Att stjärnhimlar med t ex fiberoptik kostar skjortan vet nog de flesta men räcker inte en utebelysning för julgranar till i IP-klassning för att kunna montera upp i taket ovanför badkaret?

Den jag funderar på är t ex...
http://www.markslojd.se/Products/Product2.aspx?ItemId=9246&SectionId=992

24 V och IP 44, diod slinga som monteras ovan panel och där ljuspunkterna sätts ner i borrade hål med silikon för att fästa dem på baksidan, självfallet med trafo utanför våtrum och jfb. Det är liksom en viss skillnad i pris jämfört med fiberoptiken.

Några synpunkter ifrån behöriga?

/Kent
 
Tack men en följdfråga...
Där finns även 230 V's LEDslingor, sunda förnuftet säger mig dock att de inte är avsedda för fast installation såsom jag beskrev ovan. Går jag till överdrift med det resonemanget? Jag ser inte så mycket som kan hända men är mer än lite fundersam trots en del säljares ihärdiga snack om att det borde vara tillåtet. Obs borde *S*

Slingan har IP 44 och skyddsklass III

Det som jag inte litar på är nämligen ledningen och hur den skall förläggas, den kan omöjligen vara avsedd för fast installation såsom jag ser det. Och jag kan inte se en sån stjärnhimmel som något annat än en fast installation heller.

/Kent
 
Det jag gissar med dessa LED slingor är att det nog lätt blir lite för starkt ljus och då missar du sjärnhimmel effekten. Fibern brukar vara ca 1mm och är helt osynlig tills den tänds om det görs rätt. Och vissa av dessa går även att få blinkande lagom enligt eget välfinnande.
 
Det går ju att dämpa eftersom man kan minska hålet, LED'en ger knappast nån värme så det torde inte vara några problem.
Att fixa ihop ett gäng med jiggar med fäste för en LED tar en halvtimme och att sen limma dem på rätt plats tar en timme till. Transparent silikon i hålet löser det sista problemet.

Tack för kommentaren, jag fick tänka till lite *ler*

/Kent
 
Kan man inte dimma en LED-slinga? testa!
 
gunne skrev:
Kan man inte dimma en LED-slinga? testa!
Om man vill dinna en led så krävs det än så länge lite spec grejer och att då bara koppla in en slinga mot en vanlig dimmer så kommer det inte att funka.
 
Snuttjulle skrev:
Om man vill dinna en led så krävs det än så länge lite spec grejer och att då bara koppla in en slinga mot en vanlig dimmer så kommer det inte att funka.
Varför inte? LED dimras på samma sätt som glödlampor, dvs man klipper bort en lagom stor del av vågformen. Det roliga med lysdioder är att de funkar lika bra med likspänning som med växelspänning. Enda skillnaden är att spänningen är mycket lägre.
 
eskil23 skrev:
Varför inte? LED dimras på samma sätt som glödlampor, dvs man klipper bort en lagom stor del av vågformen. Det roliga med lysdioder är att de funkar lika bra med likspänning som med växelspänning. Enda skillnaden är att spänningen är mycket lägre.
Vad använder du för dimmer för det då? De flesta jag sett är för 60W och uppåt.
Samt att ja tror det skulle blivit ett väldigt flimmrande.. jag tycker då att en lysdiodsslinga utan kondensator flimmrar redan vid 50Hz
 
Har faktiskt aldrig testat att dra ner en LED men tja, det kanske går. I nödfall så kan man ju trixa till andra lösningar med t ex spänningsregulator etc. Synd bara att jag inte har kvar labbaggregat mm längre *mutter*

Nåja, den dagen den sorgen, badrummet skall bli klart först.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Har faktiskt aldrig testat att dra ner en LED men tja, det kanske går. I nödfall så kan man ju trixa till andra lösningar med t ex spänningsregulator etc. Synd bara att jag inte har kvar labbaggregat mm längre *mutter*
Det går inte att dimma LED genom att ändra spänningen, du måste använda PWM.
 
Oki, har som sagt aldrig testat men tror dig. Hmm varför har jag inte kvar funktionsgeneratorn heller? *mutter* Det var en del saker som kändes som rätt onödiga för framtiden nämligen så de såldes av för några år sen.

/Kent
 
Tack! :) Noterad om jag nu hittar nån 12 V's LED-slinga. Den jag hittade från Markslöjd var tyvärr 24 V och att dra ihop något själv gör jag inte, dels pga kapslingsklass och dels pga tiden det tar med krympslangar lödning etc. Enklare med en färdig slinga som man bara fäster fast.

/Kent
 
Jo det va den där lösningen på dimmra LED jag hade sett här förut. Och som jag skrev då oxå. Kul och detta går säkert att använda i vissa lägen men fortfarande vill de flesta ha dimmern monterad i en vanlig eldosa och då funkar ju inte denna byggsatts.
 
Snickarboden skrev:
Den jag hittade från Markslöjd var tyvärr 24 V och att dra ihop något själv gör jag inte, dels pga kapslingsklass och dels pga tiden det tar med krympslangar lödning etc. Enklare med en färdig slinga som man bara fäster fast.
`

Men det här med kapsling, är det egentligen ett problem med ett 12V system som sitter bakom ett tak? Löder man ihop en sån historia själv slipper man vara begränsad av kedjans kablage och man kan fritt komponera ihop olika nyanser och storlekar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.