Rikard Ågren skrev:
Renons har plastram i uttagen. Sense vet jag inte? Trend har då metall
Aha, Aqua trend uttagen också kanske? Något för mina tankar till dem.

Ja, och det är väl Trend och RS man oftast jämför när man jämför Eljo med Elko så då är det ju lika där.

//Patrik
 
Hmmm vad är renons för något? Renova skulle det vara
 
Rikard Ågren skrev:
Renons har plastram i uttagen. Sense vet jag inte? Trend har då metall
Jag har för mig att det finns några Trend uttag hemma som har plastram, så det förekommer nog uttag med båda varianterna (metall eller plast).
 
Rikard Ågren skrev:
Hmmm vad är renons för något? Renova skulle det vara
Renons är när man saknar spelkort i någon av färgerna (Klöver, Ruter, Hjärter, Spader)
iallafall när man spelar bridge...d^_^b
 
PST skrev:
G:a elmätarskåpet på uthuset, CEE trefashandske under. Nytt mätarskåp till höger.
(Mätare, H-säkringar 3*20A , H brytare..). Inkommande servis = Gnagskyddsör till höger, relativt ny ledning från mätarskåpet till det g:a skåpet (3 fas + PEN) och till ny dvärgbrytarcentram med JFB in i "tegelhuset" (3 fas + N + PE) (Sofar so good).

Not so good: I nya centralen bakom "tegelväggen" både N + PE kopplade till skyddsjordsskenan. (Inte kanske nån risk för något, men är det kutym att ha ett fyrledarsystem där PEN = parallellkopplad blå & gulgrön ?)

I G:a skåpet. Inkommande från mätarskåpet kopplat först via tre "antika" DIII 32A , sedan uppbyglat till tre "antika" DII 20A, sedan vidare i kabel upp till den "antika" 6mm luftledningen till bostadshuset..(Lite jobbigt att hitta vilken H-säkring som gått när det sitter tre i serie på varje fas...men det var den "antika" DII-an sist eftersom den glappade litet vid passdelen...och blev överhettad..

Men sen: 16A CEE Uttaget under skåpet var kopplat direkt på faserna som kom in i g:a skåpet (20A), inte så snygg kabeldragning heller...(Ingen JFB förstås...)--

(EKKJn som kommer upp via "gnagskyddet" till vänster till G.A skåpet går till ett ännu ej anslutet uthus..)

"Helgjobb" igen, rev ut allt det gamla och det visade sig att de "antika" DII-hållarna inte hade några passdelar alls, det satt "bultar" av stål :@, i botten på alla tre!!!
Inte undra på att det blev varmgång....

Gjorde om litet... (Nu är det inte längre som mest 5 säkringar i serie, utan bara 3....)
 
  • IMG_7651[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmm, har du satt en HB för att kunna stänga av ÖSP skydd??
det bästa är att grena av inkommande i ÖSP skyddets plintar, då går transienterna rakt in i ÖSP skyddet.
om man grenar av i en kopplingsplint och ansluter ÖSP skyddet med RK stumpar till denna plint så blir det som en återvändsgata in i ÖSP skyddet och det är inte säkert det tar den största smällen.
man vill leda in transienterna så nära skyddet som möjligt, som sagt helst direkt till skyddets plintar.
 
PST skrev:
"Helgjobb" igen, rev ut allt det gamla och det visade sig att de "antika" DII-hållarna inte hade några passdelar alls, det satt "bultar" av stål :@, i botten på alla tre!!!
Inte undra på att det blev varmgång....

Gjorde om litet... (Nu är det inte längre som mest 5 säkringar i serie, utan bara 3....)
Är "låset" på höger HB verkligen godkänt? :D
 
electrocuted skrev:
hmm, har du satt en HB för att kunna stänga av ÖSP skydd??
det bästa är att grena av inkommande i ÖSP skyddets plintar, då går transienterna rakt in i ÖSP skyddet.
om man grenar av i en kopplingsplint och ansluter ÖSP skyddet med RK stumpar till denna plint så blir det som en återvändsgata in i ÖSP skyddet och det är inte säkert det tar den största smällen.
man vill leda in transienterna så nära skyddet som möjligt, som sagt helst direkt till skyddets plintar.
Ja, HBn satt jag dit för att kunna byta ÖSP utan att släcka allt... Så långa som de andra "trådarna"(EKKJ & luftledningar 40m.) är till förbrukarna är tror jag de är tillräckliga induktanser för att merparten av överspänningen kommer att släckas ändå. ). De där ÖSP-na har dessutom anslutningar jag inte helst vill dra alla förbrukare genom.. men visst, rent teoretiskt är det kanske bäst att dra som du nämnde... men ser man på de klena trådarna i gasurladdningsrör och varistorer inne i skydden, tror jag knappast de där lilla stumparna 10mm2 RK gör det så mycket sämre ändå..(Sen tillkommer mellanskydd i anslutna centraler dessutom...)
 
Redigerat:
Rikard Ågren skrev:
Är "låset" på höger HB verkligen godkänt? :D

Knappast:blushing:, men hittade inte ett så litet hänglås i mina gömmor just nu .. bättre än ingenting (Inte nån annan än jag som är där och petar heller:rolleyes:)..
 
Varför släppa 1000 volt vidare när man kan ansluta ÖSP på ett bättre sätt.
Visst går det väl att byta patronerna utan att bryta spänningen (typ knivsäkring)

Sedan de långa gul/gröna ser heller inte bra ut.

Protte
 
De där ÖSP-na har inga "patroner" de innehåller ett kretskort med skruvplintarna fastlödda.., Om jag drar "all" ström som skall in i husen via plintar vill jag att det är stabilare byggt, tex överfall med dubbla skruvar, eller såna där plintar med dubbla skruvar som nu sitter i skåpet till höger...
 
  • IMG_6747.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske borde satsa på hagers eller något annat fabrikat.
Är det där ett grovskydd?

Protte

Var bara tvungen att gå och provdra ett skydd, det sitter flikar så man måste bort med kåpan om det sitter i en normcentral men sedan är de bara att byta.

Protte igen
 
Redigerat:
Ja, det är "strikesafe" grovskydd tillverkat av "Coala", motsvarar inte vad de kostar tycker jag...

5 Parallella gasurladdningsrör i serie med 5 parallella varistorer och en glimlampa(med serieresistor) kopplad över gasurladdningsröret. Tror det fungerar så här: Varistorerna är normalt ledande, de ökar sin resistans när det går ström genom dem. Vid överspänning tänder röret, och varistorerna har som uppgift att sedan släcka rören.. Alla komponenter är lödda på samma lilla kretskort i botten som anslutningsskruvarna sitter på. , går inte att "dra loss" någon del förutom själva kåpan då, som sitter riktigt dåligt fast....
 
Varistorerna jobbar tvärtom, vid normal spänning så leder de inte, vid overspänning så leder de.

Finessen med gasurladdning är att de har en väl definierad tändspänning men slocknar inte när spänningen återgår till normal spänning och kommer att bränna säkringarna.

Det är då varistorn träder in och bryter (följd)strömmen.

Protte
 
Ja, så är det nog, men den där glimlampan satte myror i huvudet på mig..

Glimlampan över röret skall indikera trasigt skydd.. (varistorer som blivit utbrända & en trasig/utbränd varistor blir det avbrott i...). Isåfall måste glimlampans uppgift vara att detektera den lilla läckströmmen som varistorn har är den är hel.
Inte helt 100%-igt säkert att den kan det, förklarar ju att de knappt lyser alls just nu..

En överspänning tänder röret , men det krävs även en överspänning över varistorn för den skall leda bort "spiken"..ok, verkar rimligt...När spänningsspiken försvinner ökar resistansen över varistorn såpass att även röret slocknar..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.