Tack, intressanta! De jag hittat förut har varit lite större, Q Vent VL100 och E100SX.

En sak att kolla är hur de klarar sig när det är riktigt kallt och om man har fuktigt inne.
Den översta verkar intressant. Den har större frånluft flöde än in-flöde. Går att köra långsamt (2W). Skulle nog vara perfekt i mitt pannrum/verkstad. Såg att det fanns en mycket liknande som heter "Lo-Carbon HR25 Solo Plus". Verkar bara vara utseendet på inre ventilen som skiljer och hur den blåser luften inne. Undra va en sådan kostar?
 
  • Gilla
Vempaya
  • Laddar…
Någon som vet hur Lossnay värmeväxlaren är uppbyggd/fungerar i Mitsubishi'n?
Den "eliminerar avfrostningsbehovet" och "energin i den fukt som luften innehåller också återvinns".

Samtidigt står det följande i manualen, med fetstil:
"Slå av fläkten, om utomhustemperaturen faller under -10°C eller fuktigheten i rummet stiger till över 40%, för att förhindra att Lossnay-kärnan fryser eller skadas."

Vem har rätt försäljningsbroschyren eller manualen?
 
  • Gilla
Björn_L
  • Laddar…
Ovanstående funderade jag också över. En värmeväxlare av denna typ producerar en hel del vatten vintertid. Vart tar det vägen? Svaret är tydligen att man inte ska använda den i kallt väder - vad är då vitsen att ha värmeåtervinning?
 
Vad jag kan hitta är "Lossnay-kärnan" en plattvärmeväxlare uppbyggd av specialbehandlat papper.
Troligtvis har man även fuktåtervinning utöver värmeåtervinningen därav den lustiga beskrivningen av återvinning av energin i fukt.
Jag tycker att sådana här små-aggregat bara skall vara "nödlösningar", i dom flesta fall håller dom inte många år innan dom börjar krångla och behöver reservdelar.
 
Verkar som om den skulle vara väldigt ömtålig vid rengörning.
 
Enligt bruksanvisningen skall växlaren bara dammsugas, inget vatten eller kemikalier får användas.
 
Mitsubishin är väldigt tyst i drift, svärfar installerade en sådan...
 
Vad tyckte han om resultatet som ger vad gäller ventilation? Funderar på ventilation i ett hus från 40-talet med enbart självdrag idag. Kanske att ett sådant här aggregat på varje våning (källar och entréplan) skulle vara en tillräckligt bra lösning istället för FTX. Isf blir det även fuktstyrda småfläktar i två badrum och tvättstuga.
 
Mitsubishin är ju ett FTX-aggregat, en per våning kan nog mycket väl funka i ett mindre hus.
Läs i broschyren hur stor yta den "klarar"... iof så blir det nog bättre än självdrag i vilket fall...

Du bör fundera igenom placeringen noga, ett potentiellt problem är att lukt ifrån badrum
& kök kan vandra ut i resten av huset om du placerar aggregaten fel...

Aggragatet är väldigt tyst & diskret (sitter i ett vardagsrum)
 
Hm, Lossnay har jag provat på ett par ställen, det drar KALLT när det är
kallt ute, annars bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.