Vi har idag träffat en byggsäljare för ett husföretag.
Passade då på att ställa lite elfrågor. Bla frågade jag om det skulle ingå några infällda spots som standard.
Till svar fick jag då att han avrådde helt från det...Visst fick vi ha det, men husföretaget tar inte på sig ansvar för det.
Han förstod att det var populärt, och tyckte att det var snyggt, men nu efter några år börjar problemen dyka upp.

Orsaken skulle vara att det, trots skydds "pottor" runt spoten, blir så pass varmt, att man med åren torkar ut gipset, som efter några år smular sönder liksom gips gör bakom elradiatorer efter något år..blir poröst alltså..(där måste jag säga att jag har erfarenhet...vi har renoverat ett ca 30 år gammalt hus, och när vi tog bort golvlister, så smulade gipset oerhört just under/bakom radiatorerna!!).

Infällning i ryggåstak avrådde han också från, även om man hade träspont.
Pga att själva pottorna bygger så högt, och det då inte blir så mycket isolering mellan potta och tak, och då kan det bli kallras. Dessutom då fukt/kondens som kan ställa till det i isoleringen runt pottan.

Ni som haft era infällda spots i några år, vad tycker ni? Har gipset blivit mer poröst runt spotsen? Har ni märkt av fuktskador i taket/isoleringen runt spots i ryggåstak?
Har någon annan också blivit avrådda?

Susanne
 
Kör man med led belysning så blir det ju inte så varmt.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Det handlar om att många köpte infällda spottar med 50W halogen. Och köpte skyddsburkar. Problemet är att nästan alla skyddsburkar är för max. 35W.

Du behöver inte vara orolig för att sätta in infällda spottar.
 
Nä, jag misstänker det, då jag inte tycker led lampor blir så väldigt heta..inte en ledslinga i alla fall.
Glömde dock fråga om det. Han kan ju mena halogenspots?
Måste fråga honom igen i det ärendet.

Susanne
 
Aha...Det är klart att det blir varmt då!
Tack Jarco och Andreas...det får nog bli spots ändå, fast LED. Och med anpassade pottor. Och kanske inte i ryggåstaket då;)
 
J
När det är ryggåstak och någon vill ha spottat i det brukar jag rekomendera denna spott som inte behöver låda vilket gör att man inte gör några hål i plasten. Den finns i flera färger.
 
  • 7467452.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och var hittar man den spotten Joakim?
 
J
får inte uttala mig i frågan jag skickar ett mejl
 
Jag vill oxå veta mer om den..
 
Me too:)
 
Brittsbo skrev:
Me too:)
+1 :)
 
J
Jag hoppas att jag inte blir utesluten på forumet av moderator nu för detta är en länk till min butik om hur jag brukar instalera dessa lågbyggda spottar.

edit av moderator:
Risken finns!
Du har blivit varnad tidigare för reklam så du vet att det inte är tillåtet. Dessutom skriver du i #8 att du skickar ett mail, inte heller så bra om du läser reglerna.
Länken borttagen.
morsan
 
Redigerat av moderator:
Jag tycker att man kan lägga till någon hundralapp och få en bra LED downlight. Som dessutom drar 3W istället för 50W.
 
J
Det låter intresant om du har hittat några led spottar som går att instalera på max 41mm och kan lysa upp rumet de flesta jag har sett har högre inbyggnadsmått eller endast mys-belysning.

Innertak i dag byggs ju oftast med 13mm gips/panel + 28mm gles sedan kommer plasten och den vill jag ha hel.
 
Både Hidealite och Designlight har flera alternativ. Idag ger ju LED spottarna ett fint ljus och går dessutom att dimmra. 50W 12V känns lite pasé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.