Murar man inte skorstenar i tegel längre ? Varför inte i sådant fall ?
Vi skall ha kakelugn på ena sidan och vedspis på andra. Vilken typ av skorsten är bäst ?
 
Hemmakatten
Klart man murar skorstenar nuförtiden. Vi gör det. :) Två stycken dessutom.
Precis som du så har vi två pipor i ena skorsten (för bastuugn och öppen spis med insats). Den andra är en klassisk öppen spis (dvs. utan insats). Båda spisarna hela vägen upp är murade och sedan putsade. För oss är det självklart att ha en "riktig" spis och skorsten (min pappa var murare ;)).

Men anledningen till alla dessa plåtskorstenar är förmodligen både kostnadsmässigt och (brist på) yrkeskunskaper.

Men enligt min tro så är en tegelskorsten oslagbar vad gäller kvalitet och livslängd. :)
 
Tack för det svaret !
Nu skall jag bara övertyga min sambo. Han har fått för sig att det är brandsäkrare med de nya typerna av skorstenar (?)
 
Beror på vad dom skall användas till ex vedpanna är ju inte så lönsamt att mura upp en skorsten då är ju modulskorstenen kanon samt den höga temeratur dom klarar (skorstensbrand) alltså en snabb montering och säker skorsten men ful!

Vedspis(kök mm)el öppen spiel el dyligt så är ju en tegelskorsten oslagbart! går ju att mura kanon spisar/kåpor mm kanon fint men minus är ju Kosnaden är ju mycket större vid en sådan murning (putsning mm).

Men i ert fall kanske en tegelskorsten är bäst om ni skall ha vedspis då murningen går att få till bättre med vingar kåpa över spisen mm Dyrare ja!!!
Moduskorstenen finns ju med två pipor och den monteras lätt på en dag men som sagt det beror på hur det skall se ut runt vedspis mm

mvh Snickarn
 
Fler kommentarer om tegelskorsten ? Bra eller dåligt ? Fördelar - nackdelar ?Brandmässigt ?
Blir en sådan mycket större än modernare varianter ?
 
En tegelskorsten klarar inte så höga temperaturer vid tex sotbrand.
Ca 450 grader klarar en tegelskorsten innan ytter sidan blir för varm.
En ny skorsten kan klara 900 grader.

Plus sidan är ju att en tegelskorsten är mycket snyggare :)
 
En tegelskorsten blir ju uppvärmd när du eldar och förblir varm under en längre stund. Således för du ju ut mer värme än från en "modern" skorsten.
 
Modulskorstenar skryts det ju hejvilt i annonser med både 10 och 15 års garanti. Men vad är det värt när man kan hitta 150-åriga och äldre tegelskorstenar som bara sotas och sotas, trycktestas och trycktestas och fungerar och fungerar.
Nackdelen är ju förstås som nämns ovan kostnaden, men som med allt annat så brukar ju kvalitet betala sig i längden.
 
Jag antar att en tegelskorsten blir större/bredare ... ?

"En tegelskorsten klarar inte så höga temperaturer vid tex sotbrand.
Ca 450 grader klarar en tegelskorsten innan ytter sidan blir för varm.
En ny skorsten kan klara 900 grader. "

Vad betyder det ? Större brandrisk med tegelskorsten ?
Måste man ha längre avstånd än med modulskorstenar ?

 
Tar upp en gammal tråd som nu är högaktuell för oss ! Vi har fortfarande inte bestämt vilken typ av skorsten vi skall ha.

Blir en tegelskorsten större/bredare än en modulskorsten ? Lagrar tegelsten värme bättre än leca ?
Jag antar att det går åt åtskilliga tegel, blir även materialet dyrt (förutom arbetet) ?
Passar tegelskorsten till kakelugn och vedspis vad gäller brandrisk ?
 
Kommentarer önskas !
 
Pius skrev:
Blir en tegelskorsten större/bredare än en modulskorsten ? Lagrar tegelsten värme bättre än leca ?
Jag antar att det går åt åtskilliga tegel, blir även materialet dyrt (förutom arbetet) ?
Passar tegelskorsten till kakelugn och vedspis vad gäller brandrisk ?
En tegelskorsten blir ca 35x35 till 40x40 cm för första pipan (halvstens kanal). Extra pipor bygger sedan på ca 35x25 cm. Halvstens kanal är oftast nog.
Leca är snarare ett isolermaterial än ett värmelagrande material, vilket innebär att svaret på din fråga blir ja, tegel lagrar (snarare överför) värme bättre än leca.
Till varje meter skorsten går det cirka 50 tegel till en halvstens kanal, 30 extra för varje extra kanal. Jag tror att nytt tegel kostar ca 6kr/st, så en tvåpipors skorsten skulle kosta ca 500kronor/m, plus bruk, kanske ytterligare 100kronor.
Kakelugnar och vedspisar har betjänats av tegelskorstenar sedan den dagen de uppfanns och gamla skorstenar har ofta en bärande funktion i huset, med träbjälkar inbyggda i skorstenen. Trots detta är brand som följd av skorstensbrand sällsynt, så mitt svar blir även här ja, det passar utmärkt. Dock skulle jag följa de regler på 10cm (tror jag) mellan skorsten och brännbart material som finns. Att en tegelskorsten för ut mer av rökgasernas värme i rummet innebär ju tyvärr att den automatiskt blir en större brandrisk.

/ Fredrik (som murade 106m rökkanal i somras)
 
I mitt tycke är tegel oslagbart om (1) man har råd/möjlighet att mura en, (2) om man har eldstaden i bostaden och den uppvärmda muren kommer bostaden till godo. En modulskorsten ger ingen värmelagringskapacitet alls. Passar i mitt tycke bäst på externa pannrum och till eldstäder med mycket låga rökgastemperaturer.

Möjliga nackdelar med tegelskorsten: Hög kostnad vid nyproduktion. Tar mer plats än modulskorstenen. Klarar inte skorstensbrand lika länge som en välisolerad stålpipa (modulskorsten). Men skorstensbrand bör man i vilket fall som helst undvika helt och det gör man genom att elda rätt och sota regelbundet. Utan brännbara ämnen på kanalens väggar (läs: tjära), ingen skorstensbrand.

Slutlsigen kan jag tycka att en teglad skorsten också är estetiskt oslagbart.
 
Måste det vara två pipor ( kanaler ?) om vi skall ha både kakelugn och vedspis ..?
Med två kanaler blir diam då ca 70 x 70 cm ?
Kostnaden för tegel och bruk ca 600 kr x 8 m = 4800 kr ?
Den blir förstås väldigt tung ? Vi har nog ordentlig förstärkning men i a f :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.