jag avråder att köra gamla motorer på moderna alternativa bränslen. Pumpar, munstycken, och allt som finns i är inte gjorda för det. Etanolen är ju dessutom aggresivare mot metallen.... Kör på bensin du....
Häll gärna i några droppar tvåtaktsolja var hundrade timme eller så..... om du inte kör den på fotogen alltså...
Häll gärna i några droppar tvåtaktsolja var hundrade timme eller så..... om du inte kör den på fotogen alltså...
Det är bra med ett utbytbart bränslefilter före förgasaren, för E85 löser upp beläggningen som har blivit efter bensinen.dkp09 skrev:
För mig har det enbart varit positivt med E85.
Den startar mycket lättare, är mycket starkare på lågvarv, håller tempen bättre m.m.
Anledningen till att jag kör på det bränslet var att jag hade en saab v4 som gick på E85 så det var praktiskt att ha samma bränsle till traktorn.
Och jag anser att om traktorn bara har blivit bättre sedan jag bytte bränsle så spelar det ingen roll om den är gjord för E85 eller ej....
Ingen bra ide, spriten kan lösa upp gammalt gunk i bränslesystemet, angripa gummi, metaller osv så kör på vanlig bensin. Dessutom så har sprit lite "tvärtemot"-egenskaper genemot motorfotogen som den är konstruerad för, så, bensin blir bra.dkp09 skrev:
Ingen ekonomi med E85 heller, det går åt mer.
precis så jag menar, fast hade svårare att formulera mig......Fotografen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 855 inlägg
Stödfoten behövs om bladet är väldigt tungt (orkar din traktor lyfta bladet så är det lätt) grusskrapning är bara problem vid första snön, sedan får man en is och snöskorpa som bladen glider ovanpå. Sedan har man problemet att bladet är för lätt och man lämnar kvar snö som körs fast och is o snöskorpan blir bara tjockare och tjockare och då tar man bort foten.
Protte
Protte
Traktorns lyft orkar lyfta den, sen vet jag inte om man kan reglera höjden på den. Tror nog att den plogen är ganska lätt, 2 man orkar lyfta den =)
Den var lite svårstartad så batteriet tömdes, har beställt en 6volts laddare som jag ska hämta imorgon... Sen e jag riktigt sugen på att testköra den.. snökedjorna måste jag nog ha hjälp med eller vänta tills min gipsade hand är igång igen...
Om traktorn är svårstartad.. vad ska man tänka på?
noterade att säljaren eldade på "magneten" som hade fördelarlocket på.. tips råd för att få igång en sån här gammal pärla? Idag finns endast bensin i båda tankarna, skulle vara lite strul med magneten..
Den var lite svårstartad så batteriet tömdes, har beställt en 6volts laddare som jag ska hämta imorgon... Sen e jag riktigt sugen på att testköra den.. snökedjorna måste jag nog ha hjälp med eller vänta tills min gipsade hand är igång igen...
Om traktorn är svårstartad.. vad ska man tänka på?
noterade att säljaren eldade på "magneten" som hade fördelarlocket på.. tips råd för att få igång en sån här gammal pärla? Idag finns endast bensin i båda tankarna, skulle vara lite strul med magneten..
om du har innefrån hytten reglerbar tre-punktslyft, så har du ett dubbelreglage ser ut som en halvmåne med minst 2 spakar som man flyttar antingen ena eller andra hållet.... Det ena höjer du och sänker du hela paketet med, det andra ställer du hur djupt arbetsredskapet ska gå....