Skall dra en del kabel (typ nätverk + manöverkabel till porten mm) i taket på garaget.
Hur klamrar jag enklast kablarna så att det håller?

Vanliga spikklammer funkar inte så bra då det inte finns reglar bakom gipset på alla ytor,
eller är det någon typ av spikpluggar som brukar användas då?
(mollypluggar känns som rejäl overkill här)
 
Lägg ett elrör och dra ledningarna i, det behöver inte fästas så tätt och blir mycket snyggare. Om du måste göra böjar slutar du med rören några cm inan och låter det vara "öppet" i böjen
 
En 5 mm träskruv (stor gänga) funkar om man drar försiktigt och tätt. Annars är det nog gipsankare som gäller. Med rör så behöver det inte bli så många.
images
 
J
Vp 10mm blir snyggast då de är vita och inte behöver fästas så tätt. men om det inte finns något under där du vill fästa kan du ta vanlig plastplugg och skruvklammor till vp röret.

Alternativt tar du ett långt borr och borrar genom taket och drar kabeln på vinden.
 
Enkelgips, gärna plastplugg och skruvklammer.
Dubbelgips, då är det bara att köra på med skruvklammer utan plugg.

Rör är, som sagt, starkt rekommenderat. Eller strippjärn.

//Patrik
 
Spikklammer och TKK funkar fin fint, då går dom att smälla fast utan plugg där reglar finns samt som sagt, vitt VP 10 eller 12 rör med tråd istället för kabel också, så skulle jag gjort. Alternativ två är kabellister, antingen med klistersida eller som fästs fast med gipsskruv, med listerna kan man böka in fler kablar också om man tar lite bredare varianter.
 
Thorsmans vita spikplugg funkar kanon i enkelgips med tkk klammer , annars är vp-rör skruvat med tex jr-klammer sjysst. Nån som provat letti-klammern för gips, har svårt att se att dom fäster bra?
 
JR-klammer är najs. :p

Jag köpte en kartong och har i min materiallåda. Har inte testat dem så mycket, men i enkelgips fäste de i alla fall sämre. Möjligtvis att de är bättre i dubbelgips. Någon som testat det?

//Patrik
 
Har skippat allt vad JR och TC klammer heter, kör i princip genomgående med skruvclips typ denna. Dom ä najs!

e1504150.jpg
 
spinout skrev:
Har skippat allt vad JR och TC klammer heter, kör i princip genomgående med skruvclips typ denna. Dom ä najs!

[bild]
Fast det blir så fula installationer med TCS, speciellt om dom går ensama mitt i ett tak eller på vägg, lika med TC förstås. JR använder jag heller aldig "synligt" endast till grov kabel och kabelskydd på sin höjd.
 
spinout skrev:
Har skippat allt vad JR och TC klammer heter, kör i princip genomgående med skruvclips typ denna. Dom ä najs!

[bild]
Spikklammer kör jag nästan aldrig, mycke skruvklammer. Men vad är det för märke på den där klammern? Inte Thorsman va? Det är ju en lång gipsskruv på den klammern, brukar vara en annan skruv på de klammer jag använder.

Och jag tycker inte att det är så fruktansvärt fult med med skruvklammer, men snyggare med JR. Dock så tar det ju längre tid med JR.

//Patrik
 
"TCS-C3 SECOR kan även monteras direkt i hårda material typ betong i ett förborrat 4mm hål."
Det visste jag inte, sjutton vad bra! Det måste jag testa!
 
Fördelen är ju att den drar i alla material trä, gips, puts, lättbetong, tegelfog.. och att man inte behöver plugg i tegel och betong.
Det enda man behöver ha med sig är en låda clips så har man skruv till vägguttaget eller strömbrytaren med sig på samma gång.

Utseendemässigt så funkar den hur bra som helst. Kanske inte det första valet i ett vardagsrum eller längst en fotlist. I de fallen får man köra med något annat.
 
Men hur bra kan det sitta utan plugg?

Jag gillar JR.

Till kabelskydd använder man väl kabelskyddsklammer, Glufsglufs. JR blir för vekt
 
Som spik99 säger vp-rör, eller kabelkanal, kan inte bli mycket smidigare och snyggare, speciellt med lite klenare och sladdrigare kabel. Klamra rör / skruva kanal först med plugg och skruv alt. grovgängad skruv, sen är det bara att skjuta / lägga i kablarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.