Hej!

Har en några år gammal Siemens extraklasse tk serie iq som det verkar vara något knas med. Den värmer bara tvätten utan att tvätten torkar? Öppnar man luckan efter en halvtimme igång så känns det som att luftfuktigheten inne i trumman är 200%. Det låter ju som att filtret är helt igensatt eller något liknande men alla filtren är ordentligt rengjorda och felet kvarstår ändå... :(

vad har jag missat?

mvh
wretan
 
Hoppas du tömde den på vatten?
 
Hej!

jajemen den behållaren är helt kruttorr, måste vara något knas på vägen till behållaren. Antar att jag får koppla ur maskinen och mecka bort kåpan för att grundligt kolla om slangar osv inte är igensatta någonstans på vägen. .. :(
 
Kan vara fullt med ludd nånstans. Har en Husqvarna och den har en värmeväxlare som ska rengöras var 100:e torkning, inget sånt?
 
Växlaren sitter längst nere i min tork. Ganska jobbigt att rensa den. Får dra ut den och skölja utomhus.
 
Min Miele har två nivåer av nät innan ludd tar sig ner till värmeväxlaren, ett i dörren och ett långsmalt som är nedanför dörren på maskinen. Lustigt nog tog det typ två år av användning innan jag nödgades upptäcka att även nät två gick ta lös och rengöra lite nogrannare än att bara skrapa av det med fingret. Jag hade haft lös värmeväxlaren några gånger innan dess och spolat av i badkaret .. men nät två var det som gjorde att torkaren ibland stannade med blöt tvätt och sa "rensa kanaler" eller något dylikt.
 
Hej alla och tack för era svar!

Öppnade tumlaren igår och demonterade det mesta, kopplade ur vattenpumpen och testkörde den separat, den snurrade utan bekymmer även om jag förvisso inte kollade tryckhöjden. Satt öven en flottör som switchar på pumpen o den fungerade oxå. Hittade ett veck på slangen som leder från pumpen till behållaren, men även om jag rätat ut den så kom inget vatten upp till behållaren. Testade till och med att spruta in vatten manuellt bakom kondensorn och pumpen startade men jag fick inget i behållaren ändå... Alla slangar är fria från ludd iaf...

Tycker att mystiken tätnar, för om pumpen skulle vara kass så borde ju allt kondenserat vatten flöda över i det lilla kärlet som flottör o pump sitter i? Det gör det ju iaf inte. :(*

Kan det vara kodensorn? Den ser ju ok ut, inget är skadat och allt är rengjort

Vad kan mer vara knas??

Nästa steg är att koppla in maskinen o köra den på riktigt utan kåpor så man kan se flödet.. Börjar bli less på den nu ;)

Mvh
Wretan
 
Du skriver att pumpen startar,men funkar pumphuset,eller är det bara motorn som snurrar/funkar
 
Hej Clumber

Impellern snurrar iaf, har dock inte testat "pumpförmågan". Öppnade huset till motorn/pumpen och den var satt till 2000rpm vilket jag iåf inte riktigt tyckte att den nådde upp till.

Är ute på jobb i två veckor men får ta mig hem sedan och koppla 1m slang på pumpen o se om den orkar trycka något.

Tycker ändå att det är konstigt, vore det motorn/pumpen som skurit så borde jag väl ha en pöl vatten under maskinen? Pumpen sitter i en öppen balja så om det flödar över så borde det rinna rakt ut på golvet

Mvh
Wretan
 
Men funkar själva fläkten till torkdelen?

MVH Clumber
 
Jajjemen, den blåser på för fullt, varmt och gott! :)
 
Den varma fuktiga luften blåses genom den kalla kondensor (om det heter så), kondenseras och droppar ner. Sen tar pumpen han om vattnet.
Och kyld torr luft lämnar torktumlaren.

Är den kall? Luften?
Då bör du ha massvis med vatten i botten.
 
Hej

Lite osäker på vart den kalla luften är tänkt att ta vägen efter ha korsat kondensorn, ser ut som den luften är tänkt att passera ut och gå längsmed sidoplåten upp mot toppenplåten, kanske är det den kalla luften som sedan värms och går in i maskinen för att binda fukten från tvätten? Iaf har jag svårt att komma åt och känna på den luften. Får köra tumlaren i garaget utan kåpor för att kunna härleda mysteriet.

Låter ju mer och mer som att kondensorn inte får tillräckligt med kall luft så att den varma och blöta luften bara cirkulerar runt-runt-runt?

Största frågan är nog om den tar ny luft att värma eller "gammal luft" som varit varm redan?

Taxk för att ni delar mina funderingar i ämnet!

Mvh
Wretan
 
Hejsan. I mina öron låter det som att remmen har släppt och att trumman inte snurrar runt. Förmodar att du redan har kollat det men det är det absolut vanligaste när kläderna blir varma men ej torra..
Mvh. Conny
 
Olika maskiner har intag/uttag på olika ställen. Min Ariston har det längst nere på framsidan. Man känner att luften suggs in på högra sidan av hålet och blåses på vänstra.

För att kunna laga en maskin, är det bra att känna till hur den fungerar. Lista ut det.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.