Status
Inte öppen för fler kommentarer.
gaia skrev:
du har en gammal timprislista :)
gaia
Va fan...

Tjänar de bättre än så ska jag nog lägga ner för då tjänar de ju nästan bättre än vad jag gör när moms,skatter,omkostnader,egenavgifter m.m är betalda... :rolleyes:
...och jag ska överleva på mina slantar i ett dyrt Sverige. ;)

Dessa kostnader har ju sällan de då de knappt har ett verktyg med sig till sina kunder ens. :S

(Med risk för att bli bespottad än en gång.) :blushing:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Dessa kostnader har ju sällan de då de knappt har ett verktyg med sig till sina kunder ens. :S

(Med risk för att bli bespottad än en gång.) :blushing:
Du skall inte bli bespottad utan jag tar din kommentar som ett exempel på sådant som gör mig illa berörd.
Du och jag gillar inte när grova generaliseringar buntar ihop oss med oseriösa och okunniga hantverkare.
Seriösa och kunniga polacker vill inte heller förknippas med lycksökare.
Tyvärr har generaliseringar en tendens till att bli "sanningar" om de ständigt upprepas. De biter sig fast i den grupp som skall "nedvärderas". Det finns otaliga exempel på detta: t.ex. homosexuella, judar, muslimer, romer, annan hudfärg, o.s.v. o.s.v.
Generaliseringar lägger grunden till ett förakt som kan leda till hat. I värsta fall blir det som judeutrotningen på 1940-talet eller som angreppet på USA 11/9 2001.

Jag generaliserar också men alltmindre med åren.
 
Snickar-Urban skrev:
Du skall inte bli bespottad utan jag tar din kommentar som ett exempel på sådant som gör mig illa berörd.
Du och jag gillar inte när grova generaliseringar buntar ihop oss med oseriösa och okunniga hantverkare.
Seriösa och kunniga polacker vill inte heller förknippas med lycksökare.
Tyvärr har generaliseringar en tendens till att bli "sanningar" om de ständigt upprepas. De biter sig fast i den grupp som skall "nedvärderas". Det finns otaliga exempel på detta: t.ex. homosexuella, judar, muslimer, romer, annan hudfärg, o.s.v. o.s.v.
Generaliseringar lägger grunden till ett förakt som kan leda till hat. I värsta fall blir det som judeutrotningen på 1940-talet eller som angreppet på USA 11/9 2001.

Jag generaliserar också men alltmindre med åren.
Köper helt och hållet ditt resonemang och jag drar absolut inte alla över en kam men de som är seriösa och duktiga jobbar nog sällan för 100:- heller ifall de ska ha möjlighet och råd att ha egna maskiner och verktyg som de har användning av.

Alla jag hört som har anlitat bl.a polsk arbetskraft har ju en gemensam nämnare och det är att de reagerat över att de inte haft maskiner och några direkta verktyg med sig när de kommit utan använt det lilla som kunden haft i garaget eller kört och hyrt saker.
 
Nej, alla hantverkare är inte oseriösa. Däremot är det många som tycks haft "oturen" att snubbla över just oseriösa hantverkare i flertalet av de gånger de behövt anlita någon. Lite väl många.

För egen del - efter 10 år av olika renoveringsarbeten och tillbyggnader - så känner jag igen mig i samtliga punkter som trådstartaren beskriver. Undantaget är två olika målare som jag med förvåning sett kliva in i mitt hem på utsatt tid, utföra överenskommet arbete enligt kontrakt och inte tagit en spänn betalt över det uppskattade priset (i det ena fallet hamnade vi till och med en bra bit under).

Sen trodde jag att vi hade fått fatt på en toppenkille för ett badrum en gång. Han verkade på alla sätt pålitlig och seriös. I nån vecka. Men när badrummet var halvfärdigt (1/3 av kaklet på väggen, resten i kartonger) var han plötsligen väldigt svår att nå och kom med lama ursäkter om än det ena än det andra. Han var och hämtade sina saker en dag när vi inte var hemma. Kvar i diket låg en sopsäck FULL med inkassoräkningar, obetalda P-böter och liknande, med hantverkarens namn och adress på. En och annan matrest också, så kråkorna hade spritt ut innehållet över halva tomten. Det var det sista vi såg av honom.

Och senast idag satt jag hemma en timme (tagit ledigt från jobbet) och väntade på hantverkare som inte dök upp. När jag på väg tillbaka till jobbet ringde och frågade vart de blivit av sa de "Ja, vi blev sena, vi körde fel". Jag sa då att de kanske kunde tänkt på att ringa mig i så fall? Svaret blev "Jaha... just det..." Storartat. Jag har informerat dem om att de inte behöver göra sig besväret att boka en ny tid med mig :p
 
Problemet är många ggr så att de seriösa hantverkarna sällan kommer fram i dagsljuset heller p.g.a olika anledningar.

- Man berättar gärna för allt och alla om oseriösa klåpare.
- Duktiga hantverkare håller man inom sin närmsta krets.
- Eftersom man är nöjd finns ingen anledning att skriva om hantverkaren.

Lite är detta en anledning till att det upplevs som att merparten är klåpare tror jag.
Det är ju faktiskt de som omnämns överallt...
 
H
Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är många ggr så att de seriösa hantverkarna sällan kommer fram i dagsljuset heller p.g.a olika anledningar.

- Man berättar gärna för allt och alla om oseriösa klåpare.
- Duktiga hantverkare håller man inom sin närmsta krets.
- Eftersom man är nöjd finns ingen anledning att skriva om hantverkaren.

Lite är detta en anledning till att det upplevs som att merparten är klåpare tror jag.
Det är ju faktiskt de som omnämns överallt...
Det ligger säkert mycket i vad du skriver, men tyvärr enl. min erfarenhet är det väldigt många oseriösa och de flesta av dessa oseriösa upplever nog sig själva som seriösa. Det verkar mer som vedertagen standard, att inte höra av sig, inte lämna offert, inte dyka upp på avtalad tid, "försvinna" någon vecka eller 2 utan att meddela sig.
Det upplever vi som beställare som oseriöst! Så nog tycker jag att fördelningen stämmer, tyvärr!
Fuskjobbarna är ett annat kapitel, där har vi som beställer arbetet ett tidsödande undersökningsarbete att genomföra med bla koll med skattemyndigheter, kronofogden, www.allabolag.se, trovärdiga referenser m.m.
Det går fortare att utföra arbetet själv alt. om man känner en duktig hantverkare privat.
 
Tror TS var upprörd när han skrev tråden, därav det inte helt lyckliga tråd namnet.
Men att debattera hur TS skulle skrivit trådnamnet istället för vad tråden handlar om känns lite onödigt.

Helt tydligtvis finns det stor risk att råka illa ut när man tar hjälp av hantverkare. De flesta i min umgängeskrets som byggt hus har haft mer eller mindre problem med hantverkare, vilket känns extremt tråkigt då det svärtar ner en hel yrkeskår. Men det spelar ingen roll om det är hantverkare eller någon yrkeskår.

Jag menar, poliser är svin, de är ju rasister och gillar att misshandla folk.
politiker ljuger
miljönärer skattefifflar.

kommentarer som han hör lite överallt. Vilket är fullt normalt då man som privatperson haft negativa upplevelser, läst i tidningar och så vidare.
Självklart är det inte så att en generalisering är sanning, precis som att det finns riktigt duktiga hantverkare så skattefifflar inte alla miljonärer, alla poliser är inte rasister och alla politiker ljuger inte.

Folk generaliserar, även när det kommer till hantverkare, ni är inte unika och det är inte mycket att göra :)
Istället för att bli arg och upprörd över det så skit i det och jobba vidare, gör ett bra och hederligt jobb som ni kan känna er stolta över och sova gott.
Gör ni det så behöver ni ju inte ta åt er, eftersom ni inte beter er som de skrämmande exemplen i tråden.

Med det sagt så förstår jag inte hur svårt det kan vara att bete sig normalt och hövligt mot sina kunder.
Ovan nämnda saker är tecken på total respektlöshet, inför kund, men framförallt sin yrkesstolthet.
tråkigt att dessa hantverkare inte verkar vara intresserade av att göra ett bra jobb och få en nöjd kund. Ens liv måste ju bli så mycket lättare då eftersom man slipper klagemål efter klagemål.... men vissa kanske tycker det är skoj att bli utskälld och få försvara varenda jobb man gör.

Förhoppningsvis går dessa företagen i konkurs, men inte ens det vågar man väl hoppas på....

med det sagt så vill jag bara säga tummen upp till alla duktiga hantverkare, som jobbar och sliter för att göra ett bra jobb och få en nöjd kund, varje gång. Det gör mig glad att veta att ni finns här ute.
Gäller bara att hitta er när man behöver hjälp hemma ;-)
 
HEM2121 skrev:
... men tyvärr enl. min erfarenhet är det väldigt många oseriösa och de flesta av dessa oseriösa upplever nog sig själva som seriösa. Det verkar mer som vedertagen standard, att inte höra av sig, inte lämna offert, inte dyka upp på avtalad tid, "försvinna" någon vecka eller 2 utan att meddela sig.
Det här med seriositet är en väldigt intressant fråga. Jag tror att det förhåller sig så här:
Om vi utgår ifrån dina exempel och tänker oss att det finns en mängd liknande situationer som kan upplevas som oseriöst så är vi svenskar i grunden oseriösa. Vi är sällan medvetna om vår egen oseriositet men ser den tydligt när vi utsätts för den av andra. Detta är inget försvar för detta handlande utan en reflexion på hur det ser ut.
Vågar vi fundera på hur vi själva utsätter andra för oseriositet?
 
Redigerat:
A
Felde skrev:
Förhoppningsvis går dessa företagen i konkurs, men inte ens det vågar man väl hoppas på....
Tyvärr gör dom inte det eftersom kunderna bara är ute efter lägsta möjliga pris och så tror dom givetvis att den där som blåste 10 andra -"Han kommer inte att blåsa mig."

Så länge kunderna väljer att anlita s.k. "hantverkare" som blåser sina kunder gång på gång så kommer de s.k. "hantverkarna" att finnas kvar.
Å andra sidan så är de kunderna inget att ha för de ändrar sig säkerligen gång på gång hur det skall se ut och sen förväntar dom sig att hantverkarna skall ändra det gratis.


Som nämnts några inlägg tidigare så håller många sina duktiga hantverkare inom sin krets, så därför har jag jobb så det räcker bland kunder som inte går efter lägsta tänkbara pris utan går på referenser när de väljer hantverkare.
 
faleke skrev:
Tyvärr gör dom inte det eftersom kunderna bara är ute efter lägsta möjliga pris och så tror dom givetvis att den där som blåste 10 andra -"Han kommer inte att blåsa mig."

Så länge kunderna väljer att anlita s.k. "hantverkare" som blåser sina kunder gång på gång så kommer de s.k. "hantverkarna" att finnas kvar.
Å andra sidan så är de kunderna inget att ha för de ändrar sig säkerligen gång på gång hur det skall se ut och sen förväntar dom sig att hantverkarna skall ändra det gratis.


Som nämnts några inlägg tidigare så håller många sina duktiga hantverkare inom sin krets, så därför har jag jobb så det räcker bland kunder som inte går efter lägsta tänkbara pris utan går på referenser när de väljer hantverkare.
självklart är man som privatperson ute efter ett lågt pris. Det svider i plånboken att ta in en hantverkare att fixa hemma. Något som vissa hantverkare inte verkar förstå ;-)

Men det som folk vänder sig mot är nog att man får ett uppskattat pris. Ställer man in sig på det priset och sen saltas räkningen ordentligt när det väl är klart (om det blir klart) så blir man upprörd. Och den hantverkaren kan knappat räknas som seriös.

Sen förstår jag problematiken för hantverkarna också. Det är inte lätt att ha en kund som velar och kommer med orimliga krav, ändringar med mera och förväntas att få lösningen gratis. Det är självklart helt fel.

Det jag är förundrad över är att det verkar vara svårt att göra ett avtal mellan hantverkare och kund som uppfylls när det kommer till kvalitet, tid och kostnad.

Finns det någon websida där man som privatperson kan lämmna refferenser (och söka) hantverkare?
 
falegname
HEM2121 skrev:
Det ligger säkert mycket i vad du skriver, men tyvärr enl. min erfarenhet är det väldigt många oseriösa och de flesta av dessa oseriösa upplever nog sig själva som seriösa. Det verkar mer som vedertagen standard, att inte höra av sig, inte lämna offert, inte dyka upp på avtalad tid, "försvinna" någon vecka eller 2 utan att meddela sig.
Det upplever vi som beställare som oseriöst! Så nog tycker jag att fördelningen stämmer, tyvärr!
Fuskjobbarna är ett annat kapitel, där har vi som beställer arbetet ett tidsödande undersökningsarbete att genomföra med bla koll med skattemyndigheter, kronofogden, www.allabolag.se, trovärdiga referenser m.m.
Det går fortare att utföra arbetet själv alt. om man känner en duktig hantverkare privat.
Att du tar dina egna erfarenheter som "standard" över landet är nog sådant som spär på föraktet mot hantverkare. Du skriver att "vi beställare upplever det"??

Hur många procent av beställare är det som stor bakom dina ord, vad standard är ?

Det ligger nog klart närmare med skåne-pauls teori att det är mer intressant att gnälla och klaga än berömma.
Man skriver sällan av sig när man är nöjd!!
 
Redigerat:
H
falegname skrev:
Att du tar dina egna erfarenheter som "standard" över landet är nog sådant som spär på föraktet mot hantverkare. Du skriver att "vi beställare upplever det"??

Hur många procent av beställare är det som stor bakom dina ord, vad standard är ?

Det ligger nog klart närmare med skåne-pauls teori att det är mer intressant att gnälla och klaga än berömma.
Man skriver sällan av sig när man är nöjd!!
Hur vi beställare upplever det finns att läsa sida upp och sida ner bla på byggahus.se
så jag är inte på något sätt unik att uppleva detta som jag tycker verkar vara en vedertagen standard :D

Visst finns det hantverkare som sköter sig men de verkar tyvärr inte vara i majoritet.
 
Man kan ju välja att se det som att föraktet mot hantverkare späs på så fort någon skriver något negativt. Eller så konstaterar man bara att jäkligt många är missnöjda med sina hantverkare och att branschen har ett GIGANTISKT förtroendeproblem. Det är bara idiotiskt att försvara dåliga hantverkare genom att ge sig på den som delar med sig av dåliga erfarenheter.

Det finns många hantverkare här på forumet men den enda (tror jag tamejfasen, ursäkta om jag glömt någon) som använder forumet för att utveckla sin affärsmodell tex genom att diskutera alternativa sätt att debitera och synliggöra kostnader är SnickarUrban. Dubbla tummar upp för detta!
 
falegname
HEM2121 skrev:
Hur vi beställare upplever det finns att läsa sida upp och sida ner bla på byggahus.se
så jag är inte på något sätt unik att uppleva detta som jag tycker verkar vara en vedertagen standard :D

Visst finns det hantverkare som sköter sig men de verkar tyvärr inte vara i majoritet.
Det är det jag menar, här på byggahus.se, finns det en majoritet av missnöjda beställare samt att det är sällan eller aldrig någon skriver "av sig" efter ha haft en hantverkare man varit nöjd med hemma.
Men verkligheten är ju lite större än detta forum och kan därför inte på något sätt vara en norm på hur det ser ut.
 
H
falegname skrev:
Det är det jag menar, här på byggahus.se, finns det en majoritet av missnöjda beställare samt att det är sällan eller aldrig någon skriver "av sig" efter ha haft en hantverkare man varit nöjd med hemma.
Men verkligheten är ju lite större än detta forum och kan därför inte på något sätt vara en norm på hur det ser ut.
Det finns en tråd som heter positiva erfarenheter :) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.