Status
Tråden går ej att kommentera.
...och VEM ska sitta i en organisation och bedömma om hantverkaren är seriös eller inte då ??

Det är ju inte en gång man läst bl.a på detta forumet hur folk anlitat företag som är listade och medlemmar hos BKR och andra organisationer men som gjort urusla arbeten som slutat med rena katastrofer trots detta.

Själv är jag inte medlem där och vägrar betala pengar för att vara med i en intresseförening där vem som helst får vara med bara man har suttit och sovit på ett par kurser.

Nä, tacka gud för att mun mot mun metoden fungerar fullt tillfredsställande och gör man bra jobb och får nöjda kunder så får man fler jobb och fler nöjda kunder.
Jobbar man efter den filosofin och med framtidsutsikter att bygga upp något att vara stolt över så har man alltid jobb.

De som jobbar efter filosofin att dra in lite snabba pengar och sen lägga ner och starta upp något nytt kommer nog tyvärr alltid att finnas kvar i den här breda branschen och det säkraste sättet att bli kvitt dem är nog att Svensson ser till att vara mer vakna när de tvingas anlita någon form av hantverkare.

Råd 1 :
Kolla verkligen väldigt noga i din omgivning...
De flesta har någon som känner någon som känner någon annan som anlitat en seriös duktig hantverkare.
Detta är den absolut säkraste metoden för att slippa klåparna.
...och gå på magkänslan...
Känns det inte 100% rätt vid första kontakten så skippa det och sök vidare.
 
tänkte på en sak.....
har läst lite om alla negativa hantverksupplevelser...
folk pratar om saltade räkningar o v ärdelösa jobb....
vad anser nfolk här e rimlig timpeng på tex
en bilmekaniker...
målare....
snickare....
advokat...
plåtslagare ....
o vilken e skillnaden om olika timpeng...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så då kan man ju ta bort ROT-avdraget så de som är seriösa och efterfrågade kan få jobba ifred och slippa alla dräggen på marknaden...

Nähä... det kanske inte var så kul säger då konsumenten och gnäller för det...:rolleyes:

HUR ska man göra för att rensa marknaden då...

Det är en fråga jag inte tror någon kan svara på tyvärr.
Jag tror vi är överens om att ROT-avdraget spär på problemet men just nu är det nog ändå så att ingen part vill ta bort det. Varken hantverkare, kunder eller staten. För staten ger det ju ett nettobidrag och det vill man ju inte bli av med. Jag tror inte att någon på allvar tror att marknaden behöver ett bidrag för att skapa jobb idag.

Hur man ska göra har jag ingen patentlösning på, det är knepigt. Bransch-certifikat/standarder typ säkervatten, bkr etc skulle ju kunna vara ett steg på vägen, men samtidigt antagligen rätt verklningslöst mot altanbyggen, mindre renoveringan inomhus etc. Certifierad altanbyggare låter inte så märkvärdigt....:)
 
falegname skrev:
Tyvärr kommer nog våra duktiga välbetalda ingenjörer få känna på kraftig konkurrens snart då det kommer välla in välutbildade låglöneingenjörer från Kina och Indien tror jag.
Detta tror jag kommer ställa till problem för landets ekonomi och färre hantverksuppdrag åt privatpersoner.
Men det kanske ses som en win win situation för många här som hyllar all typ konkurrens
Detta har pågått på andra områden (tex IT/Telecom) i flera år nu. Resultatet, generellt beskrivet, är en litet skifte i marknaden där företag tappar en del affärer men samtidigt tvingas lära sig att exploatera sina unika kompetenser och kvaliteter. Marknaden förändras, om det verkligen är till det sämre vet jag inte. Dessutom poppar det upp en ny marknad för företag som vill arbeta på flera marknader med arbetskraft från låglöneländer. Man ska ju ha klart för sig att ingenjörer från dessa länder ofta är mycket kompetenta och ambitiösa. Så ja, jag ser det nog som en win win.
 
Jag rankar dem personligen i ordningen med ex.moms priser...
(Dessutom vill jag tillägga att efterfrågan naturligtvis höjer dessa pengar)

Målare - 300
(Har ganska liten maskin & verktygspark och kräver ingen speciell lokal el. bil)
Plåtslagare - 350
(Har behov av lokal för tillverkning men ganska få verktyg & maskiner i sitt behov)
Snickare - 375
(Har behov av ganska stor bil samt lokal och har ett stort behov av många ofta dyra maskiner)
Bilmekaniker - 500
(Har behov av lokal och en del dyra maskiner, lyftar m.m samt specialutbildningar)
Advokat - 500
(Lång och i många fall kostsam utbildning, dock tycker jag det spårat ur med över 1200:-/tim)
 
falegname
MathiasS skrev:
Detta har pågått på andra områden (tex IT/Telecom) i flera år nu. Resultatet, generellt beskrivet, är en litet skifte i marknaden där företag tappar en del affärer men samtidigt tvingas lära sig att exploatera sina unika kompetenser och kvaliteter. Marknaden förändras, om det verkligen är till det sämre vet jag inte. Dessutom poppar det upp en ny marknad för företag som vill arbeta på flera marknader med arbetskraft från låglöneländer. Man ska ju ha klart för sig att ingenjörer från dessa länder ofta är mycket kompetenta och ambitiösa. Så ja, jag ser det nog som en win win.
Jag vet att dom är minst sagt kompetenta då jag har haft en utbytesstudent från Kina är för några år sedan.
Killen var 16 eller 17 och pluggade 10 timmar om dagen sju dar i veckan!! Han låg 4-5 år före sina svenska "kollegor". Det var som att sitta och prata med en extremt kompetent 30-åring med mängder av erfarenhet.
MEN när jag lite lätt tog upp "himmelska" så var det inget han fått med i sin utbildning.
 
falegname
MathiasS skrev:
Jag tror vi är överens om att ROT-avdraget spär på problemet men just nu är det nog ändå så att ingen part vill ta bort det. Varken hantverkare, kunder eller staten. För staten ger det ju ett nettobidrag och det vill man ju inte bli av med. Jag tror inte att någon på allvar tror att marknaden behöver ett bidrag för att skapa jobb idag.

Hur man ska göra har jag ingen patentlösning på, det är knepigt. Bransch-certifikat/standarder typ säkervatten, bkr etc skulle ju kunna vara ett steg på vägen, men samtidigt antagligen rätt verklningslöst mot altanbyggen, mindre renoveringan inomhus etc. Certifierad altanbyggare låter inte så märkvärdigt....:)
Ta bort rot-avdraget som inte är ett bidrag utan ett avdrag och ta bort byggmomsen istället om det låter bättre på tungan upp till 50000 för privatpersoner per år. Det är trots allt så att det är fruktansvärt dyrt att bygga för en privatperson och det är inte pga hantverkarens peng som han får i portmonän utan skatter. Tar man bort rot-avdraget så skjuter svartjobben i höjden igen vilket i sig innebär mängder med utförda uppdrag utan garantier eller chans till att få sin rätt i en tvist t.e.x.



Det finns ju trots allt ett yrkesbevis som man får efter 7000 timmar eller vad det är. Det kan man ju börja fråga efter. Frågar kunder efter det så blir det mer värt och får större betydelse. Många har inget yrkesbevis och ett flertal fifflare skulle sorteras ut redan där.
När det gäller badrum så skulle nog BKR bli strängare och kanske ha ett varningssystem. Tre varningar så blir man avstängd i kanske två år( man ska trots allt kunna få chansen att utveckla sig och komma tillbaka). Man har oftare besiktningar och har man fått en varning så försvinner den först efter två klanderfria år tex.
Altaner och mindre byggnader så kan det väl räcka långt att behöva visa upp ett yrkesbevis. Söker du anställning som snickare så måste du visa upp ett yrkesbevis, så det borde väl även bli självklart för en kund att fråga efter det också.

Sedan att det är företagarfientliga fackförbundet byggnads som håller i dom trådarna med yrkesbevis vet jag inte om det är helt rätt.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så då kan man ju ta bort ROT-avdraget så de som är seriösa och efterfrågade kan få jobba ifred och slippa alla dräggen på marknaden...
Om ROT-avdraget tas bort återgår rufflarna till svartjobb. ROT-avdraget är bra på många sätt; det ger en större koll på företagarna, drar in mer pengar till statskassan m. m.
Det är bara av godo att försäljningen av svartjobb till privatkunder minskat rejält.
 
det kan väl ändå inte vara meningen att man som privatperson skall behöva dektitivliknande egenskaper för att få tag på en hantverkare som utför ett bra jobb?
Från ena sidan så säger man att det inte alltid hjälper att ta referenser och kolla upp hantverkaren, medans andra sidan säger att det är det bästa du kan göra....Vilket jag håller med om, men det måste ju finnas någon motta. Om vi nu har hamnat i en situation där jag som privatperson skall behöva prata med div olika grannar, ringa upp tidigare referenser för att kontrollera att hantverkaren har utfört sitt jobb korrekt tidigare, m.m för att ev få en duglig hantverkare, Då måste väl även ni duktiga hantverkare här på forumet hålla med om att det är ett STORT problem och inte sitta och försvara hantverkarkåren och delvis lägga över skulden på beställaren?
Jag kan inte komma på en enda annan branch där jag som privatperson behöver lägga ner så otroligt mycket jobb för att få spendera pengar.....


Ta bort ROT löser väl inget, förutom att de som har råd kan bygga om sina hus, medans de som har det snålare ställt inte kan det utan får låta det förfalla istället.
Samt att arbetstillfällen kommer försvinna/bli svartjobb igen.
Finns undersökningar på varje krona som staten inveserar i ROT genererar 1,50 kr. Ta bort ett bidrag som genererar pengar känns dumt.

Tycker de råden som tagits upp tidigare i tråden, att skapa någon branch organisation som certifierar hantverkare, och faktiskt ställer lite krav på hantverkaren. Sköter man sig inte så borde man åka ut.
Kan tycka att det borde ligga i er skickliga och yrkesstolta hantverkares intresse att verka för en sådan typ av organisation? Eller är det så att ni har så mycket jobb att ni igentligen inte anser att det är ett problem för er?

Gällande timkostnad så var jag i kontakt med en satelit installatör (genom canal digital) som skulle ha 750 kr timmen för att sätta upp en parabol......
blev så sne så jag gjorde det själv istället. Är ju inte rocket sience direkt....
Tycker det är ett hån mot skickliga hantverkare som faktiskt utbildat sig innom sitt yrke...

Gällande utlänsk arbetskraft så tycker jag det är intressnat att dra alla över en kam, det finns många utlänska arbetare i Sverige som jobbar häcken av sig 10-12 timmar per och gör ett fantastiskt jobb utan att gnälla en sekund. Inte många Svenskar som skulle gjort det ;-)
Och det är väl inte för inte i stort sett alla projekt borta i Silicon Vally under dataålderns början hade en eller flera Indier bakom sig. Innom It iallafall så är Indier djupt eftertraktade pga deras kunnande. Tror de är minst lika duktiga generellt sett innom hantverk och annat.
 
Redigerat:
H
Snickar-Urban skrev:
Finns redan: Svensk hantverksförmedling [länk]
Jo, jag vet, men tyvärr inte så många medlemmar än. Men helt klart är det något för seriösa hanverkare att gå med i och vidareutveckla.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju inte en gång man läst bl.a på detta forumet hur folk anlitat företag som är listade och medlemmar hos BKR och andra organisationer men som gjort urusla arbeten som slutat med rena katastrofer trots detta.

Själv är jag inte medlem där och vägrar betala pengar för att vara med i en intresseförening där vem som helst får vara med bara man har suttit och sovit på ett par kurser.
Detta låter ju som en del av pudelns kärna.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag rankar dem personligen i ordningen med ex.moms priser...
(Dessutom vill jag tillägga att efterfrågan naturligtvis höjer dessa pengar)

Målare - 300
(Har ganska liten maskin & verktygspark och kräver ingen speciell lokal el. bil)
Plåtslagare - 350
(Har behov av lokal för tillverkning men ganska få verktyg & maskiner i sitt behov)
Snickare - 375
(Har behov av ganska stor bil samt lokal och har ett stort behov av många ofta dyra maskiner)
Bilmekaniker - 500
(Har behov av lokal och en del dyra maskiner, lyftar m.m samt specialutbildningar)
Advokat - 500
(Lång och i många fall kostsam utbildning, dock tycker jag det spårat ur med över 1200:-/tim)
Hur skall man se på mig då som är byggnadssnickare och tar 428 kr exkl. moms?
 
H
MathiasS skrev:
Detta låter ju som en del av pudelns kärna.
Det ligger mycket i det, tyvärr är medlemskapet i BKR eller GVK ett viktigt bevis för försäkringsbolagen.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Hur man ska göra har jag ingen patentlösning på, det är knepigt. Bransch-certifikat/standarder typ säkervatten, bkr etc skulle ju kunna vara ett steg på vägen, men samtidigt antagligen rätt verklningslöst mot altanbyggen, mindre renoveringan inomhus etc. Certifierad altanbyggare låter inte så märkvärdigt....:)
Ja men om vi ponerar att t.ex. BKR verkligen börjar se till att sina certifikat är värda något mer än pappret dom är skrivna på så har vi åtminstone påbörjat en resa mot något bättre, mot att beställare lite lättare ska kunna sortera bort rötäggen.
Och jag anser att det bör gå till så att vid en tvist så rycker besiktningsman från BKR ut och kontrollerar, och har hantverkaren gjort fel blir det kännbart för honom, dvs certifikatet hänger löst eller dras in.

Man skulle åtminstone kunna börja här. Ett badrum är ju en helt annan sak än en altan. Både i möjligheten att som kund kunna kontrollera jobbet, som kund att känna på sig ifall det blev bra eller dåligt och framförallt vilka kostnader och vilket besvär felaktigt utförande för med sig.

År 2043 har modellen med stor framgång tillämpats på hantverkarområde efter område och turen är kommen till altancertifikat ... :)


edit:
I just BKR's fall så är det dessutom så lätt, alla regler är tydliga och relativt lättolkade, helt perfekt för att kunna bedöma fackmannamässigheten.
 
Redigerat:
de e som jag misstänkte...alla
tror de räcker med en plåtsax o en tång sen ede klart för plåtisen....man behöver verkstad ...knäckmaskin gradsax sickmaskin pittsburgare rullfalsmaskin falsupptagare o falsslutare o diverse handverktyg specialtänger städ o smides grejjer lödverktyg svetsar o diverse andra saker vaggor för plåtrullar + olika utbildningar i zink o koppar .....
e du fler än 4 på verkstaden behöver du oftast 2 knäckmaskiner...
en knäckmaskin med rörligt anhåll kostar ca...400.000 -800.000...en enda maskin kostar mer än alla bilmekanikers grejjer i stort sett ....sen tycker folk att det e dyrt att betala 400 i timmen ...skulle det ligga i paritet med vad det kostar att driva ett plåtslageri...skulle man utan att blinka ta ut 900 spänn i timmen utan att skämmas...en målare o snickare o plåtis debiterar ungefär samma...utan att ha samma utgångsläge sen väljer folk en plåtis som dumpar priser o får kvalitet som skit o sitter sen o lipar att alla hantverkare e värdelösa...men e inte villiga att betala för det heller utan tycker det e förjävligt ...vilka priser...kvalitet kostar...
köper man en skoda för en billig peng eller en ferarri för lite mer...då reagerar ingen för så ede bara de e lite dyrare men va fin bilen e...
man får ofta vad man betalar för....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.