Vi kommer att sätta in ett nytt kök i vårt hus i ganska tidlös stil (vita ramluckor). Vid matplatsen som ligger ett trappsteg upp har vi kakelugn och furuplankgolv. Vi har en gjuten platta med golvvärme så vi kan inte skruva golvet nedåt och furu tycker vi blir för mjukt träslag så det är inte ett alternativ med samma golv i köksdelen. Har ni något förslag på ett golv som skulle passa stilmässigt och praktiskt?Vi är tveksamma till "vanligt" parkettgolv som känns för modernt intill matplatsen.
 
I mitt förra kök hade jag linoliumplattor som heter Marmoleum. Otroligt slitstarkt, lättstädat och mjukt att gå på. Det finns flera färger att välja på och jag har för mig att det går att använda till golvvärme men komma det.
 
  • alvgatan004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren. Vi har faktiskt funderat på linoleumplattor. Tegelgolv vore också riktigt snyggt men kanske inte lika lättstädat eller behagligt att gå på. Det blir nog till att kika vidare på linoleumgolvet.
 
dbfile_018.jpg
Vi körde svart granit i vårt gamla kök, sedan vanligt trägolv i sittdelen av köket.
 
I vårt hus som jag hoppas börja bygga snart ska vi ha furugolv i hela huset utom köka och hall.
Där tänkte vi ha mörkgrått/svart betongklinkers. Hela huset kommer gå i 1910-talsstil.
30x30 plattor btw.
 
Vi valde Amtico proffsgolv http://www.amtico.se/ i vårt kök. Oerhört många färger att välja på och faktiskt ganska mjukt att gå på. Undvik klinker eller granit. Ser kanske snyggt ut men så fort man tappar nåt så går det i tusen bitar. Undvik plastgolv (tappar man nåt varmt bränner det igenom) - ej så på Amtico. Linoleum är OK men gud så trista färger. Trägolv är OK om du väljer nåt utan glipor (kan dock kännas hårt att gå på). Undvik två olika sorters golv - svårt att foga mellan trä och sten t ex.
Under golvet lade vi vattenburen värme. Varmt och skönt, eftersom barnbarnen leker mycket i köket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.