Hej!
Ska bygga en lekstuga i vinter och undrar nu vad den ska stå på?
Lekstugan kommer att ha en ram av impregnerat 45x95 och ska stå där det just nu är gräsmatta.
Stugan är 2500x2500 och oisolerad.
Hur gör jag grunden?
Gräva ur och fylla med makadam?
Trädgårdsplattor eller lecablock?
Många frågor som jag vill räta ut!
 
Tyresö
En lekstuga är ju bara en lekstuga. Allt handlar om hur seriöst bygge du vill göra.
Ett billigt och bra tips är att lägga markplast under stugan, så inte markfukten ställer till elände.
Själv skulle jag bara gräva 30 cm djup grop, lägga ner en plastpåse (får agera som markduk) och därefter fylla gropen med stenar - som du hittar på tomten, eller använd 8-16 kross
Då har du ett fundament till ett Lecablock. gör 3 st fundament/sida och 1 i mitten dvs 9 fundament med Lecablock ovanpå.

Den plintgrunden bör räcka gott och väl till en lekstuga.
Annars kan du ju alltid löpa hela linan rätt ut, och gjuta en betongplatta.....
 
  • Gilla
currelina
  • Laddar…
Min pappa byggde en lekstuga för kanske 15 år sedan. Den stod på fyra lecablock direkt på gräsmattan. Ingen grävning och ingen plast. Stugan är numera flyttad till en annan plats där den står på samma lecablock. Är det lite höjd på det så blir det inte så instängt under. Om det sätter sig mer än man kan acceptera efter ett par år är det bara att lyfta och palla tills det åter står rakt.

Erik
 
Tyresö
Avemo skrev:
Min pappa byggde en lekstuga för kanske 15 år sedan. Den stod på fyra lecablock direkt på gräsmattan. Ingen grävning och ingen plast. Stugan är numera flyttad till en annan plats där den står på samma lecablock. Är det lite höjd på det så blir det inte så instängt under. Om det sätter sig mer än man kan acceptera efter ett par år är det bara att lyfta och palla tills det åter står rakt.

Erik

Ja, varför inte? Det är så lätt att man börjar skena iväg och överföra avancerad byggteknik på saker som inte kräver det, t. ex en lekstuga.....
Även om mitt tidigare inlägg i tråden inte är så enormt avancerad - några spadtag och stenplockning - som barnen säkert vill hjälpa till med.
Man gör det till en grej där hela familjen är engagerad.
 
Citat
<<som barnen säkert vill hjälpa till med>>

Knappast

Protte
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
Då 45*95 inte är det mest bärande material... kör på Tyresö's förslag med flera block. Sen, allt efter ekonomi/energi.... utveckla därifrån.


Gjuta betongplatta, lägg då in isolering och golvvärme... när vi ändå accelerar i energi och kostnad..... Sikta på miljonstuga..... Treglasfönster (okrossbart naturligtvis.. lekstuga jue), Solpaneler på taket så barnen lär sig värmeeconomi och miljövänlighet. Dra in bredband redan nu och larma för dessa små tjuvar. Tillägsisolera (givet) redan nu, så blir det lite billigare....
Finns det någon som har en sådan lekstuga???? (bilder från oljeländer undanbedes)
 
Man känner sig bäst själv, hur noga man är, och vad man känner för det jobb man lägger ned. Det står några sådana lekstugor i vårt grannskap, har säker stått där i 40-50 år, och är säkert kul för de vuxna barnen nu, att minnas gamla tider, och kanske för deras egna barn. Det är trots allt en byggnad som syns, så varför slarva. Om det endast är tillfälligt, passar det kanske bättre med en pappkartong eller en stor trälåda. OK , de lekstugor jag referear till ovan, står på tomter med fina villor.
Men visst vill det till en grundläggning som nämns ovan, men jag vill föreslå att man sätter den på plintar, så går det också att bulta fast den.
 
solbadaren skrev:
Hej!
Ska bygga en lekstuga i vinter och undrar nu vad den ska stå på?
Lekstugan kommer att ha en ram av impregnerat 45x95 och ska stå där det just nu är gräsmatta.
Stugan är 2500x2500 och oisolerad.
Hur gör jag grunden?
Gräva ur och fylla med makadam?
Trädgårdsplattor eller lecablock?
Många frågor som jag vill räta ut!

Hej

I byggsatser till lekstugor osv brukar bjälklagen vara ganska klena efter som grundläggningen inte ingår. I beskrivningarna brukar det sedan röra sig om 9 plintar eller motsvarande.

Mitt råd till dig är att göra bjälklaget i 45x170 imp med fyra "plintar" av lecasten med en bit papp på. Ju färre plintar dessto mindre jobb att justera in stenarna i samma nivå. Dessutom ökar du möjligheterna att tex flytta lekstugan i framtiden om den har ett kraftigare bjälklag. Ett snabbt överslag ger ca 150:- dyrare grundläggning och bjälklag...

Mvh Wasa
 
Wasa skrev:
Hej

I byggsatser till lekstugor osv brukar bjälklagen vara ganska klena efter som grundläggningen inte ingår. I beskrivningarna brukar det sedan röra sig om 9 plintar eller motsvarande.

Mitt råd till dig är att göra bjälklaget i 45x170 imp med fyra "plintar" av lecasten med en bit papp på. Ju färre plintar dessto mindre jobb att justera in stenarna i samma nivå. Dessutom ökar du möjligheterna att tex flytta lekstugan i framtiden om den har ett kraftigare bjälklag. Ett snabbt överslag ger ca 150:- dyrare grundläggning och bjälklag...

Mvh Wasa
Smart.... mycket smart. Mindre jobb, bättre jobb.

Och det för bara 150:-........
 
Wasa skrev:
Hej

I byggsatser till lekstugor osv brukar bjälklagen vara ganska klena efter som grundläggningen inte ingår. I beskrivningarna brukar det sedan röra sig om 9 plintar eller motsvarande.

Mitt råd till dig är att göra bjälklaget i 45x170 imp med fyra "plintar" av lecasten med en bit papp på. Ju färre plintar dessto mindre jobb att justera in stenarna i samma nivå. Dessutom ökar du möjligheterna att tex flytta lekstugan i framtiden om den har ett kraftigare bjälklag. Ett snabbt överslag ger ca 150:- dyrare grundläggning och bjälklag...

Mvh Wasa
Menar du att jag ska lägga lecastenen direkt på gräsmattan? Då kommer stugan upp för högt och det ser konstigt ut.
 
UppGiven skrev:
Då 45*95 inte är det mest bärande material... kör på Tyresö's förslag med flera block. Sen, allt efter ekonomi/energi.... utveckla därifrån.


Gjuta betongplatta, lägg då in isolering och golvvärme... när vi ändå accelerar i energi och kostnad..... Sikta på miljonstuga..... Treglasfönster (okrossbart naturligtvis.. lekstuga jue), Solpaneler på taket så barnen lär sig värmeeconomi och miljövänlighet. Dra in bredband redan nu och larma för dessa små tjuvar. Tillägsisolera (givet) redan nu, så blir det lite billigare....
Finns det någon som har en sådan lekstuga???? (bilder från oljeländer undanbedes)
Vill göra det nogrant men gjuta m,m blir det inte:D
 
De enda grunder jag kan komma på där huset inte börjar en bit över omgivande mark är gjuten platta och mullbänk. Ingetdera skulle jag rekommendera till en lekstuga. 170 mm höga golvreglar är inte nödvändigt, men oavsett dimension bör de ligga en bit över marknivån. Antingen lösa lecablock eller dylikt eller också gjutna plintar, men det bör finnas luft mellan stugan och marken.

Erik
 
Tyresö
UppGiven skrev:
Då 45*95 inte är det mest bärande material... kör på Tyresö's förslag med flera block. Sen, allt efter ekonomi/energi.... utveckla därifrån.


Gjuta betongplatta, lägg då in isolering och golvvärme... när vi ändå accelerar i energi och kostnad..... Sikta på miljonstuga..... Treglasfönster (okrossbart naturligtvis.. lekstuga jue), Solpaneler på taket så barnen lär sig värmeeconomi och miljövänlighet. Dra in bredband redan nu och larma för dessa små tjuvar. Tillägsisolera (givet) redan nu, så blir det lite billigare....
Finns det någon som har en sådan lekstuga???? (bilder från oljeländer undanbedes)
Kanske Pål Ross (Ross arkitektur AB) www.ross.se kan ordna fram en sån lekstuga, han ordnar ju fram såna "lekstugor" för vuxna människor..hehe.
 
Redigerat:
Tyresö skrev:
Kanske Pål Ross (Ross arkitektur AB) www.ross.se kan ordna fram en sån lekstuga, han ordnar ju fram såna "lekstugor" för vuxna människor..hehe.
Jo men sådana stugor är jag inte intresserad av.
 
Tyresö
solbadaren skrev:
Jo men sådana stugor är jag inte intresserad av.

Jag har pumpat betong till väldigt många av dom "stugorna" runt mälaren, och tro mej - efter att ha sett hur dom ser ut invändigt, veckor innan inflyttningsklart - du vill ha en sån "stuga"!

Dom gör sej inte på bild - men när man står där i verkligheten......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.