Hej,
Har någon provat värmeväxlare av typ HVX150 med flera som finns på bestprice.nu ?
Vore intressant om någon har handlat från dem och vet hur seriösa de är samt vad det är för kvalitet på grejorna. Är ju säkerligen Kinatillverkat vad jag kan förstå.

Jag tänker närmast på att använda den i min källare. Den här skulle vara perfekt att fixa till ventilationen i källaren snabbt.
Har ett 1 1/2 plans hus med källarvåning och skulle behöva förbättra luften i källaren. Ventilationen är mekanisk frånluft med en central fläkt på taket som suger ut luft från kök, badrum, dusch, klädkammare och tvättstuga. Tilluft via ventiler i källare och i övriga rum.

Nu tänker jag också på en värmeväxlare för hela huset som det skulle gå bra att montera uppe på vinden och utnyttja en del av de befintliga frånluftrören som passerar där. Men detta är lite mer jobb och som det nu är så finns det fler andra projekt som måste bli klara först.
 
Tack för information om tråden som jag missat. Då jag är ny på forumet så har jag inte hunnit kolla igenom allt.
Lite knivkastning var det i den och jag får kolla lite mer innan man köper något.

/Anders
 
Det var inte så mycket info i den tråden. I princip det ända som kom fram var att det är något speciellt material i en motströms/motflödesväxlare (om det nu är det, ser lite märkligt ut på bilden).

Mitsubushi har något som kallas Lossnay, där det används papper. Det stora problemet där är att det går inte att rengöra.

Dessa HVX aggregat, var finns det någon websida med info? Datablad, manual o.s.v.

Är de verkligen kompletta aggregat? Jag ser inte var filtren sitter, eller vilken typ det är.
 
Ja det var inte så mycket substans i den tråden. Jag har samma frågeställning om var är filtren och hur är det med reservdelar. Datablad och manualer finns inte på hemsidan som de flesta leverantörer brukar ha nu för tiden.
Som det ser ut på deras hemsida http://www.bestprice.nu/webshop_v2/ verkar det vara en firma som importerar flera olika produkter och däribland värmeväxlare. Det kan kanske vara ett klipp men risk för motsatsen också.
Jag hade hoppats på att några fler hade provat dessa så man fick lite mer "kött på benen" men det verkar inte så. Annars så är det vad jag söker i första hand men man får kanske gå på en stor värmeväxlare för hela huset på en gång.
Jag får forska vidare och kontakta dem för ytterligare info så får man kanske en uppfattning vad som finns bakom kulisserna.
 
Det är nog antagligen bäst att gå på ett aggregat som klarar hela huset från början. Att hålla på med flera små kan nog bli dyrare i längden.
Idén med ett separat aggregat för källaren var att jag slapp en krånglig dragning av tilluftsrör till källarutrymmet. Nu går det säkert fixa för det är dags för nya tapeter och målning i alla fall. Där jag skulle vilja gå igenom bjälklaget ligger en massa elrör som man helst vill undvika.

Jag skall kolla igenom några trådar här där man diskuterar olika aggregat och lösningar. Men som vanligt så är det delade meningar om vad som är bäst.

/Anders
 
köpa direkt från china istället som bestprice göra och slippa deras kostnad, för det mennar ingenting att dem är ett svensk företag med svensk garanti, jag kan säger att de inte rädd av ARNs besluter. det finns några trådor som vissa deras onöjda kunder.....:(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.