Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rikard Ågren skrev:
iPhonen levereras med kabel som har usb i ena ändan som antingen ansluts till laddaren eller till datorn
Släpar du runt på denna kabel var du än går?

Poängen med att ha standardkontakter är ju att man ska kunna ladda telefonen osv var man än hamnar även om man glömmer att ta med sig laddaren!

Universalladdare osv som brukar finnas på hotell brukar kräva att man plockar ur batteriet för att ladda.. Vilket inte heller går på Iphone.

Nu är ju Iphone så vanlig att detta kanske inte är något problem.. Kanske alltid går att få tag på en Iphoneladdare även om du hamnar på ett litet obskyrt hotell i bortre mongoliet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus skrev:
Micro USB föreslås av flera ledande tillverkare av mobiltelefoner att bli gemensam standard för laddning av framtida mobiltelefoner.
Jag längtar till då även digitalkamera/videokameratillverkare fattat att de ska ha standard Micro/Mini USB och inte nån egen special usb! :|
 
Att Jailbreaka en iPhone är inget problem, men man får se upp lite så att det finns jailbreaks tillgängliga innan man uppdaterar programvaran via iTunes. Vill man dessutom bryta operatörslåsningen (vilket jag gjort på mina) ökar dock komplexiteten ganska markant.

iOS 4.2 kommer ut i dagarna och det lär redan finnas Jailbreaks, men därimot kan det initialt vara problem med programmet Cydia som används för att ladda ner applikationer.

Lite länkar:
http://blog.iphone-dev.org/ hackerorienterat
www.jailbreakmatrix.com mera konsumentinriktat
www.redmondpie.com nyheter
http://cydia.saurik.com/ Cydias hemsida
 
Johan Gunverth skrev:
Måste slänga käft som partiskt Apple-ÅF. :D

- Måste ha Apples egna kabel istället för micro-usb som är standard på alla andra nya mobiler.. och den Apple-kabeln kostar 200:-! när en usb-kabel kan kosta runt 50-lappen. "Alla" har en microusb kabel hemma om man skulle behöva ladda mobilen på fest eller dyligt, det är som sagt standard nu!
Kabeln med riktig USB följer med telefonen. Vad är problemet?

- Måste jailbreaka för att få wifi-hotspot
Tjoho. Var tog batteritiden vägen? Sätt den i datorn (Mac, naturligtvis) och gör den till wifi-hotspot istället. Det fungerar.

- Måste ladda ner annan webbläsare för att få flash
Varför måste du ha Flash? Jag har vant av mig med det på bara 4 månader. Behövs bara om vill se all reklam

- Måste jailbreaka för att få widgets (som suger)
Du vill alltså ha något som suger? ;)

- Måste jailbreaka för att få en bra filhanterare
Varför vill du hantera filer? Är det inte bättre att använda dem?

- Ingen diskenhet via usb!! (Fan vad det e irriterande, självklart vill man använda sitt 32GB "usb"-minne även som minneskort för annat än begränsade filtyper)... Måste jailbreaka
Finns Air Sharing som är trådlös diskenhet. Så länge Apple säljer musik via iTunes kommer inte skivbolagen tillåta att man har direktaccess till musikfilerna.

- Man kan inte byta tangentbord. (iPhones QWERTY-tagentbord suger jämfört med HTC's, med vibrationer och hålla inne för att få andra symboler, enklare att skriva på osv. )
Förstår inte riktigt vad du menar, men om det är ett taktilt tangentbord du menar finns det inte. har inte saknat det varken på iPhone eller iPad

- Måste jailbreaka för att kunna använda "FaceTime"-cameran via 3G kamera som min gamla 2003 mobil kunnat i åratal
Allvarligt talat; har du någon gång använt videosamtal via 3G? Mer än första testsamtalet då du insåg att det var ren skit?

- Måste Jailbreaka för att få en lockscreen/slags skärm där man ser olästa email/sms/telefonsamtal osv. man måste låsa upp den annars.
Det stämmer....än så länge.

- Har inte CDMA medans de flesta mobiler har GSM+CDMA
Kan vara en brist om man har Verizonkort i USA och GSM i Europa. Har du det?

- Går ej att ta ur batteriet
Det stämmer. Ingen verkar bry sig.

- Saknar minneskortplats
Det stämmer. Ingen verkar bry sig om det heller.

- Man måste använda ITunes
Var det en nackdel? Skulle aldrig byta bort den lysande programvaran. Jag har hört många Windows-suckers som gnäller om detta, men det baseras på att de har hört någon annan gnälla. Ingen har egentligen använt iTunes.

Klart grabben skall ha en iPhone. Med Teliaabonnemang om den skall användas i Sverige.
Jag har aldrig, och kommer aldrig (förmodligen) att använda video-telefoni. Jag har ingen aning om vad CDMA är.

Den där listan var som sagt en färdig lista som någon annan skrivit på ett annat forum.

Självklart har Iphone fördelar! Men kan du förklara varför inte Iphone kör med standard micro-usb som alla andra? Vad är anledningen till att ha denna specialkontakt? Vilken kommunikation är det som går att köra via den som inte skulle gå med standardkontakt?

Man kan väl köpa Ituneslåtar till en vanlig dator också? Går det inte komma åt de filerna eller?
 
Det är inga större problem att få med sig kabel och laddare om det behövs. På sedvanligt Applemaner är den inte större än nödvändigt
4e45134f-bdfe-d5dc.jpg
 
Rikard Ågren skrev:
Det är inga större problem att få med sig kabel och laddare om det behövs. På sedvanligt Applemaner är den inte större än nödvändigt
[bild]
Fast de där var väl inte kabeln? De där var ju en vanlig 230V -> USB som finns liknande på Clas Ohlsson :rolleyes:
 
Rrrrr skrev:
Självklart har Iphone fördelar! Men kan du förklara varför inte Iphone kör med standard micro-usb som alla andra? Vad är anledningen till att ha denna specialkontakt? Vilken kommunikation är det som går att köra via den som inte skulle gå med standardkontakt?
iPhone lägger ut en massa signaler i kontakten, utöver USB bla audio, video, FireWire, dockningssignalering mm.
 
mycke_nu skrev:
iPhone lägger ut en massa signaler i kontakten, utöver USB bla audio, video, FireWire, dockningssignalering mm.
Hur kan alla andra klara sig med microusb + 3,5mm audio?
 
Jag gissar att kontakten är ett arv från tidigare enheter vilket gör att den passar med den uppsjö av tillbehör som finns
 
C
Om du kan avvara några av funktionerna så kanske en Sonim XP2 kan vara nåt? Ska du ha allihop får du nog bygga dig en egen lur.
 
Vi kan välja bl.a. mellan Iphone och HTC Desire på företaget där de mest nöjda användarna är HTC. Den stora nackdelen med Iphone är den dåliga mikrofondelen tillsammans med headset där endast några få, om något, fungerar bra, samt att man väldigt lätt kan krascha glaset om man inte har något skydd.
Skulle jag välja en av dessa så blir det HTC Desire. Har dock inte testat Iphone 4 så erfarenheten är från 3 modellerna.
 
Jar har både iPhone 3 och 4. Måste säga att jag är VÄLDIGT mycket försiktigare när jag använder 4:an vilken har glas på båda sidor, om än superstarkt sådant. Den har överlevt ett par fall ner på trägolv, men på sten är det garanterat kört, det behöver man inte testa.

Bumper är nog en bra idé om man som jag håller på med renoveringar och har telefonen i snickarbrallorna hela dagarna, men min helt oskyddade iPhone 4 ser oförskämt fräsch ut efter ett par månaders använding.

Å andra sidan är inga mobiler odödliga. Min robusta gummikapslade Nokia dog när jag tappade den. Visserligen ned för en trappa, men i alla fall..
 
Nokia N8 eller HTC Desire HD
 
Johan Gunverth skrev:
Kabeln med riktig USB följer med telefonen. Vad är problemet?
Att man då alltid måste ha kabeln med sig. Jag har en kabel sitter i laddaren hemma, en i datorn hemma, en i datorn på jobbet och en i bilen.

Tjoho. Var tog batteritiden vägen? Sätt den i datorn (Mac, naturligtvis) och gör den till wifi-hotspot istället. Det fungerar.
Funkar det även när man sitter med sn iPad på tunnelbanan? (Det var nån på Swedroid som körde så, han kopplade alltså upp sin iPad mot internet med WiFi mot Android-mobilen han hade i fickan.

Varför måste du ha Flash? Jag har vant av mig med det på bara 4 månader. Behövs bara om vill se all reklam
Finns tyvärr väldigt många sidor som inte funkar utan Flash. Du kanske inte besöker dem, men andra kanske vill besöka dem.

Förstår inte riktigt vad du menar, men om det är ett taktilt tangentbord du menar finns det inte. har inte saknat det varken på iPhone eller iPad
Det finns massor med alternativa tangentbord till Android, så man kan välja det som passa. SliteIt/Swype, Smart Keyboard Pro, Jonas hackade htc_ime, Scandinavian Keyboard. För att inte tala om HTC Compact QWERTY som är suveränt.

Allvarligt talat; har du någon gång använt videosamtal via 3G? Mer än första testsamtalet då du insåg att det var ren skit?
Jag kan informera dig om att i alla fall döva använder videosamtal regelbundet (teckenspråk är mycket smidigare än SMS för dem som inte har svenska som modersmål).

Det stämmer. Ingen verkar bry sig.
Jag har dubbla batterier till min HTC Hero. VÄLDIGT praktiskt när man ska vara borta från laddningsmöjlighet en längre tid.

Var det en nackdel? Skulle aldrig byta bort den lysande programvaran. Jag har hört många Windows-suckers som gnäller om detta, men det baseras på att de har hört någon annan gnälla. Ingen har egentligen använt iTunes.
Tjaa, på jobbet får jag inte installera program (har inte administratörsrättigheter). Jag skulle alltså aldrig kunna kopiera filer till/från mobilen på jobbet om jag hade en iPhone. Min Hero dyker upp som vilken USB-enhet som helst och jag kan spara ner dokument, bilder, nerladdade appar etc.

Klart grabben skall ha en iPhone. Med Teliaabonnemang om den skall användas i Sverige.
Har hittills inte haft några problem med Telenor-täckningen, och jag tycker 100 spänn i månaden för 3000 fria SMS och 1 Mbit/s surf helt utan trafiktak känns lagom (egentligen kostar det inte ens så mycket eftersom potten fylls på lite varje tankning). Och då var vi ändå upp till Piteå på semestern, så jag har inte bara varit i Sthlm med mobilen.
 
Sitter med den nya HTC Desire HD och det var verkligen kärlek vid första ögonkastet. Brorsans Ifån4 hängde inte med på någonting förutom kameran. Där vinner Ifånen. Annars är min snyggare, snabbare, större skärm, bättre tjänsteutbud, ja en helt fantastisk telefon. Dessutom kostar den bara dryg hälften av vad en Ifån4 kostar.....

Vill du ta bra bilder, köp en N8. Vill du ha en fantastisk telefon, köp en DHD. Vill du ...nej finns faktiskt ingen anledning att köpa en Ifån...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.