Har du bestæmt dig før vilken det blir? CE 50, 495 twin eller vad?
 
Nej, det har jag inte men tittat en del på CE50. Något tips?
 
Jag var själv inne på 495 twin först, men när jag såg ce 50:n och jag visste att jag har ett väl issolerat hus och att den dessutom ger 5 kw istället för ivt:ns 4 kw så var valet inte särskilt svårt. Då slapp jag dessutom att gräva ner slang i backen+ att allt blir enklare (Inkoppling), med tanke på att jag har gjort det själv.
 
Till 495:an behøver man ha 20 Amp sækring, men bara 16 Amp till CE 50:n.
 


Också nyfiken :D
 
Off topic:
Gutta har varit på beachen i Varna och druckit pilsner!
 
Hej Abuquir,
Jag är oxo mkt intresserad av CE50. Håller på att titta på olika sorts frånluftvärmepumpar i marknaden just nu (IVT490, Autoterm190, Nibe360, CE50 mm). Hur är det med CE 50 och buller? Vi har nämligen ett sovrum som är vägg i vägg med panrum. Kommer vi att ha problem med ljud mm? Hur mkt kostar en sådant installation?Tacksam för en detaljerad beskrivning av din erfarenhet med CE50.
MVH,
Raj.
 
Hej Raj!
Eftersom jag bara han med att instalera själva pumpen innan jag stack iväg på jobb och bara han med att fixa utblåset på den vågar jag inte riktigt utala mig om buller ännu. Allt var klart i taket med ventilationen, men jag saknade en liten bit flexrör till ljuddämparen och tyvärr kommer jag inte hem förren om 3 veckor igen. Kanske någon annan kan utala sig om ljudet innan jag kommer hem.
Installationen tyckte jag själv inte var några större problem och kostnaden var lite koppar rör böjar och kopplingar, ett par tusenlappar skulle jag tro.
Då är inte ventilationen med räknad, men den har jag för mig kostade ca:7000 kr i material.
 
Okej, jag tackar och bugar för de fina svaren jag fått.

Har varit inne en sväng på det forumet och läst idag. Nu har jag en hel del kött på benen så nu är det tid att börja pruta och komma till skott.


Abuquir
Hör gärna av dig när du kommer hem ang. bullret på CE50.
 
Hmm. Om CE50 kyler ned luften till -10. Då borde det bildas en rackarns massa is i avluftningskanalen... Eller?

Hur det såg ut inne i røret vågar jag inte utala mig om, men det bildades is utanpå flexrøret innan jag hade issolerat det. Det ær visst vældigt viktigt att issolera det bra.
 
Vad beträffar bullret på fläkten/pumpen, så tycker jag faktiskt att det verkar vara väldigt tyst, men det kan ju vara andra som tycker annat om den saken.
Jag installerade iaf en ljudämpare väldigt nära insugsröret till pumpen och jag kan inte säga att jag hör något fläktljud utöver fet ljudet jag hör ifrån själva pumpen och det tycker inte jag är särskilt högt iaf.
 
Tack för ditt svar ang. ljudet. Min CE 50 kommer nästa vecka. Det har varit försenat leverans från tillverkaren. Hoppas det är värt pengar och bekymmer (och lång väntetid)!
 
Raj!
Hur går det med din pump? Har du fått den installerad ännu?
 
...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.