Finns ju telefonnummer också ;)
 
Hej!
När man läser tråden så värkar det som alla tycker att de hemma gjutna plattorna
är mycket bättre? varför gjuter inte pann-leverantörerna lika bra? tycker det låter konstigt. Bytte för en månad sedan keramiken i min vedex 2000 panna. Köpte den direkt av Nibe. tror de kostade 370 kr st x4. Det var samma pris som rinkabyrör men Nibe tog ingen frakt. Får se hur länge de håller!!
 
Jag har varit i kontakt med tillverkaren, Extuna i Falun, som glatt berättade att ny keramik fanns att få till det facila priset av ca 10 000 kr. Då skulle jag själv riva pannan och mäta stenarna (man lyfter pannan och drar ut underdelen som är en stor låda), avvakta i fyra veckor på tillverkningen och sedan, lyckligen (?) återmontera alltihop. Observera, frågan är ställd år 2010, inte år 1910......

Från mitt pespektiv känns detta naturligtvis inte speciellt kundanpassat, visst kan jag betala både 10 eller 15 000 kr för ett arbete, givet det jag får är prisvärt. Men att ta hela ansvaret för detta projekt som lekman är knappast intressant.

Jag har med intresse följt tråden och diskussionen om att gjuta egen keramik.
(Om jag ändå skall in i pannan kan jag ju ta hela steget själv.....)

Så min fråga är: - Vet någon vilken dimension de två hålen skall ha på den vänstra stenen? Finns det fler som gjutit keramik till en Extuna 35 1989? Keramiken byttes för ca 8 år sedan

Bästa hälsningar
Snedseglaren
 
Ett litet återbesök och ett litet tillägg till denna fina tråd:

Den övre keramiken till min Atmos hade blivit sliten med rundade kanter. I sommar gjorde jag en reparation på plats med keramisk gjutmassa art nr 800225 från Schiedel (500:- för 25 kg). Den sitter perfekt och verkar klart hållbarare än originalet, vilket väl bekräftar vad som skrivit här tidigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
keiler
  • Laddar…
högbergarn skrev:
varför gjuter inte pann-leverantörerna lika bra?
Om man gör för bra keramik så tjänar man inga pengar på att
sälja nya bitar till folk .

Samma tänk oavsett bransch
.
Hur många har en dator som aldrig haft fel på windows ?
 
Tack Rundvikarn för orden, det är precis så man känner det. men med lite rebellisk "68:a" anda så kanske det går att optimera för sig själv som kund. Visst har vi nytta av att företag omsätter prylar och därmed får lönsamhet, men när det gäller keramik och det skall kosta drygt 50% av pannans inköp, då går det väl långt!
Nej, fram med ett bra brukrecept och lite formplyfa så skall här gjutas och njutas.....
Tyvärr såg jag en frestande offert på en värmepump igår, men det är bara att blunda.....
Snedseglaren
 
  • Gilla
Matti87
  • Laddar…
Är det någon som vet hur keramiken (eller vad det kallas på contura kaminer) är gjort av?
Kan man även gjuta denna själv.
Vår har gått sönder efter bara ett år.
//Anders
 
nu har det gått snart ett år sedan gjutningen .. fortfarande prima skick d^_^b ca 10 m3 har eldats
 
I Contura kaminerna är det väl "vermiculite" som är väldigt lik en spånskiva i vikt och utseende. Mycket lätt att såga, går att köpa på tex. eldkraft.se.

Kompisen köpte en kamin och frugan skulle vara duktig och städa bort embalage och trodde att skivorna också var embalage så de åkte också med. Blev och köpa nya.
 
snedseglaren skrev:
Jag har varit i kontakt med tillverkaren, Extuna i Falun, som glatt berättade att ny keramik fanns att få till det facila priset av ca 10 000 kr. Då skulle jag själv riva pannan och mäta stenarna (man lyfter pannan och drar ut underdelen som är en stor låda), avvakta i fyra veckor på tillverkningen och sedan, lyckligen (?) återmontera alltihop. Observera, frågan är ställd år 2010, inte år 1910......

Keramiken byttes för ca 8 år sen
Det där är en av anledningarna till att det blev Viadrus för mig ....
fast nu funderar jag på att klä in eldstaden med hemgjuten keramik
bara för att jag är nyfiken på vad som händer med förbränningen i
verkligheten , om det stämmer med teorin ??
 
Jag tycker det är dåligt med bilder på gjutformar mm. ;)
 
Nu börjar min keramik, har en Baxi Innova 50, se mycket dålig ut. "Förbränningskammaren"
(890:) och "insatsstenen med spalt" (ca 1200:) är de delar jag tror behöver bytas nu.
Eller om jag skulle ta och köpa komplett keramik för 4675:- , för att försöka göra gjutformar innan jag monterar i keramiken i pannan????
Är det någon som har lyckats tillverka egen keramik till en Innova, och möjligen vill dela med sig om hur han/hon gjort??? Bilder på arbetet skulle va intressant.
Eller vet någon var man handlar keramik till lägst pris. Tänkte på om det går att beställa från England eller Tyskland tex...??
 
Verkar som baxi har hållbar keramik för min har jag haft i 12 år eldar ca 40 m2 per år men nu sitter det en ny där ej hemma gjuten.
 
Jag fick en uppgift om eldfast gjubruk: Seco Fagersta.
Sök även på min sida Kakelugnar i Verkligheten.
Valter Isander
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.