Hej

Vi har byggt ett nytt hus med mjöbäcksvillan med totalentreprenad med blandade känslor,
huset är jätte fint men när man hittar så stora fel som vi hittat undrar man om dom verkligen är kompetenta.

Tex: hela plattan är ojämn så parketten spricker i sär, och då menar jag riktigt ojämt
från 8mm till flera cm på två meter (det får vara 3mm) så det känns lite som att gå
på en gungande båt=) och detta är på båda våningarna

taket och väggar spricker (nästan i alla rum)

enligt kontrakt fick mjöbäck använda sig av en radie av 5 meter runt huset på grund av att trädgården
var i ordning med stensättningar och murar och bevattningssystem

Det första dom gjorde var att plöja sönder hela trädgården med grävaren
så idag finns det bara grus kvar av trädgården och stensättningar.

Efter att detta påpekats till ansvarig (namnet börjar på Bl) så är hans svar följande
G (säljaren) är inte anställd av mjöbäck utan är fristående och att han inte får skriva in sådant.
(dÅ undrar man ju hur han kan vara befogad att sälja huset alls?)

Dom var och skulle fixa golven i köket denna veckan då det är väldigt ojämt
efter dom "fixat" det så lutar det ändå mer och huset är täckt i betong damm (allt är grått)
Sättet dom täckte på var rent skrattretande. smartingen Bamse (smeknamn) satte på en dammsugare
så den blåste undan plasten och resten av huset blev dammigt (KUL)

just det ja, enligt Mjöbäck har dom inga skyldigheter att städa efter sig (Hmm kan det stämma?)

De andra felen som slogs ner på besiktningen är nästan åtgärdade tex: fel höjder på staket runt
uteplats , saknas takpannor, skruvar ej i dragna , spottar som ramlar ner på grund av att hålen är felgjorda, sneda ytterdörrar , fönster som ej går att stänga mm mm mm

så det kan jag inte gnälla på

Just det jag, När besiktningen var missades detta med golven, detta upptäcktes när vi flyttade in .
Svaret från besiktningsmanen var att dom ej mäter ojämnheter på golv (borde man inte göra det när det kallas slutbesiktning?)

En annan kul sak är att Mjöbäcks villan säger att dom aldrig varit med om att golven varit så ojämna
Då undra jag om det kanske helt enkelt är så att ingen tidigare mätt upp dom,
Så ni som byggt med mjöbäck ta en rätskiva på 2 meter och kolla hur era golv ser ut.


Själva bygget har annars fungerat bra, det har varit ett bra samarbete med snickare och dom andra hantverkarna (kan särskilt rekommendera Jocka kakel sättare som gjort ett kanon jobb).

Tyvärr kan jag inte säga samma sak om dom som gjutit grunden eller de som kallas chefer på Mjöbäckvillan.

Jag kommer fortsätta skriva på detta inlägg altefter som saker sker eller ej sker, det ska bli intressant att se hur den närmaste framtiden kommer se ut.

/Chali
 
när vi byggde nytt götenehus i torslanda 1990 hade vi strax över 200 anmärkningar vid slutbesiktningen och alla fel kunde inte åtgärdas då fick vi en carport som plåster på såren det komiska var att den blåste omkull innan vi ens kunde börja använda den... hahah vilka klåpare... det kom sedan fram att entreprenören tidigare inte hade någon erfarenhet av att bygga hus han hade sålt korv i en korv vagn inne i stan... det ska bli kul att höra fortsättningen och lycka till
 
Chali -
Vi ska precis i dagarna börja arbetet med att lägga platta med Mjöbäcks (Göteborg) och blev lite oroliga efter att ha läst ditt inlägg. Var har du byggt ditt hus? Är det alldeles nyligen? Vi kommer att se till att vår KA kollar av plattan (mäter) så att den är jämn.
 
chali skrev:
Hej

Vi har byggt ett nytt hus med mjöbäcksvillan med totalentreprenad med blandade känslor,
huset är jätte fint men när man hittar så stora fel som vi hittat undrar man om dom verkligen är kompetenta.

Tex: hela plattan är ojämn så parketten spricker i sär, och då menar jag riktigt ojämt
från 8mm till flera cm på två meter (det får vara 3mm) så det känns lite som att gå
på en gungande båt=) och detta är på båda våningarna

taket och väggar spricker (nästan i alla rum)

enligt kontrakt fick mjöbäck använda sig av en radie av 5 meter runt huset på grund av att trädgården
var i ordning med stensättningar och murar och bevattningssystem

Det första dom gjorde var att plöja sönder hela trädgården med grävaren
så idag finns det bara grus kvar av trädgården och stensättningar.

Efter att detta påpekats till ansvarig (namnet börjar på Bl) så är hans svar följande
G (säljaren) är inte anställd av mjöbäck utan är fristående och att han inte får skriva in sådant.
(dÅ undrar man ju hur han kan vara befogad att sälja huset alls?)

Dom var och skulle fixa golven i köket denna veckan då det är väldigt ojämt
efter dom "fixat" det så lutar det ändå mer och huset är täckt i betong damm (allt är grått)
Sättet dom täckte på var rent skrattretande. smartingen Bamse (smeknamn) satte på en dammsugare
så den blåste undan plasten och resten av huset blev dammigt (KUL)

just det ja, enligt Mjöbäck har dom inga skyldigheter att städa efter sig (Hmm kan det stämma?)

De andra felen som slogs ner på besiktningen är nästan åtgärdade tex: fel höjder på staket runt
uteplats , saknas takpannor, skruvar ej i dragna , spottar som ramlar ner på grund av att hålen är felgjorda, sneda ytterdörrar , fönster som ej går att stänga mm mm mm

så det kan jag inte gnälla på

Just det jag, När besiktningen var missades detta med golven, detta upptäcktes när vi flyttade in .
Svaret från besiktningsmanen var att dom ej mäter ojämnheter på golv (borde man inte göra det när det kallas slutbesiktning?)

En annan kul sak är att Mjöbäcks villan säger att dom aldrig varit med om att golven varit så ojämna
Då undra jag om det kanske helt enkelt är så att ingen tidigare mätt upp dom,
Så ni som byggt med mjöbäck ta en rätskiva på 2 meter och kolla hur era golv ser ut.


Själva bygget har annars fungerat bra, det har varit ett bra samarbete med snickare och dom andra hantverkarna (kan särskilt rekommendera Jocka kakel sättare som gjort ett kanon jobb).

Tyvärr kan jag inte säga samma sak om dom som gjutit grunden eller de som kallas chefer på Mjöbäckvillan.

Jag kommer fortsätta skriva på detta inlägg altefter som saker sker eller ej sker, det ska bli intressant att se hur den närmaste framtiden kommer se ut.

/Chali
Hej

Nu har besiktningsmannen, mjöbäckspersonal , kvalitetsansvarig varit här och kollat golven.
Så nu ska paketen rivas upp igen (STÖN) och spacklas. Hoppas bara dom löser det denna gången.

Vi såg en ny sak i dag som jag visade för dom, I stora badrummet på övre våning vid dubbel handfatet så är väggen sne ( handfatet ligger i mot på kanterna medan det är en glipa på 6mm i mitten som smalnar av mot kanterna)
Finns det någon här som vet vad som gäller när det är buktande väggar i badrum?
Störande att inte besiktningsmannen sett det!

/Åter kommer snart med mer info chali
 
Hej

Jag har för mig att det är mjöbäck göteborg som sålde huset till oss (göran på husknuten)
Vårat hus blev klart för ca 2 månader sedan .
be om att få jocka som kaklare han är jätte duktig och smidig att ha att göra med
(vi fick ta kakel/klinker från vilken butik vi ville utan något gnäll)

/Chali

FruBengtsson skrev:
Chali -
Vi ska precis i dagarna börja arbetet med att lägga platta med Mjöbäcks (Göteborg) och blev lite oroliga efter att ha läst ditt inlägg. Var har du byggt ditt hus? Är det alldeles nyligen? Vi kommer att se till att vår KA kollar av plattan (mäter) så att den är jämn.
 
Hur kan du rekomendera jocka kakel sättare
och ändå klagar du på badrumsväggen??

Tror du att det är mjöbäcksvillan som kaklat den snea väggen?... nä det är kakelkillen
när han börjar kakla väggar o golv övertar han ansvaret för dessa

Är väggarna sne eller skeva så måste han stoppa jobbet och informera att han ej kan kakla på detta underlag!

eller har jag helt fel??

likadant är det med snickarna
när dom lägger parketen övertar dom ansvaret för grunden
dom borde aldrig lagt golvet innan dom kollat plattan
grundfirman hade då åkt ut och flytit eller slipat plattan snabbt o enkelt
allt handlar om att alla som jobbar med huset måste prata med varandra....
 
Efter att detta påpekats till ansvarig (namnet börjar på Bl) så är hans svar följande
G (säljaren) är inte anställd av mjöbäck utan är fristående och att han inte får skriva in sådant.
(dÅ undrar man ju hur han kan vara befogad att sälja huset alls?)
Oavsett vad mjöbäcksvilla säger så bär de ansvar för de felen som uppstår. Är det inskriven i kontraktet så ska de står för det iom att MBs VD skrev under avtalet, det gör inte säljare.
 
Hej

Visst badrumsväggen buktar men
Det är ochså det enda som han missat och då har vi svarta plattor i både förråd och ingång som är jätte räffliga och svåra att åtgärda. Så jocka rekomenderar jag gärna

När det gäller plattan så är det mjöbäck själva som gjuter och inte någon inhyrd firma.

/Johan

lemumba skrev:
Hur kan du rekomendera jocka kakel sättare
och ändå klagar du på badrumsväggen??

Tror du att det är mjöbäcksvillan som kaklat den snea väggen?... nä det är kakelkillen
när han börjar kakla väggar o golv övertar han ansvaret för dessa

Är väggarna sne eller skeva så måste han stoppa jobbet och informera att han ej kan kakla på detta underlag!

eller har jag helt fel??

likadant är det med snickarna
när dom lägger parketen övertar dom ansvaret för grunden
dom borde aldrig lagt golvet innan dom kollat plattan
grundfirman hade då åkt ut och flytit eller slipat plattan snabbt o enkelt
allt handlar om att alla som jobbar med huset måste prata med varandra....
 
chali skrev:
Hej

Nu har besiktningsmannen, mjöbäckspersonal , kvalitetsansvarig varit här och kollat golven.
Så nu ska paketen rivas upp igen (STÖN) och spacklas. Hoppas bara dom löser det denna gången.

Vi såg en ny sak i dag som jag visade för dom, I stora badrummet på övre våning vid dubbel handfatet så är väggen sne ( handfatet ligger i mot på kanterna medan det är en glipa på 6mm i mitten som smalnar av mot kanterna)
Finns det någon här som vet vad som gäller när det är buktande väggar i badrum?
Störande att inte besiktningsmannen sett det!

/Åter kommer snart med mer info chali
Nu har ett golvföretag varit här i över två veckor och spacklat lagt golvet, rivit golvet igen för att spackla
(4 gånger fick dom göra om det ). Men nu ligger golvet på platts, ska till lägga att dom bytta ut all parket då den blev ganska skadad efter allt plockade upp och ner, Tyvärr så gungar golven fortfarande när man går på dom ganska ordentligt så det finns fortfarande en del kullar.
Vi ska beställa en ny besiktning efter att vi talat med mjöbäck.

Golv firma åkte i dag och har meddelat att mjöbäck själva ska montera lister, smygar , och socklar, så för hoppningsvis kommer dom i morgon och gör det.

Liter annat som hänt: när dom plockade golven så sågade de av golvet under socklen i köken För det skulle bli smidigare , (som gammal golvläggare så gillar jag inte det då jag själv aldrig skulle gjort så)
Med tanke på om man vill göra om i framtiden ( vi har genomgående golv i vardagsrum till kök)

Även att dom sågade socklen så flyttade dom på benen på skåpen så stenskivorna inte ligger som dom ska och skarvarna till kaklet på väggen gått sönder ( ena skivan är lägre och det är en glipa mellan skivorna , och glipa vid väggen)

Vi skulle montera en hylla i går på övre våning vilket visade sig bli svårt då väggen var så sne att det blev en glipa på 1.2 cm på mitten av hyllan som är ca 1,5 meter lång
Så nu blir det att gå med rätskiva och kolla dom andra väggarna i huset.


/ som vanligt åter kommer jag allt efter som saker händer

Chali

(Finns det någon särskilld besiktningsman för ex väggar så som gvr finns för golv?)
 
Riktigt surt för er!

Vi har byggt med Mjöbäcksvillan och har inget att anmärka på! Den alvarligaste anmärkningen vid besiktningen var att ena parkettgolvet låg med "ränderna" åt fel håll. Åtgärdades direkt utan knussel! De var även på plats i somras och fixade golven då de låg lite för tajt mot ena väggen så det reste sig ngt! Sedan har de iof missat att en plåt skulle vara vit men är röd och detta skall åtgärdas men inget har hänt än... Men just nu är det lite väl kallt att fixa med det, så det blir senare!

Vi har inget direkt att klaga på Mjöbäcksvilan!
 
F
Husföretagen är lite i händerna på entreprenörena. Bristande kontroll av entreprenörernas kapacitet, erfarenhet och kunskap? Och vad hände med entreprenörernas egenkontroll? Hade dom kollat av plattan och direkt talat om att den måste flytas så hade dom sluppit betala många gånger mer för att göra om det efteråt.

Stå på er om trädgården om det är så att ni har det i kontrakt. Lite beroende på hur tomten ser ut så är det ganska uppenbart att det kan vara svårt att hålla sig inom 5 meter från hus, det borde Mjöbäcksvillan ha ganaka klart för sig när dom skrev kontraktet.
 
chali skrev:
Nu har ett golvföretag varit här i över två veckor och spacklat lagt golvet, rivit golvet igen för att spackla
(4 gånger fick dom göra om det ). Men nu ligger golvet på platts, ska till lägga att dom bytta ut all parket då den blev ganska skadad efter allt plockade upp och ner, Tyvärr så gungar golven fortfarande när man går på dom ganska ordentligt så det finns fortfarande en del kullar.

4ggr??? flytspacklade dom inte??
 
Hej

Jo dom flytade men som sagt dom var inget vidare på det.



UOTE=Enk Projektet;1203265]
chali skrev:
Nu har ett golvföretag varit här i över två veckor och spacklat lagt golvet, rivit golvet igen för att spackla
(4 gånger fick dom göra om det ). Men nu ligger golvet på platts, ska till lägga att dom bytta ut all parket då den blev ganska skadad efter allt plockade upp och ner, Tyvärr så gungar golven fortfarande när man går på dom ganska ordentligt så det finns fortfarande en del kullar.

4ggr??? flytspacklade dom inte??
 
Hej igen

Nu efter jul och nyår är det dags att ta tag i huset igen.

Det som har hänt sedan sist är följande.

Det har varit en ny besiktning som blev underkänd. ( buktar fortfarande, sviktar, och listerna och dörrfoder täcker ej avslut på golver utan det är springor/hål)

2: har kollat väggar som som visade sig vara över gränns värdet för hur mycket det får bukta , vi har även nu i dagarna haft en annan byggmästare här för att kolla väggar och fönster ( vill helt enkelt ha en fristånde åsikt av någon som är sak kunning).
Även han påpekande att väggarna buktade för mycket och att det även inte stämde i hörnen på väggarna (inte 45grader)
Så tex badkaret & skåp stämer inte när dom står i hörnen.

3: vi har stora havmåne fönster som även dom tydligen blivit fel monterade så nu är det jätte stora spingor runt foderna
( täta uppe och ca1-2.5cm springor vid sidorna)
Lösning enligt mjöbäck Spackel? Hur tänker dom då? Då kommer ju karmen se jätte konstig ut. Smal uppe och tjock nere. Och spricker inte spackel om det ska göras så tjockt?

4: trappan har spruckigt från vägen ( det kan jag förstå då vi har trähus och det rör sig men borde man inte lägga tex latex i skarvana då?). Ett av stegen har släppt så när man går på det låter det helt mysko ( typ som man slår till en spänd fjäder)

5:sprickorna i tak och vägg har blivit större och fler. Och det vill inte mjöbäck göra något åt förens 2års besiktning
( jo dom sa att dom gör det snabbare om vi godtar alla fel på väggar och golv för 20,000kr. Behöver jag säga att den bygg mästaren vi tog ut starkt avråde oss från att godta det)

6:vi har fått byta alla trafos till alla spottar då dessa gick sönder efter någon månad ( har inte ens orkat bry mig om att liva om det)

7:Stenskivprna är fortfarande ej rätt inställda eller tätade så nu rinner det ner vatten bakom disk bänken om man inte är försiktig.

8: det drar kallt på vissa ställen som vid fönster som flyttat sig så det inte är jämt fördelat i karmen, ( vi har snurrbara alu fönster som ska vara super energi något)
Golven på övervången är väldigt kalla på sina ställen ( märks mest i vardagsrumet på övre våningen)
Kan det vara så att det är hål på plasten någon stans så det blir köldbryggor?
Detta märks ju som sagt bara när det är minus grader ute.

Oj vad mycket negativt det blev,
Jag får väll ta och skriva lite positiva saker med då:)

Som sagt så trivs vi bra i huset annars och vi måste endå säga att mjöbäcks villan inte har försökt smita undan utan har kommit och varit med på beiktningarna och försökt åtgärda saker som tex golvet, altan räcket, mm

Jag kommer att fortsätta skriva i denna tråd alt efter som det händer saker.


Ps:ursäkta för ev stav och gramatk fel


/Chali
 
Redigerat:
Hej igen

nu har det hänt lite mer.

Nu har dom varit och ställt in stenskivorna så dom ligger i våg, däremot så fixade dom ej mjuk fogen så det är fortfarande hål mellan vägg och skivor.

Fick mail idag av Mjöbäcks villan att dom ska göra en besiktning för att kontrollera värdet av de saker som det är fel på.

Detta står i mailet:
”14. Fel som inte i väsentlig grad påverkar entreprenadens bestånd,
utseende eller möjlighet att använda den på ett ändamålsenligt
sätt är entreprenören inte skyldig att avhjälpa, om detta skulle
vara oskäligt med hänsyn till avhjälpandekostnader och andra
omständigheter.

Vid tillämpning av föregående stycke är beställaren berättigad till
avdrag på entreprenadsumman med belopp motsvarande
skillnaden mellan värdet på entreprenaden i kontraktsenligt
respektive felaktigt skick. Beloppet skall dock inte understiga den
besparing entreprenören gjort genom det felaktiga utförandet.”


Detta tolkar jag på följande sätt. Med andra ord vill dom ej längre åtgärda felen eller ersätta den kostnad som det skulle kosta att åtgärda med annan firma.
I stället ska det värderas hur mycket husets värde sänks på grund av felet.

Då är ju också frågan hur ska man kunna värdera värdera tex att lister ej täcker springor mellan golv vägg eller att golven buktar eller sneda väggar mm det måste ju beror på individen hur dom ser på felen. Tex är det en noggrann person är det en stor värdeminskning medans det blir en liten värdeminskning för en person som inte bryr sig?.

Sedan måste man ju fråga sig varför det finns normer om byggarna ej behöver följa dom?
borde det inte vara så att normen är satt av den anledning att den ska följas för att saker ska fungera på rätt sätt?

/Chali Som vanligt så återkommer jag med info allt efter som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.