?
 
Tyresö
Med tanke på kostnaden med att du måste få elcentralen tillbyggd och med all kabeldragning och installation, så tror jag inte prisskillnaden blir så stor, eftersom du redan har en bastu som är förberedd för ett vedaggregat.
 
  • Gilla
lolo sesi
  • Laddar…
Är vedeldare med elbastu fördelen är att styra påslag timer/tele
skräpar inte ner
 
I Finland anser man att en riktig bastu skall vara vedeldad. Det sägs att vedeldat ger en skönare värme. Varför vet jag inte. När du har allt klart för vedeldat skulle jag helt klart valt det alternativet. Vedeldat är annars ett dyrare alternativ. Själv har jag skaffat Harvia Legend 150 till min bastustuga som med den rejäla stenvolymen hoppas ge skön värme. Jag har inte ännu hunnit prova aggregatet.
 
Gillar själv vedeldat, men kör elagg med mkt sten i magasinet (30 kg) istället. Helt enkelt för att det kräver så mycket mindre vid varje tillfälle. Badar i snitt 3 ggr/vecka och det sista man vill är att behöva springa in och elda och sedan övervaka. Jag slår på och sticker sedan ut och tränar, åker hjuling, skoter eller annat och när jag kommer tillbaka så är bastun alltid perfekt. Även om jag råkar få ett par timmars fördröjning av någon anledning. DET är värt mer än mysfaktorn de få gånger man orkar elda upp en brasa osv.

Just my 2 cents

Rob
 
Inget snack. Vedeldat ska det va, om man gillar riktig bastu. Fråga vilken finne som helst. Jag har byggt en utomhus typ friggebod i lösvirke inte speciellt isolerad endast i tak (annars droppar det av kondens har provat) körde i början med en ombyggd bykgryta funkade ett tag sen blev det lite väl mycke rökbastu. Nu kör jag ett Harvia agg med inbyggd vattentank fördelen med denna är att det går in typ 70 cm ved. Tidsmässigt tar det ungefär en timme så är bastun varm och ca 2-3 ilägg, hade bastu i huset innan men pga fruktansvärt mycket fukt och värme som en bast avger så tycker jag inte riktigt att det passar att ha den i huset.www.gardochtorp.se/bastun-ar-malad.aspx?article=5520
 
Jag håller med Robster - avser du basta flera gånger/veckan och du verkligen kommer att använda bastun flitigt är elaggregat ett acceptabelt alternativ. Men vill du basta med stor njutning (inkl tid) är naturligtvis den vedeldade att föredra.
Jag skippade badkaret i mitt hus och installerade liten elbastu som används minst 2 ggr/veckan. Mer för 'renhållning' än för njutning :)
 
Jag bastar hellre ordentligt i vedeldad bastu en gång i veckan än i "torkskåp" flera gånger per vecka. Det finns visserligen bra elbastu också men de kräver väldigt mycket mer av den som bygger den ffa med avseende på ventilationen. Det som jag framför allt saknar i elbastu är ofta den friska luft som man har i en vedeldad bastu. Men det finns givetvis inte bara en väg till den stora bastuupplevelsen. Basta på!
 
Jag skulle helt klart satsat på ett vedeldat. Har ett i en fristående bastu och det finns inget som är så härligt som att sätta sig i den och ta det lugnt efter en jobbig dag och man tittar in i elden och drömmer sig bort.
Det behöver ju inte kosta så mycket att dra rökröret från agget till skorstenen och mura igen.vet dock inte vad sotaren tar för att kolla på det. Tänk på avstånden till brännbara ämnen bara så löser det sig nog.
 
Jag är rätt sugen på vedeldat nu. Men samtidigt är jag lite orolig för att det skall ryka in en massa? Jag har en öppen spis i källaren som jag inte riktigt får fason på o som ryker in en massa, finns det risk att det gör detsamma i bastun?
 
Har du bara god tillgång till inluft och fungerande skorsten så ryker det inte in alls. Är ju mer likt en kamin än öppen spis.
 
Tyresö
Jag tycker att alla frågetecken borde vara besvarade nu. Du sitter ju i en guldsits med alla fakta framlagda.
Själv tycker jag första meningen i inlägg #10 är det mest förnuftiga svaret på frågan.

Det borde även i tråden finnas en röstningsavdelning, så jag tar mej friheten att starta en sån nu.

Hur många på forumet håller med det som står skrivet i första meningen i inlägg #10?
 
Tyresö: Det var faktiskt den meningen som fick mig att i princip helt tippa över åt vedeldat sidan,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.