Richard>Aldrig hört talas om elbedövning innan slakt?

/Kent
 
Jag glömde ju nämna att det såklart är en BEHÖRIG elektriker som kopplat in värmekabeln :wow:
 
Rikard Ågren skrev:
Jag glömde ju nämna att det såklart är en BEHÖRIG elektriker som kopplat in värmekabeln :wow:

behörig eller anställd hos en behörig...
 
Eller en anställd på ett företag med en behörig anställd i företaget som står för företagets behörighet.
 
Kan ju vara en provosorisk koppling som blivit bortglömd, ingen normalt funtad yrkesman lämnar något sådant efter sig!
 
Jag vet vem det är. Han har eget företag och egen behörighet (inga anställda). Tror det är en del alkohol med i bilden.
 
Om det är ovanför huvudhöjd så är väl egentligen det viktiga att det är god kontakt, men visst är det obehagligt att det bara är grundisolering och att gummikabeln inte har nån dragavlastning.

Appropå det, om det är tillräckligt högt i tak (rätt många meter) så är väl isoleringskraven rätt låga?

(Jämför att spårväg får ha kontaktledning med 600-800V DC på drygt fem meters höjd utan någon varningsskyld eller liknande, och järnvägen får ha 16kV AC på liknande höjd med bara "bondfångare" som enklare skydd mot påkörning).
 
Var någonstans i elinstallationsreglerna står det att skyddet mot elchock inte har samma krav i taket på en lagård???
 
finns särskilda regler för lagård mm
 
Försäkringsbolagen brukar också ha lite skarpare åsikter i djurstallar.
 
Rikard Ågren skrev:
Jag vet vem det är. Han har eget företag och egen behörighet (inga anställda). Tror det är en del alkohol med i bilden.
Hur lyckades du? ;)
 
raveper skrev:
Hur lyckades du? ;)
Med vad? :|
 
spinout skrev:
Kan ju vara en provosorisk koppling som blivit bortglömd, ingen normalt funtad yrkesman lämnar något sådant efter sig!
Min första tanke också, men en provisorisk lösning skulle man ju själv aldrig lämna så där. Antingen skulle man satt en kopplingsdosa och kopplat i och satt fast med en strippa i rören eller en för jäkla massa eltejp runt skiten eller...

//Patrik
 
Redigerat:
Rikard Ågren skrev:
Med vad? :|
Detektivarbetet. ;):cool:

//Patrik
 
I små samhällen får man veta allt :)

Låt mig säga såhär: mycket av det denna man lämnar efter sig ser ut ungefär som på bilden. Vi hade 80 timmar i den ladugården innan vi kunde åka därifrån med gott samvete. Bonden fick mjölka med pannlampa en helt vinter eftersom elektrikern inte fick något färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.