Hej, första inlägget här. Lär bli fler, har just blivit ägare till två hus med byggår anno 1929 (160 m2) resp 1870 (100 m2). Finns en del att göra… :)

Ett av de många projekt vi tänker ta oss an är att tilläggsisolera vinden på det större huset, yta ca 80 m2. Idag ligger där ca 15 cm spån, ingen diffusionsspärr.

Jag har sökt & läst & frågat en hel del och kommit fram till att många rekommenderar lösull av cellulosafiber som sprutas ovanpå spånet. Detta går ju att läsa sig till i de många svar som ges på olika frågor.

Något jag däremot inte sett så mycket utav är vilka konkreta erfarenheter som ni har, alla ni därute som faktiskt gjort på det här viset? Jag tänker nu framförallt på hur det har fungerat avseende fukt, men naturligtvis även andra erfarenheter.

Därför startar jag den här tråden med hopp om många svar från er som har tilläggsisolerat på detta sätt för ett antal år sedan. Vad kan ni berätta för en som funderar på att göra det? Berätta gärna också om hur just din lösning ser ut (ev. diff.spärr eller inte, ventilation, med mera).

Mvh,
 
Inte jag som isolerat men lever med det nu ca. 15år senare.

Objektet är ett timmerhus byggt 1924, ursprungliga isoleringen besår av ca. 100mm kutterspån och torv ovanpå detta finns det sprutat ca. 200mm cellulosafiber. Ingen diffusionspärr finns och vindsutrymmet ventileras med hjälp av ett 200x200mm galler samt en del naturliga otätheter i gavlarna.

Problem med fukt på vinden finns inte överhuvudtaget.
 
Jag har liknande GzO, fungerar bra för mig med.
 
Hej & tack för era svar! Bidrar till att göra det lite klarare för mig.

En fråga i sammanhanget är förstås hur det ser ut med fuktbelastningen dvs. hur många personer bor i huset, bad-&duschvanor, ventilation...?
 
2 vuxna 1 barn, jag duschar dagligen och min fru ca. varannan dag (annars på gymmet :) ), sonen är 6 veckor gammal så han belastar ju inte så mycket ännu.

Ventilationen är självdrag med två PAX fläktar som komplement i badrummen, Pax 260 i kontinuerlig drift på lågvarv uppe samt 201 som snurrar under dusch nere.
 
Tack för svaret, toppen!

Låter väldigt likt vår situation. Har idag en äldre (=högljudd & ineffektiv) fläkt i badrummet uppe. Kommer att ersättas med PAX Passad multi + en likadan när vi bygger nytt duschrum på bottenplan. Båda lär få gå på vent.läge konstant så att vi hela tiden har ett litet drag ut från de två stora fuktkällorna.
 
Vi har ett hus från 50-talet. På vinden ligger ca 15cm spån och ovanpå det 5cm glasull med papp på ovansidan. Under spånet mot innertaket ligger en tunn svart vindpapp, dock inte så väl tätat med denna utan den verkar mest vara för att spånet inte skall rasa ner i springor mot taklisterna i nedervåningen. Ventilation i takfot saknas eftersom fasaden är putsad ända upp mot råsponten. De har satt in små ventilationsgluggar i taknock och nere i närheten av takfot genom råsponten, förmodligen i samband med att de lade ut glasull.
Vi har inga problem med fukt såtillvida att trät ser fint ut fortfarande, dock så kan man se att det bildas lite frost på insidan råsponten riktigt kalla dagar. Så småningom kommer jag nog att ta bort glasullen och lägga på 20-30cm cellulosaisolering i stället. Finns det fog att tro att frostbildningen kalla dagar försvinner om man gör så?
 
Hus från 1927, 115 kvm vindsyta. Ingen ventilation förutom otätheter i taket. Ingen luftspalt i snedtak på övervåning, ingen takfotsventilation. Ursprungligen 10-15 cm sågspån som kompletterats med 10-15 cm Ekofiber. Inga tecken till fukt.
 
Skall göra samma åtgärd, tilläggsisolera på spån med ecofiber el. liknande.
Hus från 1922 ingen ventilation, ingen luftspalt......

Hur mycket skall man spruta på?
 
ajohansson skrev:
Skall göra samma åtgärd, tilläggsisolera på spån med ecofiber el. liknande.
Hus från 1922 ingen ventilation, ingen luftspalt......

Hur mycket skall man spruta på?
Börja med lite och utvärdera efter vinter, om allt ser bra ut men det fortfarande känns som att det behövs mer så fyll på med lite till. Och gör inte samma misstag som mig utan se till att bygga en bra konstruktion för att ta dig runt på vinden innan du sprutar ekofiber..! Det är omöjligt att se var man kan gå nu och det känns som att man förstör isoleringen om man försöker promenera runt.
 
Det finns väl en maxmängd med isolering man rekomenderar. Allt över detta gör väl ingen nytta?

Jag kommer att använda mig av firma som sprutar. Känns onödigt att ta dit dem två-tre gånger för att fylla på mer isolering.
Jag har c:a 10-15 cm spån.
Hur mycket har ni lagt på?
 
I din sits skulle jag ha lagt på lika mycket cellulosbaserat som du i dagsläget har spån, så 150mm. Man måste gå försiktigt fram i gamla hus.
 
Tjena KANONTRÅD detta verkligen Tack.

Har ca15cm kutterspån jag med... hade killar här som sprutar Ecofibern, å dom tyckte jag skulle blåsa på med 40 cm.. ingen ventilation mellan innertak (vind) å fibern skulle behövas.
Tyckte detta lät kanon..Men ska jag passa mig tro??
 
400 mm låter mycket, nästan onödigt mycket så där långt söderut enligt mig. Teoretiskt så borde det nog fungera i och med de fuktbuffrande egenskaperna hos cellulosan.

Hur fuktiga vintrar har ni?
 
Jag har fått rek. på 300 mm av firma som sprutar Ecofiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.