magnusrx7 skrev:
Det är rätt hårda regler nu om du ska ha golvbrunn.
Jag valde bort det för det var för mycket krångel för de få gångerna jag skulle ha nytta av det.
//Magnus
Njae, de e nog kommunberoende.
Inga problem för mig att få en golvbrunn, som dock inte är kopplad på avloppet.
 
FredrikR skrev:
Njae, de e nog kommunberoende.
Inga problem för mig att få en golvbrunn, som dock inte är kopplad på avloppet.
Jag diskuterade detta när jag skaffade bygglov. Jag bor i skogen med egen avloppstank osv.
Han sa att det inte fanns några undantag för oljeavskiljare (dyr) och allt som kommer till det.
Därför gjorde jag ingen mer koll på detta.
Kan ju iofs vara olika var man bor, inte vet jag.

//magnus
 
Jag skulle nog tro att det krävs oljeavskiljare i alla nya garageavlopp oberoende på var man bor, men har man avlopp sen tidigare kanske det går fiffla lite med det, då har man ju inte ändrat något.
Självklart är det olika regler o olika kommuner men det är ju inget att tvista om, jag har ändå inget behov av något avlopp i mitt garage.

Dom flesta kanske använder "garage" till att ställa in bilen på kvällen o ta ut den på morgonen året om.
Då ska man inte ha varmgarage, då ska man ha ett kallgarage, annars rostar bilen upp på nolltid.
Jag har mitt garage som lekstuga. Mina leksaker ska köras på sommarn på torr asfalt, annars ska de stå i garaget.
Att bygga om bilar o trimma motorer är vad jag är intresserad av o jag har inte tänkt ta in en enda bil med snö där hellst om jag slipper.
Skulle det vara nödvändigt någon gång så får jag väll raka ut vattnet genom porten med en gummiskrapa, det fungerar alldeles utmärkt och jag har t.o.m. redan fått en gummiskrapa som farsan hade över :)
 
Min golvbrunn/garage är typ 2år gammal, och det är inget fiffel med den.
Den leds ut till diket mellan mig och grannen.

Jag ska ju inte ha bilverkstad i garaget, även om det så klar kan/kommer ske 'ingrepp' på bilar.
Men, för den skull tänker jag ju inte låta ev. olja bara rinna ner i golvbrunnen.
Men på samma sätt så hamnar den ju i marken, om det skulle uppstå läckage från bilden då den står på singlet utanför garaget.
Det kommunerna absolut inte vill, är väl att ha ev. oljaspill i det kommunala avloppen.
 
patriklarsson skrev:
Tack! Det är Christian en plåtslagare vi hade hjälp av.
Hade inte fått det så bra som det blev själv, tyvärr är man ju nära på perfektionist ibland o då tar allt en jävla tid..
Svårt att få till täcklock till nockplåten i ändarna, det problemet återstår fortf.
Ett litet veck blev det på plåten och lite avskavd färg på nå ställe kanske.. framförallt på hängrännorna efter stegarna.. inte mycke man kan göra nå åt
OT men kände att jag var tvungen att fråga..

Är det möjligtvis Christian från CLN-plåtslageri?
 
Det kommunerna absolut inte vill, är väl att ha ev. oljaspill i det kommunala avloppen.
Det beror väll på var man bor, jag har ju grannar som har dricksvattenbrunnar på sina tomter, jag tror inte DOM o därmed heller inte kommunen vill att jag ska leda ut något kemikaliespill överhuvudtaget i ett dike, det låter ju otroligt att det skulle bli godkänt.

Är det möjligtvis Christian från CLN-plåtslageri?
Vad jag hittade för info på CLN på nätet så ligger det i Karlskrona?
Den här killen har jobbat i Linköping men bor numera i Vimmerby Småland tror jag men vad firman heter minns jag ej nu på rak arm.
 
Nej visst, men en golvbrunn är väl inte till för att dumpa kemikalier i?
Utan den leder väl tex. bort smältvatten som kommer från en snöig bil som körs in i garaget på vintern.
Skulle en bil börja läcka utanför garaget lär det ju inte heller vara bra med dricksvattenbrunnar runtomkring.

Och jag tror ingen kommun vill ha olja i kommunala avloppen, oavsett var man bor.
Så nej, det krävs alltså inte oljeavskiljare överallt för att ha en golvbrunn i garaget.
Vill man däremot anslut den till det kommunala avloppsnätet kan mycket väl förstå att kommunen/miljökontoret har krav på oljeavskiljare. :)
 
men en golvbrunn är väl inte till för att dumpa kemikalier i?
Precis, så vad ska man med avlopp till i ett garage?
Ska jag tömma kylaren på bilen måste jag lämna in glykolvattnet på sopptippen, likaså om jag tömmer oljetråget, eller bromsvätska eller växellådsolja/transmission/bakaxelolja m.m.
Ska man ha in snöiga bilar på tining (varefter de rostar sönder om man gör det regelbundet) eller ska stå inne i garaget o tvätta bilen, (vem gör det?) så kan det väll vara bra med ett avlopp, men ska jag tvätta bilen står jag hellre på infarten och då rinner det ju ändå ner i backen, även om det inte är speciellt hälsosamt för dricksvattenbrunnar i närheten om man gör det för ofta.
Att det skulle vara värre om vattnet kom i kommunalt avloppsnät tror jag inte på, det är väll snarare tvärt om, det vattnet kontrolleras ju dagligen.
Hur som hellst, där jag "bor" finns varken kommunalt vatten eller avlopp..
 
Nej, vattnet är så klart ingen fara, men finns det en golvbrunn i garaget kopplat på kommunala avloppet så är ju risken att det inte bara är vatten de får ut där. :)
Är den däremot inte ansluten till kommunala nätet blir det inget problem för dom vid ett ev oljeutsläpp.
Men med oljeavskiljare så minskar ju bekymren för kommunen.

Men med du skriver om hur du tänker använda garaget så förstår jag om du inte tyckt en golvbrunn är superduper-nödvändig. :)
Jag lär nog däremot köra in bilarna lite i garaget under vintern, därav min golvbrunn.
 
Redigerat:
Ursäkta om jag neggar...men trodde ingen var så korkad att INTE dra in avlopp OAVSETT om man kopplar in det nu eller senare i livet, om du nån gång ska sälja boendet vad tror du garaget värderas till då??
Man kan ju göra färdigt o dra ut ett rör iaf, då kan man senare ansluta oljeavskiljare eller slamavskiljare om man vill.
Jag tror du kommer att ångra ditt val....
 
Men med oljeavskiljare så minskar ju bekymren för kommunen.
Just därför är det nog krav på oljeavskiljare numera.
Ett avlopp som går ut i ett dike, vad är det för avlopp eg?
Stenkista har jag hört talas om att det finns på gamla hus, men vissa kommuner bryr sig nog inte så mycket kanske.
Ska jag göra avlopp blir det en trekammarbrunn med infiltrering på mark som tillhör "grannen".
Hur jag skulle lösa vatten vid ett ev husbygge i framtiden vet jag inte redigt, antagligen får jag borra ett djupt vattenhål men vet inte hur långt det måste vara imellan avlopp och dricksvatten brunn heller, dessutom måste jag nog lägga avloppet ner i skogen bakom så då blir brunnen precis vid infarten vilket inte är så värst, likaså är det åker runt om tomten vilket heller inte är nyttigt.
Möjligen kan man göra tvärt om att man borrar efter vatten inne i skogen o lägger avloppet ut bakom garaget mot åkern, tyvärr vet jag inte så mycket om detta :(
 
imported_jo, du får tycka vad du vill men vad jag vet är det ett garage jag byggt o inget boende som sagt, jag kommer ha vattenkran ute på väggen utanför garaget och det klarar jag mig alldeles utmärkt med, vad ska jag med vatten till i garaget är det någon som kan förklara det :) Fylla på i kylaren? Då orkar jag nog gå ut 5 meter o hämta 10 liter vatten... Mina bilar går inte på vatten iaf.
 
Du förstod nog inte vad jag menade....
Ett garage är till för förvaring av fordon av olika slag, ofta bilar och dom kan ibland behöva tvättas, ibland tinas av på vintern.
Man kanske vill ha ett tvättfat i nåt hörn för att tvätta av sig om man mekat eller dylikt.
Om man ändå bygger ett fint garage och ger fan i o tänka på dom bekvämligheterna som är relativt enkla och billiga att fixa i samband med ett nybygge undrar jag iaf om man är riktigt rätt kopplad.
Men stå du o tvätta bilen ute , det går säkert det också året runt:rolleyes:
 
patriklarsson skrev:
Just därför är det nog krav på oljeavskiljare numera.
Ett avlopp som går ut i ett dike, vad är det för avlopp eg?
Stenkista har jag hört talas om att det finns på gamla hus, men vissa kommuner bryr sig nog inte så mycket kanske.
Ska jag göra avlopp blir det en trekammarbrunn med infiltrering på mark som tillhör "grannen".
Hur jag skulle lösa vatten vid ett ev husbygge i framtiden vet jag inte redigt, antagligen får jag borra ett djupt vattenhål men vet inte hur långt det måste vara imellan avlopp och dricksvatten brunn heller, dessutom måste jag nog lägga avloppet ner i skogen bakom så då blir brunnen precis vid infarten vilket inte är så värst, likaså är det åker runt om tomten vilket heller inte är nyttigt.
Möjligen kan man göra tvärt om att man borrar efter vatten inne i skogen o lägger avloppet ut bakom garaget mot åkern, tyvärr vet jag inte så mycket om detta :(
Krav på avskiljare vid golvbrunnar anslutna till det kommunala nätet - ja, alldeles säkert.
Krav på avskiljare bara för att det finns en golvbrunn som leder ut smältvatten i tex dike eller stenkista - nej.
Jag har inget avlopp ut i ett dike, skrev jag det så beror det på att jag jobbar natt och varit vaken på tok för länge, däremot har jag en golvbrunn i garaget som leds ut till ett dike. :)

Och skulle man vilja ha nån form av avlopp i framtiden kan man ju alltid bila eller kärnborra sig ut. :)
 
imported_jo nä jag förstår ingenting av vad du snackar om, är du "rätt kopplad" o "korkad" som skriver massa skit i min tråd?
Jag har för h-vete inte byggt ett garage åt dig utan åt mig själv, jag har inte ens något bygglov eftersom det räknas som ersättningsbyggnad, skulle jag byggt avlopp däremot skulle jag behövt bygglov t.ex.
Jag har inte tänkt tvätta någon bruksbil varken i eller utanför garaget överhuvudtaget, ska jag tvätta någon bil så blir det på sommarn & då utomhus, och eftersom jag ska ha mina fordon inne över vintern behöver jag inte oroa mig över någon snö i garaget.
Jag har också lösning för att tvätta händerna efter jag skruvat, jag behöver inte ett avlopp för det, det räcker bra med tvål & vatten.
Har som sagt mekat bil i 10år i olika hyrda garage o aldrig behövt avlopp innan, DU kanske behöver det för dina ändamål men det gör inte JAG så var vänlig sluta med dina nedvärderande kommentarer i MIN tråd, jag får inte ut nått av att skriva dynga i andras (inkl. DINA) trådar och jo :) jag förstog att du tycker annorlunda första gången du skrev men smaken är som röven, klöven...

FredrikR jag vet inte vad olika kommuner anser, men jag ser iaf en golvbrunn som ett avlopp och vare sig man får det godkänt eller inte förstår jag fortf inte vitsen med att ha det :) Iaf inte till mitt ändamål.
Jag anser dessutom att det är dumt att köra in en bruksbil i varmgarage på vintern o ska det vara värt att hålla garaget varmt bara för den sakens skull får ju bilen vara värd en förmögenhet, har man dessutom byggt ett nytt garage med all den kostnad det innebär bara för att förvara en bil i som tar en från punktA till punktB, då vet jag inte om det är värt det överhuvudtaget jämfört med att smälla upp något litet kallgarage/carport med motorvärmare.
Jag ska ha mitt garage som verkstad och för att utöva mitt största intresse i, det anser jag vara en helt annan sak, är väll ingen som bygger ett sånt här garage bara för att förvara bilar i.. :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.