jzz skrev:
Tackar för alla svar.

En tanke. Jag fick just reda på att alla väggar i huset är i tretex. Efter lite surfande på detta material så har man läst att det kan avge vissa dofter. Kan det vara detta som spökar? Hur luktar gammal/fuktskadad tretex?

Jag SKA hitta orsaken :)
Mjooo, det luktar lite åt det hållet som du beskriver. Dock så behöver den inte vara fuktskadad för att lukta. Försök att ta bort en strömbrytare/list eller dylikt och lukta på de obehandlade skivorna.

Och de tenderar att lukta mer när det är fuktigt i luften, vilket det ju är nu på hösten.
 
Redigerat:
cederbusch skrev:
Tänkte också direkt på olika sjukdomsbilder där oförklarliga dofter kan vara syptom. Å andra sidan kanske det är som med ljud: jag har bra hörsel, men när flera olika ljud låter samtidigt har jag väldigt svårt att urskilja t ex tal. Jag har aldrig fattat att vissa lyckas prata i mobilen på krogen, det finns inte en chans i rymden att det funkar för mig. Dessutom har jag märkt att jag är känslig för riktigt höga toner och ofta hör jag dem men ingen annan hör dem.
Haha jag har exakt samma "symptom", alltså kan inte prata i mobil på krogen och hör väldigt höga toner. Tjock-TV har jag alltid kunnat höra trots att ljudet är mutat. Var tvungen att överbevisa några kompisar en gång genom att ställa mig i en annan del av huset när de slog av och på TV:n utan ljud. Jag kunde säga exakt när den slogs av och på :cool:. Nu finns det ju knappt nån tjock-TV kvar så jag slipper det "problemet".

Sorry blev lite OT det här man alltid skönt att hitta en artfrände :D.
 
TS har ni byggt något nytt sedan ni flyttade in. Nya material avger ämnen som kan lukta (ex. nybilslukt som inte alls är hälsosam). Vårt nya ikeakök luktade i månader, en svag kemisk lukt. Men då visste jag vad det var och var ok med det.

Alltså, fundera, har ni några nya material, möbler, golv? Du pratar om läderlukt, har ni någon lädermöbel?

Jag har själv ett grymt luktsinne, vilket inte alltid är så kul!

Millan
 
Förresten, du skriver ju själv att ni renoverade och hittade fuktskada. Vad byttes det skadade materialet ut mot?

Vi hade fuktskade i köket som vi hittade när vi renoverade, gissa om jag gått runt och letat fuktskador efter det, nu, 2 år efteråt har jag slutat noja.

Millan
 
Camilla Lillan skrev:
Förresten, du skriver ju själv att ni renoverade och hittade fuktskada. Vad byttes det skadade materialet ut mot?

Vi hade fuktskade i köket som vi hittade när vi renoverade, gissa om jag gått runt och letat fuktskador efter det, nu, 2 år efteråt har jag slutat noja.

Millan
Fuktskadan är inte åtgärdad än. Väntar på fönster som ska bytas på samma gång. Det är dock inte den lukten jag känner när jag stiger in. Vi har kapat bort en del av golvet som var fuktskadat och ersatt det med en spånskiva(vi ska bygga en sittbox längst hela fönsterväggen istället, vi ville behålla golvet) Jag tycker dock att lukten i vardagsrummet har avtagit efter denna provisoriska åtgärd. Nu är det dock en ny doft jag känner. Kanske är det spånskivan+fuktskadade reglar som avger denna doft. Vi får se i December. :)
 
Just spånskivor är väl limmade med någon slags (ja vadå, fenolharts kanske). De brukar kunna ge ifrån sig en hel del lukt, som avtar med tiden. Du har nog hittat källan till lukten
 
Hoppas...

Idag åker tretex skivorna ut från gästrummet som är närmast hallen. Hittade även tecken på gammal fukt i detta rum. Suck. Skit hus!
 
C
Ofullständig förbränning av tex ved luktar ungefär som du beskriver också, kemiskt fast lite sött.
 
Cheetah > Misstänkte jag också till en början...Men jag rengjorde spisen och lukten var kvar.

Rev som sagt gästrummet igår och fann detta uppe i taket.

DSC06564_small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta luktar dock inte mögel/fukt, snarare asfalt/tjära/avgaser och är enbart ytligt. Inte heller är det den doft jag känner när jag stiger in.

Fan va trött man blir. Hittar ju konstant nya fel. Det är dessutom mitt första hus....
 
jzz skrev:
Fan va trött man blir. Hittar ju konstant nya fel. Det är dessutom mitt första hus....
Hur har du det med ventilation i huset? Vad värmer du huset med? Det har kanske börjat med när uppvärmningen startades? Har ni köpt nya krukväxter som du inte tål? Nya leksaker av plast? Ny dörrmatta? Något som ligger tätt på nu uppvärmda radiatorer typ en gardin, nylagt tapet ....? Lukten verkar utsöndras i små mängder som bara du känner och blir aldrig starkare så blir det svårt att hitta källan.

Hitta en " välkommande lukt" för att maskera den lukten du inte tycker om - granris i en vas eller något liknande :). Är lukten så svag att ingen annan känner det och det luktar ej mögel eller avlopp så bör det vara lugnande .... för en härdad husägare :). En uttorkat fuktskada är egentligen inget riktigt fel - ta det lugnt :)
gaia
 
Hoppas att du får klämm på vad problemet kommer från.
Har varit i en situation där lukten kom från en vatten rör o mögel stor som en basketboll i undertaket.
 
Det hade lika gärna kunnat vara min insändare, exakt samma problem. :S
När jag går in i huset känner jag denna doft, samma beskrivning som din. Efter lite vädring är det borta igen.
Jag kan inte heller lukta mig till var det kommer ifrån, men börjar smått ana att det sitter i väggar eller golv....o sen luktar det när huset stått orört. Men sen vissa dagar luktar det ingeting... skumt
Jag får följa ditt inlägg o se om ngn kommer upp med något bra förslag. Jag kanske får ha hit en ventilationsfirma..om det nu kan vara någon lösning där.
 
Hej igen.

Nu har det gått ett tag och vi haft fullt upp med att byta ut alla fönster samt fixa till fuktskadan. Jag vill dock säga att lukten nu har förvärrats. Jag mår rent utsagt psykiskt dåligt av vara hemifrån i vetskapen om att det kommer lukta illa när jag kommer hem. Är jag hemma känner jag ingenting. Jag kan tamefan inte ens sova om nätterna..

Jag vet inte vad jag ska göra. Sambon känner fortfarande ingenting och inte heller snickarna som jobbat här en hel vecka har lagt märke till det. Jag är dock övertygad om att nått är snett med huset. Jag tror nu att det kommer från krypgrunden även fast det är undertryck där nere.

Jag tror jag behöver hjälp. En expert som varit med om sånt här och som inte vill pracka på mig en massa saker. Var hittar man dessa? Har letat på nätet utan framgång.

Jag som alltid velat bo i hus och så blir det så här. Great....

Mvh

/En olycklig jzz
 
Jag tror jag behöver hjälp
Det tror jag med...






;-)
Hör efter i bekantskapskretsen om det finns någon med bra luktsinne så att du kan få lite medhåll innan du river huset.
 
Kanske skulle det hjälpa med ett samtal med en fuktexpert?
När jag väl kom fram till Anticimex' regionale expert var han oerhört hjälpsam att reda ut för honom enkla saker på några minuter. Men det tog sisådär 10 samtal och en vecka för att öht komma till rätt person ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.