Hej

Har en elpatron som går på trefas som jag skulle vilja kunna styra med nexa eller motsvarande fjärrströmbrytare. Vad jag har förstått behöver jag använda något som kallas för "kontaktor" till detta. Jag har även förstått att dessa kan börja väsnas efter en tid och att de drar en massa effekt (upp mot 15W).

Hur stora är dessa problem med kontaktorerna? Hur mycket låter detta "brummande"?

Finns det något alternativ till kontaktor för att lösa mitt problem?
 
Tror inte det finns färdiga nexaprylar för det men troligen borde det finnas för X10.

Det finns sk. brumfria kontaktorer och jag måste ändå fråga dig vad 15W extra spelar för roll om du drar igång en elpatron på flera kW?
 
De brumfria kontaktorerna verkar lite dyrare. Frågan är om eventuellt brum från en kontaktor kommer höras från källaren upp i huset. Vad tror ni? Eller kommer det ljudet att drukna i ljudet från vattenpump, cirkulationspumpar osv?

Om kontaktorn bara förbrukar 15W när elpatronen är igång är det inga problem. Men om den drar 15W hela tiden, eller hela tiden när elpatronen är avstängd blir det ett litet större problem.
 
Kontaktorn drar bara ström när den är i draget läge, dvs normalt samtidigt som elpatronen är inkopplad. Du lär inte bli störd av ljudet om det är i källaren och det finns pumpar och annat som väsnas betydligt högre. Men om du är osäker så satsa då de få hundralappar extra det handlar om så slipper du bekymra dig :D
 
Den är tvåpolig. Du behöver en trepolig. Annars hade det fungerat.

Erik
 
tlundberg skrev:
Duger denna kontaktor (om vi förutsätter att jag är okej med en icke brumfri)? [länk] Håller den för min elpatron på 9kW? Är den öppen eller sluten när den inte får 230V-spänning?
Om det är en 2-fas patron så fungerar den. Den är öppen i oslutet läge.
Din-line skulle inte jag satsat på iaf.
Skulle satsat på denna istället.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-224-27&toc=19815

Ingen ide att snåla!
 
Ett problem jag kom på nu är hur det fungerar vid strömavbrott.

Säg att jag har en kontaktor som kräver 230-spänning för att dra. Jag sätter igång den med min nexa-fjärr och sen går strömmen. Då vill jag att elpatronen ska sättas igång igen så fort strömmen kommer tillbaks. Men jag misstänker att jag kommer behöva klicka igång den igen med min nexa-fjärr. Stämmer det? Finns det i så fall kontaktorer som "kommer ihåg" om de är dragna eller inte? Kanske att den byter läge mellan dragen/inte dragen varje gång man ger den en på/av-puls på 230V? Skulle en bistabil kontaktor fungera? Finns det sådana?
 
Det finns men är ganska udda.

Kjell o Company har ju iofs en fyrpolig också.

Den 2 poliga går ej, om patronen inte har 3 fasmatning så blir det för stor ström vid 9kw.
 
Man kan ju ha en kontaktor med NC när spolen inte är dragen.
 
Pierre: NC när spolen inte är dragen är alla de som har länkats hittills va? Varför skulle du inte satsa på Din-line? (Antar att det är samma som menas med "för din-skena"?)

Hempularen: Du säger att det finns bistabila kontaktorer, eller vad de nu kallas. Jag hittar inga på Elfa. Har du någon aning om var de finns? Eller finns de på Elfa men kallas något annat än "bistabil kontaktor"?
 
NO är dom som länkats till hittills.
NO= Normally Open
NC= Normally Closed

Alltså hur dom är när dom inte är påverkade av spolen.

Din-Line är i mitt tycke skit. Som i slutänden bara krånglar. Skulle absolut inte satsat på någon kontaktor från dom iaf. Explodera väl skiten.
Alla moderna kontaktorer monteras på DIN-skena. Din-line, Malmbergs etc är märken. Dom ska man hålla sig undan ifrån.
 
Pierre1981 skrev:
Skulle absolut inte satsat på någon kontaktor från dom iaf. Explodera väl skiten.
Skrattade högt. d^_^b

//Patrik
 
Någon som har en lösning på mitt strömavbrottsproblem? Om jag har satt igång elpatronen med min nexa-fjärr och sen går strömmen. Hur ska jag göra för att elpatronen ska gå igång igen så fort strömmen kommer tillbaks utan att behöva trycka igång den med nexafjärren igen?

Min idé på lösning var att använda en bistabil kontaktor, vilket jag har läst ska finnas, men inte lyckats hitta någonstans. Någon som vet var det kan köpas? Finns det någon annan lösning på mitt teoretiska strömavbrottsproblem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.