D09
=) Ska testa o tanka i E85 =) Man behöver väl inte göra rent efter bensinen när man ersätter med E85?

Kikade runt lite o hittade en båge som nog ska passa, vad brukar vara ett rimligt pris?
 
Milkshaken
jag avråder att köra gamla motorer på moderna alternativa bränslen. Pumpar, munstycken, och allt som finns i är inte gjorda för det. Etanolen är ju dessutom aggresivare mot metallen.... Kör på bensin du....
Häll gärna i några droppar tvåtaktsolja var hundrade timme eller så..... om du inte kör den på fotogen alltså...
 
D09
Ska inte bensinen ha en 2% blandning av 2 taktsolja? tyckte säljaren nämnde detta.....
 
dkp09 skrev:
=) Ska testa o tanka i E85 =) Man behöver väl inte göra rent efter bensinen när man ersätter med E85?

Kikade runt lite o hittade en båge som nog ska passa, vad brukar vara ett rimligt pris?
Det är bra med ett utbytbart bränslefilter före förgasaren, för E85 löser upp beläggningen som har blivit efter bensinen.
För mig har det enbart varit positivt med E85.
Den startar mycket lättare, är mycket starkare på lågvarv, håller tempen bättre m.m.

Anledningen till att jag kör på det bränslet var att jag hade en saab v4 som gick på E85 så det var praktiskt att ha samma bränsle till traktorn.

Och jag anser att om traktorn bara har blivit bättre sedan jag bytte bränsle så spelar det ingen roll om den är gjord för E85 eller ej....
 
dkp09 skrev:
=) Ska testa o tanka i E85 =) Man behöver väl inte göra rent efter bensinen när man ersätter med E85?
Ingen bra ide, spriten kan lösa upp gammalt gunk i bränslesystemet, angripa gummi, metaller osv så kör på vanlig bensin. Dessutom så har sprit lite "tvärtemot"-egenskaper genemot motorfotogen som den är konstruerad för, så, bensin blir bra.
Ingen ekonomi med E85 heller, det går åt mer.
 
Milkshaken
Fotografen skrev:
Ingen bra ide, spriten kan lösa upp gammalt gunk i bränslesystemet, angripa gummi, metaller osv så kör på vanlig bensin. Dessutom så har sprit lite "tvärtemot"-egenskaper genemot motorfotogen som den är konstruerad för, så, bensin blir bra.
Ingen ekonomi med E85 heller, det går åt mer.
precis så jag menar, fast hade svårare att formulera mig......
 
D09
Såg att många plogar har en liten "puck" som plogen rider på, förmodligen för att nå rätt höjdläge.

Finns det någon risk i att inte ha en sådan på en badmonterad plog?
 
Milkshaken
Höjdläge har du på ett av reglagen, men visst, "Pucken" funkar som ett slags slitkloss oxå. du sliter inte så mycket på skäret nedtill på plogen.....
 
Det kan vara en bra ide´ att montera en "puck " bakom skäret. Sidoskär har en otrevlig förmåga att skrapa ut mängder av grus i diket.
 
Stödfoten behövs om bladet är väldigt tungt (orkar din traktor lyfta bladet så är det lätt) grusskrapning är bara problem vid första snön, sedan får man en is och snöskorpa som bladen glider ovanpå. Sedan har man problemet att bladet är för lätt och man lämnar kvar snö som körs fast och is o snöskorpan blir bara tjockare och tjockare och då tar man bort foten.

Protte
 
D09
Traktorns lyft orkar lyfta den, sen vet jag inte om man kan reglera höjden på den. Tror nog att den plogen är ganska lätt, 2 man orkar lyfta den =)

Den var lite svårstartad så batteriet tömdes, har beställt en 6volts laddare som jag ska hämta imorgon... Sen e jag riktigt sugen på att testköra den.. snökedjorna måste jag nog ha hjälp med eller vänta tills min gipsade hand är igång igen...

Om traktorn är svårstartad.. vad ska man tänka på?
noterade att säljaren eldade på "magneten" som hade fördelarlocket på.. tips råd för att få igång en sån här gammal pärla? Idag finns endast bensin i båda tankarna, skulle vara lite strul med magneten..
 
Milkshaken
Tja, service vore ju inte helt fel... Olja, filter, bränslefilter, fördelaren, stift finns väl på den, kort sagt, gå igenom allt så blir den mera lättstartad
 
Milkshaken
om du har innefrån hytten reglerbar tre-punktslyft, så har du ett dubbelreglage ser ut som en halvmåne med minst 2 spakar som man flyttar antingen ena eller andra hållet.... Det ena höjer du och sänker du hela paketet med, det andra ställer du hur djupt arbetsredskapet ska gå....
 
Milkshakens beskrivning gäller inte Volvo T24. Den stämmer däremot för Ferguson 35 m.fl.
 
D09
plog.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.