Har ett hus från 45 och skall göra om 2 rum i källaren. Min inte helt oväntade plan är att lägga golvvärme och isolering på insidan. Detta tillåter inte så mycket isolering, kanske 5cm.

Jag tror inte jag har så stora fuktproblem i plattan. När jag tar bort befintligt golv så tar jag bort all sågspån som har isolerat det gamla golvet (sedan 1965). Detta är inte mögligt utan skapligt "fräscht". Övriga golv är klinkers eller betong, och jag kommer inte ha något annat än klinkers i källaren. Alltså inget fuktkänsligt.

Villaägarna säger nej till isolering och golvvärme i mitt fall, för detta kan trycka fukt till andra rum utan golvvärme. Om jag inte har så mycket fukt vet jag inte om detta spelar någon roll? Särskilt eftersom jag inte har några trägolv eller liknande.

En aspekt är också att "mycket" värme går förlorad. Hur mycket värme som egentligen stiger ner genom 5cm isolering verkar ingen kunna svara på?

Det har diskuteras tidigare. Men jag har inte hört så mycket hur det har gått får ni som provat..Det känns som det finns massor av hus i samma situation och där man prova detta?

Tacksam för åsikter...

Ps. Och ja, man kan bila bort allt och lägga in 30 cm isolering, men känner liksom inte för detta ;-)
 
Tyresö
5 cm frigolit i golvet är ungefär som att du själv ska stå ute i 10 minusgrader med en sommarjacka - visst, lite isolerar det, men inte ens i närheten av tillräckligt.

Du kommer givetvis få varmt i rummet, men sätt en sprängkåpa över elmätarskåpet, som dämpar kraften när skivan flyger iväg efter att den har gått upp i spinn.

Det kommer bli vansinnigt dyrt att värma upp ett rum med bara 5 cm golvfrigolit - då är det bättre att du tummar på takhöjden och åtminstone har 10 cm. Dagens villaplattor har 20 cm frigolit under.
 
Avemo skrev:
[länk]

Enligt det dokumentet ökar din värmeförbrukning med 12% om du har 50mm isolering och värmer med golvvärme i stället för element.
Det ser ju riktigt bra ut. Tittar man på Ti=20 grader och 5cm så är det runt 4%.
 
Tyresö skrev:
Det kommer bli vansinnigt dyrt att värma upp ett rum med bara 5 cm golvfrigolit -.
Några få procent jämfört med med radiatorer. Eller är det något jag missar. Tänker för övrigt på vattenburen golvvärme...

Någon som vet något om eventuella fuktproblem?

Tack för era svar...
 
Tyresö
dannere skrev:
Några få procent jämfört med med radiatorer. Eller är det något jag missar. Tänker för övrigt på vattenburen golvvärme...

Någon som vet något om eventuella fuktproblem?

Tack för era svar...
Jag menar inget om golvvärme och element eller hur du värmer upp rummet över huvudtaget.
Jag vill bara få fram att du ska förstå att oavsett hur du värmer upp rummet, så kommer onödigt mycket värme att försvinna ut genom den alldeles för tunna (5 cm frigolit) golvisoleringen, och det resulterar i att du måste köra värmekällan på fullt för att behålla någon komfortvärme - vilket gör att du kommer kunna slipa en kniv på skivan i elskåpet.
 
Tyresö skrev:
Jag värmer ju redan nu rummet, utan någon katarofal energiräkning, så det verkar ju som om det kommer bli tillfredsställande. 10cm sågspån får bytas mot 5-10cm frigolit...
 
Tyresö
dannere skrev:
Jag värmer ju redan nu rummet, utan någon katarofal energiräkning, så det verkar ju som om det kommer bli tillfredsställande. 10cm sågspån får bytas mot 5-10cm frigolit...
Då förstår jag och då anfaller vi diskussionen från en annan vinkel.
Isolera åtminstone med 10 cm frigolit (helst 20 cm) och du kommer märka i plånboken hur mycket lägre elräkningarna blir.
 
Tyresö skrev:
Då förstår jag och då anfaller vi diskussionen från en annan vinkel.
Isolera åtminstone med 10 cm frigolit (helst 20 cm) och du kommer märka i plånboken hur mycket lägre elräkningarna blir.
:) Låter mycket bra
 
dannere skrev:
Det ser ju riktigt bra ut. Tittar man på Ti=20 grader och 5cm så är det runt 4%.
Bara för att vara övertydlig. Om det är 50mm isolering går det åt 4% mer energi för att hålla 20 grader med golvvärme som det gör för att hålla 22 grader med element. Om du har 20 grader idag och tänker fortsätta med det så får du nog räkna med 12% ökning i alla fall. Om du ersätter 10 cm spån med 10 cm cellplast förbättras läget något.

Erik
 
några fundering kring Tyresö's skrivningar om elmätare som går i spinn...
Jag studerar pdfen som anges tidigt i denna tråd. Kollar på 22 graderskurvan utan tempsänkning (speglar ökad värmeförbrukning för ett vanligt hus). Skillnaden mellan 100 mm och 50 mm är 3%. 3% är inte speciellt mycket.... Jag påstår också att denna siffra också är i överkant genom följande argument/påståenden.

1/ Kurvan gäller (troligtvis) för en normalvilla dvs platta på mark
2/ Med källare så har man från början en större förbrukning så det extra läckaget blir i % räknat mindre än 3%.
3/ Om källaren har bra dränering (förutsättning för att lägga isolering på plattan) så är värmeläckaget mindre än för ett hus på platta. Singlet som källarplattan står på har högre temp än ett hus med platta på mark, dämed minska skillnadstempen genom plattan och värmeläckaget blir mindre.
4/ Ett hus med platta på mark utan isolering läcker väldigt mycket utmed kanterna som har frusen mark som "granne". Frusen jord/mark leder värme 2-3 gg bättre än ofrusen. 1.5 m- 2m ned så är inget fruset. Därmed leds mindre värme bort under källargolvet. Viktigt är naturligtvis att källarplattan ej står på en vattenbädd som leder bort värmen, dvs bra dränering är ett måste.

Sedan frågan om fukt. Jag har också hört det där "trycker undan fukt till intilliggande rum". Då är ju frågan om det är en skröna eller ej??! Vet inte men det känns som överdriven pessimism.
Om det är väldränerat så är plattan mera torr än fuktig. Då finns ju inte mycket fukt att tränga bort! Man kan ju ockå ställa sig frågan : Tar det någon skada om fukten ökar något i plattan bredvid ?? Så länge golv och väggar kan andas bort fukten så tar väl inget skada ?! Naturligvis får man inte ha trägolv liggandes direkt på cementet, men en platon matta mellan duger nog gott för trägolvet.

Om pdf'en som visar ökad värmekostnad är riktig, så ser inte jag varför du skulle behöva mer än 50 mm isolering. Skillnaden på 2 olika vintrar kan ju vara 50% i värme kostnad ....

Om någon är vetenskapligt fel i ovanstående resonemang, låt mig veta...
mvh
 
  • Gilla
eritor
  • Laddar…
Elmätaren går som vinkelslipen må vara en överdriven liknelse, men fortfarande får man under alla omständigheter högre energiförbrukning med golvvärme än med element givet att innertemperaturen är samma. Jag tycker att golvvärme är skönt i badrummet, men i övriga huset skulle inte jag lägga ner tid och pengar på en åtgärd som får huset att förbruka mer energi. För den som tycker annorlunda och inte är rädd för fuktvarningarna är det bara att sätta igång, men man bör vara medveten om att energiförbrukningen sannolikt kommer att öka märkbart.

Erik
 
Tyresö
largab skrev:
några fundering kring Tyresö's skrivningar om elmätare som går i spinn...
Jag studerar pdfen som anges tidigt i denna tråd. Kollar på 22 graderskurvan utan tempsänkning (speglar ökad värmeförbrukning för ett vanligt hus). Skillnaden mellan 100 mm och 50 mm är 3%. 3% är inte speciellt mycket.... Jag påstår också att denna siffra också är i överkant genom följande argument/påståenden.

1/ Kurvan gäller (troligtvis) för en normalvilla dvs platta på mark
2/ Med källare så har man från början en större förbrukning så det extra läckaget blir i % räknat mindre än 3%.
3/ Om källaren har bra dränering (förutsättning för att lägga isolering på plattan) så är värmeläckaget mindre än för ett hus på platta. Singlet som källarplattan står på har högre temp än ett hus med platta på mark, dämed minska skillnadstempen genom plattan och värmeläckaget blir mindre.
4/ Ett hus med platta på mark utan isolering läcker väldigt mycket utmed kanterna som har frusen mark som "granne". Frusen jord/mark leder värme 2-3 gg bättre än ofrusen. 1.5 m- 2m ned så är inget fruset. Därmed leds mindre värme bort under källargolvet. Viktigt är naturligtvis att källarplattan ej står på en vattenbädd som leder bort värmen, dvs bra dränering är ett måste.

Sedan frågan om fukt. Jag har också hört det där "trycker undan fukt till intilliggande rum". Då är ju frågan om det är en skröna eller ej??! Vet inte men det känns som överdriven pessimism.
Om det är väldränerat så är plattan mera torr än fuktig. Då finns ju inte mycket fukt att tränga bort! Man kan ju ockå ställa sig frågan : Tar det någon skada om fukten ökar något i plattan bredvid ?? Så länge golv och väggar kan andas bort fukten så tar väl inget skada ?! Naturligvis får man inte ha trägolv liggandes direkt på cementet, men en platon matta mellan duger nog gott för trägolvet.

Om pdf'en som visar ökad värmekostnad är riktig, så ser inte jag varför du skulle behöva mer än 50 mm isolering. Skillnaden på 2 olika vintrar kan ju vara 50% i värme kostnad ....

Om någon är vetenskapligt fel i ovanstående resonemang, låt mig veta...
mvh
Jag erkänner att jag naggade lite i kanten på en liten obetydlig överdrift, när jag målade upp bilden av elförbrukningen.

Skämt åtsido, Jag köper ditt resonemang helt och hållet......faktiskt gör jag det
pga källargolvet ligger ju under tjäldjupet och det gör att det inte blöder lika mycket värme ut jämfört med en platta i marknivå.

Grundorsaken till att jag tycker att man inte bara ska lägga 5 cm frigolit, är att det alltid blir glipor mellan skivorna, som läcker ut värme. Om man däremot lägger 2 x5 cm frigolit, lott om lott, så blir det en multiplikatoreffekt isoleringen. Dvs inte bara mer isolering, utan mer tät isolering, som ger bättre isoleringseffekt.

Du har definitivt övertygat mej att du kan din sak! Min kunskap är baserad på erfarenheter och information som jag får via mina privatkunder som jag pumpar betong till, för deras källargolvsgjutningar, som delas upp i etapper på totalt 2 - 3 år.
Då berättar dom hur stor skillnaden blir - och jag tar in den informationen, trots att den inte är vetenskaplig.
 
Det var inte speciellt vetenskapligt...
Ja, högre energiförbrukning får man, odiskutabellt. Men är det inte marginellt ??
Golvvärme är skönt och väldigt praktiskt i en hall. Kan torka kläder/skor genom att bara låta dem ligga på golver över natten.
I tvättstugan skulle jag också vilja ha det. Och ska jag lägga tids nog. Jag funderar också på värmeförlust och fuktproblem och vill att någon VETENSKAPLIGT förklarar varför det skulle vara något problem.
Om energiförbrukning ökar märkbart beror också mkt på vilken värmekälla man har. Om man värmer med direkt-EL (borde förbjudas som enda källa, ovidkommande åsikt iofs) så ser man kanske en ökad förbrukning. Har du bergvärme eller annan källa så spelar det nog ingen som helst roll.
Fuktvarningar, ja om man har fukt i golvet så diffunderar det bort någonstanns. Men med en bra dränerad källare (slang en bit under sulan) så ser jag inte var fukten ska kunna komma ifrån.
mvh
 
largab skrev:
Om det är väldränerat så är plattan mera torr än fuktig. Då finns ju inte mycket fukt att....
Intressant. Jag rev precis andra delar av golven, som ligger mitt i huset. Reglat och plast mot plattan. Kände under plasten... inte fukt. Sen rev jag en vägg, denna bestod av masonit och spånskiva, denna stod direkt mot plattan! Farfar gjorde detta 1965, och under dessa 50 år har ingen fukt trängt in i denna vägg. Inte ett spår av mögel.

Är detta ett tecken på att fuktläget är okej i min villa?

Mvh Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.