Hej!

Min pappa har valt att flytta från deras gemensamma villa och har köpt en ny lägenhet?
De har än inte skiljt sig och gjort någon bodelning.

Min fråga är: Har pappa rätt att gå in i mammas hus eftersom har har flyttat och köpt sin ett nytt boende?

Mvh Daniella
 
Är det inte lika mycket pappas hus som mammas än så länge ?
 
H
Så länge de inte hart gjort någon bodelning eller din pappa har blivit utköpt från huset så SKA han ha fullt tillträde om inte annat så för att kolla så inget händer huset som kan påverka värdet.
 
hokanp skrev:
Så länge de inte hart gjort någon bodelning eller din pappa har blivit utköpt från huset så SKA han ha fullt tillträde om inte annat så för att kolla så inget händer huset som kan påverka värdet.

Ok, känns lite kneptigt...jag jämnför det med att hyresvärden har full rätt att gå in i hyresgästernas lägenheter.....Kan detta verkligen stämma...

Funderar också lite på om han inte i förväg måste meddela att han går in eller liknande.

Så om det byts lås på huset så är det också fel...
 
Redigerat:
Om din mamma inte vill att din pappa får tillträde huset (som han förmodligen äger till 50%) bör hon skilja sig och köpa ut honom.

Bara för att man köper en lägenhet förlorar man inte rätten till övriga tillgångar.
 
Redigerat:
Om jag förstår det hela rätt så äger din far fortfarande 50% av fastigheten. Då har han givetvis rätt att få tillträde dit.
 
Hemmakatten
Nja, nu är jag inte expert inom just detta område, men det verkar ingen annan heller vara som svarat.

Rimligtvis, och sunt förnuft kommer man ganska långt med, är det så att om en person inte är skriven på adressen längre och de facto har flyttat ut och köpt en lägenhet för att bosätta sig i, inte kan komma inklampandes vilka tider som helst på dygnet. Detta torde kränka den personliga integriteten.

Jag tenderar att hålla med i mandg's resonemang. Dvs. fadern bor där inte längre utan kan mer ses deövis som en hyresvärd och en hyresvärd har inte rätt att utan vidare gå in i en hyresgästs lägenhet. Jag är ganska säker på att en hyresgäst har rätt att ha ett eget lås, förutom de som redan finns, vars nyckel endast hyresgästen har. Planerade åtgärder, inspektionen e. dyl. meddelas i god tid förvög och hyresgästen kan då lämna nyckel i särskild nyckelbox. Allt detta för att personers integritet och privatlivets helgd värnas om i det svenska (och andra) samhällen.

Jag förstår att just denna situation med en pappa som flyttar ut och en mamma som bor kvar kan vara en infekterad situation. Men är det så att pappan i tid och otid springer ut och in i huset för att "kontrollera" tycker jag att det verkar gränsa till trakasserier, mobbing och elakheter. Sådant skall man aldrig acceptera utan polisanmäla om det inte går att lösa på annat sätt. T.ex. att pappan meddelar i förväg och föreslår olika tider som kan passa för att komma o hämta sina saker mm. Mamman borde utan vidare kunna sätta in ett extralås som bara hon har nyckel till.

Man skall också komma ihåg att, såvida föräldrarna inte har äktenskapsförod, så räknas all deras respektive egendom som giftoträttsgods - även den av pappan nyinköpta lägenheten. Det är också så att all fast egendom, även om den inte står skriven på mamman, kräver ett godkännande/underskrift av båda makarna, oavsett om det gäller köp eller försäljning.

Vid en eventuell skilsmässa skall alla tillgångar och skulder delas lika makarna emellan. Om du misstänker att pappan försöker rensa huset på tillgångar så bör din mamma agera nu. Det är nämligen den dag som ansökan om skilsmässa inkommer till tingsrätten som är det datum då alla tillgångar och skulder skall redovisas. Efter det datumet får allt som endera parten införskaffar, säljer mm avräknas från den partens andel i boet. En skilsmässa tar normalt inte mer än två veckor om man inte har barn under 16 år. Men endera parten kan begära betänketid som då är 6 månader, det kan kanske vara bra för din mamma. Dels försvinner inget mer ur hemmet, dels har pappan ingen som helst rätt att lägga sig i din mammas liv och dels hinner situationen kanske lugna ner sig. Man behöver inte heller fullfölja skilsmässan efter 6 månader om man inte vill.

Jag tycker att din mamma skall ta kontakt med en familjerättsjurist för att diskutera sin situation. Det kostar några tusenlappar men din mor får klara besked om vad som gäller och kan kanske känna sig lite lugnare.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Rimligtvis, och sunt förnuft kommer man ganska långt med, är det så att om en person inte är skriven på adressen längre och de facto har flyttat ut och köpt en lägenhet för att bosätta sig i, inte kan komma inklampandes vilka tider som helst på dygnet. Detta torde kränka den personliga integriteten.
Nja... i lagens mening är de fortfarande gifta och pappan äger därmed hälften av huset. Varför skulle inte han kunna besöka huset närhelst han känner för det?

Det finns väl inga juridiska hinder för det? Möjligtvis moraliska...

Att neka pappan tillgång till sin egendom (både fast och lös) kan däremot rendera i rättsliga eftespel gissar jag?
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Nja... i lagens mening är de fortfarande gifta och pappan äger därmed hälften av huset. Varför skulle inte han kunna besöka huset närhelst han känner för det?
För att han inte BOR där kanske?

BO i detta sammanhang avses med där man är folkbokförd. Inte vilka fastigheter man helt eller delvis står som ägare till.
 
timmelstad skrev:
För att han inte BOR där kanske?

BO i detta sammanhang avses med där man är folkbokförd. Inte vilka fastigheter man helt eller delvis står som ägare till.
Jo tack, jag förstår problemformuleringen. Men eftersom du låter så säker på din sak kanske du i sådana kan fall peka på den lag som stipulerar detta?

Att förvägra någon tillgång till sin egendom inom lagens ramar brukar normalt sett vara mycket svårt.

Det fanns ju t.ex. ett annat fall här på forumet där någon hade problem med grannens prylar i sitt förråd. Tydligen var det INTE möjligt att sätta ett lås på förrådet och därmed utestänga grannen från hans/hennes egendom.
 
Som sagt bara för att man äger en bostad så har man inte nödvändigtvis rätt att gå in där när som helst. Jämförelsen med en hyresvärd är relevant.

Vad som gäller i en sådan här situation vet jag däremot inte. Det är säkert inte så att man kan anses portad från ett gemensamt boende i samma ögonblick som man valt att lämna det.
 
Hemmakatten
Vi vet inte om pappan äger vare sig hela eller delar av huset eller hur mycket mamman äger. Bara för att man är gift så ÄGER man inte hälften, Däremot, om det inte är enskild egendom eller om det inte finns äktenskapsförord, så ingår fastigheten i det delningsbara giftorättsgodset den dag man separerar. Är du gift så äger var och en fortfarande sina prylar. Äger du tex en bil så kan du ge bort den eller elda upp den, din make/maka kan inget göra. Däremot så måste man enligt lag sörja för varandra på ett rimligt sätt och vid en förestående separation får man inte förminska eller förstöra de delar av ägendomen som ingår i giftorättsgodset.

Oavsett detta, så ska man inte behöva acceptera besök i tid och otid. TS hade inte heller skrivit denna tråd om det inte vore så att det upplevs som ett problem för mamman.
 
Hemmakatten skrev:
Oavsett detta, så ska man inte behöva acceptera besök i tid och otid. TS hade inte heller skrivit denna tråd om det inte vore så att det upplevs som ett problem för mamman.
Det är sant!. Men etik/moral och juridik går inte alltid hand i hand.

Jag kan inte heller utläsa om det är så att pappan fortfarande är skriven på adressen? Han kan ju ha köpt en "övernattningslägenhet" utan att för den sakens skull skriva sig där?

Äger de fastigheten till 50% var och pappan fortfarande är skriven på adressen har han lika stor (läs: liten) rätt att "kasta ut" mamman som mamman har rätt att "kasta ut" pappan. Varför skulle mammans önskemål vara mer värda i detta sammanhang (juridiskt sett)?

I normala fall brukar man ansöka om skilsmässa så snart som möjligt. Att krångla på detta sätt verkar mycket märkligt om man nu är angelägen om att få bo ifred.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Man skall (enligt lag) vara skriven på den adress man tillbringar mest boendetid på. Och jo, privatlivets helgd är en grundpelare i vårt samhälle. Det är t.ex. många kvinnor som har beöksförbud från sina män (gifta eller inte) fastän kvinnan bor i en fastighet som ägs av mannen.
 
Hemmakatten skrev:
Man skall (enligt lag) vara skriven på den adress man tillbringar mest boendetid på. Och jo, privatlivets helgd är en grundpelare i vårt samhälle. Det är t.ex. många kvinnor som har beöksförbud från sina män (gifta eller inte) fastän kvinnan bor i en fastighet som ägs av mannen.
Jo, men då måste hon ansöka om besöksförbud. Det är ju en helt annan sak! Men som jag tolkar inlägget finns dock inget sådant. I sådana fall skulle detta ärende ha varit en polissak för länge sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.