Status
Tråden går ej att kommentera.
falegname skrev:
Det är det jag menar, här på byggahus.se, finns det en majoritet av missnöjda beställare samt att det är sällan eller aldrig någon skriver "av sig" efter ha haft en hantverkare man varit nöjd med hemma.
Men verkligheten är ju lite större än detta forum och kan därför inte på något sätt vara en norm på hur det ser ut.

Nu har jag inte varit i hussvängen något längre tag, och själv inte haft hemma hantverkare än, mycket pga att jag försöker göra allt som behövs själv och med hjälp av vänner och familj. Så jag kanske inte bör uttala mig.

Men missnöjet finns utanför detta forum med. Som jag sa tidigare i min tråd, så har ALLA jag känner som byggt hus haft med eller mindre problem med hantverkare. De allra flesta avråder en att bygga hus, just för att det är så mycket strul.

Det finns ingen i min bekantskapskrets som inte råkat ut för skit när det kommer till hantverkare.

Som MatiasS säger så finns det ett gigantiskt förtroendeproblem för hantverkare generellt.
Vilket är tråkigt då de som är seriösa och stolta över sitt yrke säkerligen får vissa problem med. Dock är det ju ändå så att de som gör bra ifrån sig har så mycket att göra att de inte ens tar i ett mindre badrum som behövs göras tex.
Vilket är fullt förståligt, varför göra ett jobb som ger dåligt betalt när man kan göra ett som ger bra betalt.

Men det leder ju i sin tur till att privatpersoner vänder sig till folk som faktiskt säger sig kunna utföra jobbet. Och ganska offta verkar det orsaka problem.

Om man kikar på ovanstående resonemang är det inte konstigt att det är ett sånt stort missnöje bland privatpersoner, då duktiga hantverkare inte vill ha med dem att göra för det betalar för dåligt.

på samma sätt som att privatpersoner skjuter sig i foten för att de inte vill/har råd att konkurrera med ett storbygge när det gäller vinst för hantverkaren så skjuter sig hantverkaren i foten när man väljer bort privatpersoner som kunder, eftersom det ger rötäggen möjlighet att förpesta Hantverkarnas rykte.
 
Det enda jag inte gör själv hemma är vvs och el.
Jag har hittat två mycket bra och seriösa hantverkare som är noggranna och förstår vad jag vill ha, även om jag inte alltid förklarar så bra.
De är inte de billigaste, men det är värt pengarna för jag vet att jag kan lita på dem.

Det är få som är rötägg i skaran hantverkare men tyvärr skadar de allas rykte...
 
MathiasS skrev:
... använder forumet för att utveckla sin affärsmodell tex genom att diskutera alternativa sätt att debitera och synliggöra kostnader är SnickarUrban. Dubbla tummar upp för detta!
Det var vänligt skrivet. Tack för det.
 
falegname
MathiasS skrev:
Man kan ju välja att se det som att föraktet mot hantverkare späs på så fort någon skriver något negativt. Eller så konstaterar man bara att jäkligt många är missnöjda med sina hantverkare och att branschen har ett GIGANTISKT förtroendeproblem. Det är bara idiotiskt att försvara dåliga hantverkare genom att ge sig på den som delar med sig av dåliga erfarenheter.

Det finns många hantverkare här på forumet men den enda (tror jag tamejfasen, ursäkta om jag glömt någon) som använder forumet för att utveckla sin affärsmodell tex genom att diskutera alternativa sätt att debitera och synliggöra kostnader är SnickarUrban. Dubbla tummar upp för detta!
Jag antar att det inte är mitt inlägg du syftar på för då har du läst eller tolkat fel.

MEN

Om man efter egen erfarenhet drar slutsatsen att hantverkarnas bemötande av kunder är lika i hela landet och har det som standard så tycker jag att det är att spä på förakt. Du tolkar det kanske som en god förankrad undersökning.

Jag har inte hittat något inlägg där någon försvarar en dålig hantverkare, men det har tydligen du så då kan du väl ta fram det underlaget.

Det är nog ingen som inte vet om att det finns dåliga hantverkare. Men det är beställare bl.a på detta forum som anlitar dessa så kallade hantverkare som skapar det bristande förtroendet hos andra beställare.

Att HEM 2121 har anlitat ickehantverkare legitimerar inte i sig att få idiotförklara en hel kår och påstå att standarden ser ut som hans ickehantverkare.
 
Det värsta jag känner är att det är maktlöshet.
Man kan aldrig få dom till att ändra på sig för dom kör sin bana ändå.

Hade en golvläggare hemma för att göra golvet i badrummet. de gjorde detta fel eftersom detr inte var någon lutning så vattnet ran inte rätt.
Jag sa till han att han var tvungen att lägga nytt golv och han kom med förslaget att lägga ett nytt ovanpå. Jag sa det flera gånger. till snickare, elektrikern, vvvsaren, ALLA och när dom pratade med mig sa dom" ja detta är ju dåligt gjort så detta får han göra om. men när jag sedan pratade med golvläggare nekade han att detta var hans fel och han slet bort golvet inuti duschen och la nytt där och sen över det gamla golvet i resten av rummet..

När man vet att dom håller varandra om ryggen och det börjar bli problem så är det jag som gjort fel eller så lyssnar dom inte och gör sin egen väg.
Men men. man tröttnar men finns inget man kan göra.

Jag betalade hälften av offerten och ingen av dom har hört av sig än så man får väll lösa det på så sätt.
 
H
falegname skrev:
Jag antar att det inte är mitt inlägg du syftar på för då har du läst eller tolkat fel.

MEN

Om man efter egen erfarenhet drar slutsatsen att hantverkarnas bemötande av kunder är lika i hela landet och har det som standard så tycker jag att det är att spä på förakt. Du tolkar det kanske som en god förankrad undersökning.

Jag har inte hittat något inlägg där någon försvarar en dålig hantverkare, men det har tydligen du så då kan du väl ta fram det underlaget.

Det är nog ingen som inte vet om att det finns dåliga hantverkare. Men det är beställare bl.a på detta forum som anlitar dessa så kallade hantverkare som skapar det bristande förtroendet hos andra beställare.

Att HEM 2121 har anlitat ickehantverkare legitimerar inte i sig att få idiotförklara en hel kår och påstå att standarden ser ut som hans ickehantverkare.
Taget ur luften du vet inte vad du pratar om!

Du påstår att vi anlitar icke hantverkare utan leg. utan att du har något som helst belägg/underlag för det.
De hantverkare som vi har anlitat och kallar sig seriösa och är uppkollade till tänderna, de har varit hantverkare under många år men det är ingen garanti att de håller vad de lovar,
att de kommer på utsatt tid, att jobbet är utfört utan klander och klara den dag de säger, då pratar vi inte om ett par dagar utan 1-2 månader. Grannarna häromkring har samma erfarenhet, har inte hört någon, varken bland grannar eller i bekanskapskretsen som har haft en hantverkare som det inte har varit något strul med.

Som jag skrev tidigare om du hade läst, visst finns det seriösa hantverkare, men de är svåra att hitta om man inte känner någon privat eller får någon privat rekomendation.
Det behövs en ordentligt skäpning bland många hantverkare och en utbildning i planering!
Vanligt folkvett att höra av sig när de blir försenade eller inte kommer, talar om när de kommer att vara på plats.
Kommer de och tittar på ett arbete, då går det bra att tala om ifall de kommer att lämna en offert eller inte.
Inga konstiga saker tycker jag men alla är vi olika.
Det är många irritationsmoment som är störande och skulle dessa försvinna ökade förtroendet för hantverkarna.

Tyvärr, drabbas även de seriösa hantverkarna av beställarnas dåliga erfarenheter.
 
falegname skrev:
Det är det jag menar, här på byggahus.se, finns det en majoritet av missnöjda beställare samt att det är sällan eller aldrig någon skriver "av sig" efter ha haft en hantverkare man varit nöjd med hemma.
Men verkligheten är ju lite större än detta forum och kan därför inte på något sätt vara en norm på hur det ser ut.
Varför skulle detta forum vara normen? Om jag vänder mig till alla i bekantskapskretsen och frågar så är det tveklöst så att en majoritet haft fler negativa än positiva hantverkarupplevelser.

Det kan omöjligen vara så att du tror att det bara är här på forumet det finns ett missnöje?
 
falegname skrev:
Det är nog ingen som inte vet om att det finns dåliga hantverkare. Men det är beställare bl.a på detta forum som anlitar dessa så kallade hantverkare som skapar det bristande förtroendet hos andra beställare.

Att HEM 2121 har anlitat ickehantverkare legitimerar inte i sig att få idiotförklara en hel kår och påstå att standarden ser ut som hans ickehantverkare.
Nu gör du samma misstag som flera gjort före dig under flera år här på forumet. Du gör kunden ansvarig för problemet. Det är den dåliga hantverkaren som är ansvarig för det dåliga resultatet eller bristfälliga kundhanteringen. OCH, branschen har ett problem i att det finns så många dåliga hantverkare att dom drar dom duktiga hantverkarna i skiten. Problemet blir inte mindre av att göra kunden till ansvarig för den dåliga hantverkarens jobb.

Du måste kunna hålla med om att branschen har ett förtroendeproblem pga dåliga hantverkare?
Du måste kunna hålla med om att branschen inte gör ett skit för att komma till rätta med problemen?
 
H
Vore det inte något problem med hantverkare så skulle inte denna hantverkare frustration finnas.
 
A
Felde skrev:
självklart är man som privatperson ute efter ett lågt pris. Det svider i plånboken att ta in en hantverkare att fixa hemma. Något som vissa hantverkare inte verkar förstå ;-)
Jag förstår mycket väl att man vill ha jobbet gjort så billigt som möjligt, men lägsta tänkbara pris är ofta inte lägsta tänkbara slutpris.

Ett exempel: På en badrumsrenovering i en BRF så fick BR-innehavarna själva betala allt utöver en grundinstallation, precis som det brukar vara. Många av de boende gjorde egna val utöver grundinstallationen och fick offerter på jobben. Alla utom 1 av dem accepterade offerterna. Den som protesterade tyckte att det var hutlöst dyrt och skulle anlita polacker istället. Eftersom BRF sa till honom att han INTE fick anlita polacker för eljobben så beställde han eljobbet av min firma. VVS-jobbet som vi också utförde på en annan avdelning på firman fick ingen beställning på vvs-jobbet eftersom han hade räknat ut att han kunde spara ca: 800:- på att ta polacker istället. VVS-jobbet bestod i att dra fram rören till handfat, toalett, dusch samt att montera en handdukstork istället för elementet.
När jag kom dit på utsatt datum och tid så fick jag vända. Polackerna som var 3 för att utföra jobbet var inte klara så att jag kunde göra mitt jobb. De hade dessutom paus just då och då satt de i soffan och rökte med jobbeskorna på bordet. BR-innehavarens fru hade sagt till oss första dagen att vi fick absolut inte röka inomhus eftersom hon var allergisk. Eftersom det var otänkbart för någon av oss att röka inomhus hos kunden så lugnade vi henne. Hennes man hade tydligen inte sagt till polackerna han anlitade om rökningen. När jag återvände 2 dagar senare så var det bara att vända igen eftersom de ännu inte var klara med badrummet. Jag ringde då BR-innehavaren och sa till honom att han kan ringa när polackerna är klara för jag slösar inte mer tid med att köra dit i onödan. Han blev skitförbannad och skulle ringa min chef och klaga. Han ringde min chef och fick svaret av min chef att varje extra körning till deras bostad innan polackerna var klara skulle kosta honom 1 timmes arbetstid plus körning utöver offerten. Veckan efter ringde han till mig och sa till mig att nu var polackerna klara. Jag körde dit och fixade mitt jobb på någon timme. Eftersom det läckte vatten från 2 av rörskarvarna och såg hemskt ut i det nya badrummet så fotade jag polackernas jobb samt allt mitt utförda arbete och jag sa till honom att några av armaturerna han valt inte var godkända för badrum så de kunde jag inte montera upp. När han köpt godkända armaturer kunde jag komma dit och montera dem. Han hörde inte av sig sen på några veckor. Sen ringde en av rörläggarna på uppdrag av BRF och byggaren och ville ha dit mig för att BR-innehavaren hade klagat på mitt utförda arbete. Han klagade aldrig till min chef. Jag körde dit och sa direkt att de armaturerna inte är godkända för badrum så de hade inte jag monterat. Han hävdade också att jag hade saboterat polackernas utförda arbete genom att lossa på muttrarna i rörskarvarna så att det läckte ut vatten. Nu rann det lite lite vatten från varje rörskarv. Vattnet hade runnit över den träarmatur som jag monterat så den var förstörd. Träskåpen var också förstörda p.g.a läckaget. Det hade även stått en liten tunn vattenstråle från handdukstorken ut mot dörren som tagit skada av det. Vattnet hade även runnit ner för dörren och ut på laminatgolvet i hallen. Golvet hade svällt p.g.a. vattnet.
Jag visade bilderna jag tagit och sen sa BRF och byggaren att det var hans eget problem att han anlitat polackerna. Jag blev också ombedd att koppla bort de farliga armaturerna vilket jag gjorde genast.
Hur stor slutnotan blev för honom har jag ingen aning om men jag betvivlar starkt att han sparade de där 800:- på att anlita det "billigaste" alternativet.


Felde skrev:
Men det som folk vänder sig mot är nog att man får ett uppskattat pris. Ställer man in sig på det priset och sen saltas räkningen ordentligt när det väl är klart (om det blir klart) så blir man upprörd. Och den hantverkaren kan knappat räknas som seriös.
Sen förstår jag problematiken för hantverkarna också. Det är inte lätt att ha en kund som velar och kommer med orimliga krav, ändringar med mera och förväntas att få lösningen gratis. Det är självklart helt fel.
En saltad räkning är ALDRIG acceptabelt oavsett vilken bransch det gäller.
Tänk på att det uppgivna priset gäller installationer utförda enligt de förutsättningar som förelåg från början. Om kunden sen ändrar sig under byggets gång, så ändras givetvis priset också vilket ytterst få kunder kan fatta. De tror att de kan ändra sig och få det gjort gratis.


Felde skrev:
Det jag är förundrad över är att det verkar vara svårt att göra ett avtal mellan hantverkare och kund som uppfylls när det kommer till kvalitet, tid och kostnad.
Jag vet att det har pratats om att reglerna skulle ändras till att bevisbördan låg på hantverkaren. Om inget avtal var skrivet så är det kundens ord som gäller. Det tycker jag är jättebra för då ligger det i hantverkarens intresse att fixa skriftligt avtal på vad som skall göras och då kan kunden få se avtalet varje gång de vill få en förändring gjord gratis.
Själv skriver jag alltid upp vad som skall göras så att jag inte glömmer något och för att kunden inte skall komma i efterhand och säga att det var inte det som skulle göras. Som tur är så har jag ytterst få såna kunder nu för tiden. I princip alla mina privatkunder har ringt mig direkt istället för till firman så jag är nöjd med mina privatkunder. Till flera av dem har jag också rekommenderat andra hantverkare som snickare, målare, rörläggare m.fl. Givetvis så har jag bara rekommenderat de hantverkare som jag vet gör ett bra jobb. När det gäller privatkunder som jag anlitas åt via t.ex. försäkringsbolag så är det inte ovanligt att de vill att jag skall utföra en massa jobb gratis åt dem. De tror att försäkringsbolagen betalar allt.

Felde skrev:
Finns det någon websida där man som privatperson kan lämmna refferenser (och söka) hantverkare?
Jag vet att jag har sett en sån sida för några år sedan, men de "hantverkare" som annonserade på orten där jag jobbar betecknar jag som oseriösa p.g.a. att de uppför sig som många skriver att ALLA hantverkare gör.
 
tack för ett bra svar Faleke.
Utifrån ditt svar så känns det som att du tar ditt jobb på allvar och sätter stolthet i det du gör och inte behöver ta åt dig av det som sägs i tråden, tummen upp för det! :)
Synd att du inte bor i Stockholm ;-)

Men faktum kvartår, det verkar vara många många, och åter många som är missnöjda med sina hantverkare. Nått är fel i branshen, och det är synd att man inte tar vara på iderna som finns här i tråden, som tex starta en organisation som kvalitetsstämplar hantverkare. hade varit klockrent tycker jag.

Det är ingen som skriver att ALLA hantverkare beter sig illa, tvärt om så tycker jag att många är nogranna med att poängtera att det finns seriösa och duktiga hantverkare, vilket är bra :)
 
falegname
MathiasS skrev:
Nu gör du samma misstag som flera gjort före dig under flera år här på forumet. Du gör kunden ansvarig för problemet. Det är den dåliga hantverkaren som är ansvarig för det dåliga resultatet eller bristfälliga kundhanteringen. OCH, branschen har ett problem i att det finns så många dåliga hantverkare att dom drar dom duktiga hantverkarna i skiten. Problemet blir inte mindre av att göra kunden till ansvarig för den dåliga hantverkarens jobb.

Du måste kunna hålla med om att branschen har ett förtroendeproblem pga dåliga hantverkare?
Du måste kunna hålla med om att branschen inte gör ett skit för att komma till rätta med problemen?
Jag gör absolut inte kunden till enbart ansvarig för problemet, men definitivt medskyldig! Det är en stor skillnad och som beställare måste man även kunna ha lite självkritik i debatten och fråga sig vad man kan göra bättre nästa gång man anlitar en hantverkare om det gick fel första gången.

Jag håller absolut med om att branschen har förtroendeproblem pga dåliga hantverkare som jag även skrev. Frågan är väl kanske berättigad: Varför finns dom? Kan du svara på det?
Branschen vill knappast att dom och deras problemskapande ska finnas

Det branschen kan göra vad jag tycker, är att ha någon typ av certifikat som kan fråntas vid ett par missbruk av överenskomna stadgar t.e.x.
Priserna kommer då naturligtvis bli högre för att anlita denna elitgrupp vilket gör att problemet med ickehantverkare kommer att kvarstå. Beställare med mindre plånbok chansar självklart då på att anlita ickehantverkare.
 
H
falegname skrev:
Jag gör absolut inte kunden till enbart ansvarig för problemet, men definitivt medskyldig! Det är en stor skillnad och som beställare måste man även kunna ha lite självkritik i debatten och fråga sig vad man kan göra bättre nästa gång man anlitar en hantverkare om det gick fel första gången.

Jag håller absolut med om att branschen har förtroendeproblem pga dåliga hantverkare som jag även skrev. Frågan är väl kanske berättigad: Varför finns dom? Kan du svara på det?
Branschen vill knappast att dom och deras problemskapande ska finnas

Det branschen kan göra vad jag tycker, är att ha någon typ av certifikat som kan fråntas vid ett par missbruk av överenskomna stadgar t.e.x.
Priserna kommer då naturligtvis bli högre för att anlita denna elitgrupp vilket gör att problemet med ickehantverkare kommer att kvarstå. Beställare med mindre plånbok chansar självklart då på att anlita ickehantverkare.
Varför skulle priserna bli högre? Alla hanverkare skall utföra sina arbeten fackmannamässigt.
Däremot håller jag med dig ang. cert. Det vore bra! Läs gärna om mina drömmar i denna tråden! :)
 
falegname
MathiasS skrev:
Varför skulle detta forum vara normen? Om jag vänder mig till alla i bekantskapskretsen och frågar så är det tveklöst så att en majoritet haft fler negativa än positiva hantverkarupplevelser.

Det kan omöjligen vara så att du tror att det bara är här på forumet det finns ett missnöje?
Det beror ju på hur frågan framställs

Har du någonsin haft negativa upplevelser med:
Hantverkaren
Posten
Ica-handlar´n
Konsumbutiken
Sjukvården
Polisen
Försäljare
osv.
Det är klart då får man ett tydligt svar. Ställer du en mindre ledd fråga, typ: Är du överlag nöjd med med vad hantverkaren utfört hos dig så blir det nog ett annat svar.

Det handlar om vad du vill ha för svar när du ställer frågan!!
 
H
falegname skrev:
Det beror ju på hur frågan framställs

Har du någonsin haft negativa upplevelser med:
Hantverkaren
Posten
Ica-handlar´n
Konsumbutiken
Sjukvården
Polisen
Försäljare
osv.
Det är klart då får man ett tydligt svar. Ställer du en mindre ledd fråga, typ: Är du överlag nöjd med med vad hantverkaren utfört hos dig så blir det nog ett annat svar.

Det handlar om vad du vill ha för svar när du ställer frågan!!
Det finns nog missnöje i alla branscher mer eller mindre men det är oftas mycket pengar inblandat när man anlitar hantverkare. Tyvärr, i detta fallet blir det samma svar även om frågan omformuleras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.