Status
Tråden går ej att kommentera.
falegname skrev:
Det beror ju på hur frågan framställs

Har du någonsin haft negativa upplevelser med:
Hantverkaren
Posten
Ica-handlar´n
Konsumbutiken
Sjukvården
Polisen
Försäljare
osv.
Det är klart då får man ett tydligt svar. Ställer du en mindre ledd fråga, typ: Är du överlag nöjd med med vad hantverkaren utfört hos dig så blir det nog ett annat svar.

Det handlar om vad du vill ha för svar när du ställer frågan!!
Som man frågar får man svar, så är det helt klart. Men, i detta fall är det inte direkt någon som frågar. Det bara bubblar upp ett missnöje ändå.

Alla har säkert fått ett dåligt bemötande på konsumbutiken men problemet är inte så stort att vi känner ett behov av att prata om det på lunchen, runt fikabordet, på internet osv. Hela tiden. Det är dock fallet med hantverkarbranschen.

Återkommer med en replik på ditt andra inlägg men nu måste jag jobba lite....
 
falegname
HEM2121 skrev:
Det finns nog missnöje i alla branscher mer eller mindre men det är oftas mycket pengar inblandat när man anlitar hantverkare. Tyvärr, i detta fallet blir det samma svar även om frågan omformuleras.
Ännu en tendens till förutfattade meningar! Det fall jag beskrev var hur Mathias hade ställt frågan till alla i hans bekantskapskrets och inget annat. Var det du tänkte på när du skrev "i detta fall"?
 
H
falegname skrev:
Ännu en tendens till förutfattade meningar! Det fall jag beskrev var hur Mathias hade ställt frågan till alla i hans bekantskapskrets och inget annat. Var det du tänkte på när du skrev "i detta fall"?
Just när det gäller hantverkare eller något annat som kostar mycket pengar, det är lite annorlunda än man köper något liten sak på Ica. I detta fall syftar på större kostnader.
Får man frågan hur man upplevde hantverkaren, var inget bra så säger man det, oavsett hur frågan ställs. Är man mer eller mindre missnöjd så finns behovet att berätta det och är man väldigt missnöjd så varnar vi gärna så många som möjligt. :p
 
Redigerat:
falegname
HEM2121 skrev:
Är man missnöjd så finns behovet att berätta det och varna andra.
Men varför finns då dessa och kanske tom ökar dessa ickehantverkare?
Djungeltrumman måste kanske byta skinn. Varna för dessa specifika ickehantverkare då vid fikabordet och var tydlig med vilka det är och stå för det. Att sitta med ostmackan vid fikabordet och generellt varna för hantverkare är att spä på föraktet.
 
H
falegname skrev:
Men varför finns då dessa och kanske tom ökar dessa ickehantverkare?
Djungeltrumman måste kanske byta skinn. Varna för dessa specifika ickehantverkare då vid fikabordet och var tydlig med vilka det är och stå för det. Att sitta med ostmackan vid fikabordet och generellt varna för hantverkare är att spä på föraktet.
Frågan är vad menar du med icke hantverkare?
Menar du med det de oseriösa?

För du tror väl inte bara är "kontoret på fickan" företag som det pratas om, eller ?
För är det så du tror? Isåfall om det så du tror, då det dag att vakna nu!

Eftersom det är sådant massivt klagande på hantverkare är det väl något som hantverkarna måste ta tag i arbeta med. Starta en organisation eller gå reg. i en befinlig org. där bara seriösa hantverkare får finnas med. Missköter sig hantverkaren så åker han ut. Läs tidigare inlägg.
 
Redigerat:
falegname
HEM2121 skrev:
Frågan är vad menar du med icke hantverkare?
Menar du med det de oseriösa?

För du tror väl inte bara är "kontoret på fickan" företag som det pratas om, eller ?
För är det så du tror? Isåfall om det är så, då det dag att vakna nu!
Naturligtvis menar jag oseriösa hantverkare, och där ingår väl kategorin "kontoret på fickan" lika naturligtvis.

Så du som är så vaken kan väl svara på frågorna och försöka föra debatten framåt istället för att be andra att vakna vilket är ett mycket otrevligt och inte heller ett smakfullt sätt att bli trovärdig på.
 
Redigerat:
H
falegname skrev:
Naturligtvis menar jag oseriösa hantverkare, och där ingår väl kategorin "kontoret på fickan" lika naturligtvis.

Så du som är så vaken kan väl svara på frågorna och försöka föra debatten framåt istället för att be andra att vakna vilket är ett mycket otrevligt och inte heller ett smakfullt sätt att bli trovärdig på.
vill du föra debatten vidare, så vore det trevlig om du kom med några förslag hur hantverkarna skall få bättre rykte.
 
falegname
HEM2121 skrev:
Varför skulle priserna bli högre? Alla hanverkare skall utföra sina arbeten fackmannamässigt.
Däremot håller jag med dig ang. cert. Det vore bra! Läs gärna om mina drömmar i denna tråden! :)
Vad är då fackmannamässigt?

Självklart kommer det att skapas en typ av divisionsspel, lite grann som i italienska fotbollsligan t.e.x.
Serie A och neråt. Dom som spelar i serie A är dyra och svåra att få tag i medan dom i lägre divisioner är lättåtkomliga och spelar naturligtvis enligt reglerna men betydligt sämre.
Den stora skillnaden är att i byggbranschen skapar serie b och c spelare rubriker.
 
H
falegname skrev:
Vad är då fackmannamässigt?

Självklart kommer det att skapas en typ av divisionsspel, lite grann som i italienska fotbollsligan t.e.x.
Serie A och neråt. Dom som spelar i serie A är dyra och svåra att få tag i medan dom i lägre divisioner är lättåtkomliga och spelar naturligtvis enligt reglerna men betydligt sämre.
Den stora skillnaden är att i byggbranschen skapar serie b och c spelare rubriker.
Du frågar vad fackmannamässigt är! ?? Orkar inte vidarekommentera dig. Det blir för bara mycket.
 
Redigerat:
falegname skrev:
Jag gör absolut inte kunden till enbart ansvarig för problemet, men definitivt medskyldig! Det är en stor skillnad och som beställare måste man även kunna ha lite självkritik i debatten och fråga sig vad man kan göra bättre nästa gång man anlitar en hantverkare om det gick fel första gången.

Jag håller absolut med om att branschen har förtroendeproblem pga dåliga hantverkare som jag även skrev. Frågan är väl kanske berättigad: Varför finns dom? Kan du svara på det?
Branschen vill knappast att dom och deras problemskapande ska finnas

Det branschen kan göra vad jag tycker, är att ha någon typ av certifikat som kan fråntas vid ett par missbruk av överenskomna stadgar t.e.x.
Priserna kommer då naturligtvis bli högre för att anlita denna elitgrupp vilket gör att problemet med ickehantverkare kommer att kvarstå. Beställare med mindre plånbok chansar självklart då på att anlita ickehantverkare.
Det är lätt att säga att man ska hålla sig borta från det billigaste, ta referenser, osv men problemet är att det inte räcker. Jag vet inte hur många historier man hört här inne som bevisar att det inte räcker, men det är många. I vissa fall kan man tycka att folk kan skylla sig själva när man som beställare inte ansträngt sig alls och det går åt skogen men oftast är det nog helt vanliga människor som vill ha hjälp med något dom inte förstår sig på eller har tid att fixa. Man ska inte behöva vara expert för att kunna beställa en tjänst utan att bli blåst. Därför håller jag inte med dig om att man kan lägga ansvaret på köparen. En väldigt liten del av ansvaret, ja, men det är försvinnande litet. Perfekta beställare skulle inte lösa branschens problem.

Varför finns dåliga hantverkare? Det är enkelt. Som marknaden ser ut just nu så finns det utrymme för det. Byggbranschen riktad mot privatpersoner är verkligen en säljarens marknad sedan flera år och rotavdraget spär förstås på detta. Vore konkurrensen större om jobben skulle drägget försvinna och alla andra skulle behöva skärpa sig för att behålla ett gott rykte.
 
MathiasS skrev:
Byggbranschen riktad mot privatpersoner är verkligen en säljarens marknad sedan flera år och rotavdraget spär förstås på detta. Vore konkurrensen större om jobben skulle drägget försvinna och alla andra skulle behöva skärpa sig för att behålla ett gott rykte.
Så då kan man ju ta bort ROT-avdraget så de som är seriösa och efterfrågade kan få jobba ifred och slippa alla dräggen på marknaden...

Nähä... det kanske inte var så kul säger då konsumenten och gnäller för det...:rolleyes:

HUR ska man göra för att rensa marknaden då...

Det är en fråga jag inte tror någon kan svara på tyvärr.
 
falegname
MathiasS skrev:
Det är lätt att säga att man ska hålla sig borta från det billigaste, ta referenser, osv men problemet är att det inte räcker. Jag vet inte hur många historier man hört här inne som bevisar att det inte räcker, men det är många. I vissa fall kan man tycka att folk kan skylla sig själva när man som beställare inte ansträngt sig alls och det går åt skogen men oftast är det nog helt vanliga människor som vill ha hjälp med något dom inte förstår sig på eller har tid att fixa. Man ska inte behöva vara expert för att kunna beställa en tjänst utan att bli blåst. Därför håller jag inte med dig om att man kan lägga ansvaret på köparen. En väldigt liten del av ansvaret, ja, men det är försvinnande litet. Perfekta beställare skulle inte lösa branschens problem.

Varför finns dåliga hantverkare? Det är enkelt. Som marknaden ser ut just nu så finns det utrymme för det. Byggbranschen riktad mot privatpersoner är verkligen en säljarens marknad sedan flera år och rotavdraget spär förstås på detta. Vore konkurrensen större om jobben skulle drägget försvinna och alla andra skulle behöva skärpa sig för att behålla ett gott rykte.
Tar man det ansvaret och följer bl.a dom punkterna du skrev med att hålla sig borta från dom billigast och ta referenser så tycker jag att det är utmärkt start. Mycket mer kan man kanske inte begära av beställare som inte är expert.
Men jag är övertygad om att det är en oerhört liten del av beställarna som tar det ansvaret vilket jag kan tycka är oansvarigt och blir således delansvarig till problem.
Dåliga hantverkare skulle inte kunna falla igenom referensnätet hela tiden utan stoppas upp pga av beställarnas nätverk.

När det gäller konkurrens så är det ju så med allt att så länge man ska betala är det OK men när det börjar gälla sin egen inkomst är det väl inte lika roligt längre.

Hur skulle man kunna höja konkurrensen i byggbranschen i Sverige?
Finns bättre kompetens till lägre pris att tillgå någon annanstans?

Tyvärr kommer nog våra duktiga välbetalda ingenjörer få känna på kraftig konkurrens snart då det kommer välla in välutbildade låglöneingenjörer från Kina och Indien tror jag.
Detta tror jag kommer ställa till problem för landets ekonomi och färre hantverksuppdrag åt privatpersoner.
Men det kanske ses som en win win situation för många här som hyllar all typ konkurrens
 
falegname
Paul-Staffanstorp skrev:
Så då kan man ju ta bort ROT-avdraget så de som är seriösa och efterfrågade kan få jobba ifred och slippa alla dräggen på marknaden...

Nähä... det kanske inte var så kul säger då konsumenten och gnäller för det...:rolleyes:

HUR ska man göra för att rensa marknaden då...

Det är en fråga jag inte tror någon kan svara på tyvärr.
d^_^b

Jag är övertygad om att ROT-avdraget håller dräggen borta mer än att det drar till sig.
Jag vet att det finns viss organiserad verksamhet men putsa till reglerna lite så blir det bra!
 
HEM2121 skrev:
Starta en organisation eller gå reg. i en befinlig org. där bara seriösa hantverkare får finnas med. Missköter sig hantverkaren så åker han ut.
Finns redan: Svensk hantverksförmedling http://www.svenskhant.se/
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
HUR ska man göra för att rensa marknaden då...
Det har HEM2121 redan svarat på:
HEM2121 skrev:
Eftersom det är sådant massivt klagande på hantverkare är det väl något som hantverkarna måste ta tag i arbeta med. Starta en organisation eller gå reg. i en befinlig org. där bara seriösa hantverkare får finnas med. Missköter sig hantverkaren så åker han ut. Läs tidigare inlägg.
Jag har själv varit inne på samma tanke.
Men framförallt tycker jag inte det behövs startas några nya organisationer, låt de befintliga sköta detta. Att t.ex. BKR låter certifieringen ryka all världens väg för firmor som får klagomål och det befinnes vara korrekt när deras egen besiktingsman granskat badrummet.
Osv för de olika organisationerna.
Att vara med i org = verklig kvalitetsstämpel.

(Sen borde f-bolagen snart börja agera mot BKR's certifieringar, ingen större ide att kräva BKR-cert för att f-tagaren ska få försäkra badrummet, typ)

falegname skrev:
Tyvärr kommer nog våra duktiga välbetalda ingenjörer få känna på kraftig konkurrens snart då det kommer välla in välutbildade låglöneingenjörer från Kina och Indien tror jag.
Det är inget snart, det är verklighet redan nu.
Och de Indiska ingenjörer jag träffat är inga dumbommar.
Välutbildade, "hungriga", informationsökande och har verkligen fokus på bra prestationer men att bli ännu bättre. Detta är inget tomt hot.
Det enda jobbiga (förutom att dom tar våra jobb) är att dom har en såååå jobbig engelska ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.