Kan någon förklara varför man ska amortera??????
 
Bob_the_builder
Frågan har diskuterats i en annan tråd ganska nyligen, så du kan ju söka så får du läsa en massa olika synpunkter för och emot amortering.
Ibland har du ju inget val, speciellt gäller detta topplån.
 
För att få ett billigare boende så klart. Om du aldrig amorterar kommer du ju aldrig att få ner dina räntekostnader. Amorterar du så ökar du på sikt din disponibla inkomst.

Mvh Mats
 
Bob_the_builder
Hammerhead skrev:
För att få ett billigare boende så klart. Om du aldrig amorterar kommer du ju aldrig att få ner dina räntekostnader. Amorterar du så ökar du på sikt din disponibla inkomst.
...och du har ju under tiden betalat av lånet med pengar som utgör din disponibla inkomst, eller hur?
Om man är oroad för ränteutvecklingen ska man kanske amortera, men sett över hela amorteringstiden (ca 50 år för bottenlån), kan mycket annat hända. Jag har gjort ett räkneexempel som visar inflationens påverkan i tråden http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1065964920;start=
 
Beror oxå på hur lång sikt man ser boendet på...om jag o min fru tänker behålla vår 7-rumsvilla som vi bygger nästa sommar när vi pensionerar oss trots att barnen flugit ut så måste vi amortera nu för att ha råd då...å andra sidan kan vi nog tänka oss ett något billigare o mindre boende vid det laget, om det inte skulle vara så att vi rent av gör en vinst vid försäljningen om ca 25 år, då kan vi köpa en läcker lägenhet för vinsten(minus skattmasens del förstås...)Som sagt, det beror på hur man räknar, var man bor(för att kunna sälja senare), hur länge man tänkt bo osv...samt hur mycket man tjänar inte minst...
 
Tack Bob för räkneexemplet ,det blir ju inte mycket ikostnad för räntor om man tänker att bankernas räntor är ju brutto räntor och en inflation på ca 2%  ja amorteringen verkar stå rätt lågt på priolistan .Nä gott folk  satsa era amoterings pengar i fonder eller nått liknande och räkna ut vad storleken blir på slantarna där (puh vad mycket det blev)
 
Bob_the_builder
Husse skrev:
Den enda som tjänar på att du amorterar är - ja, just det, banken...
Faktiskt inte, eftersom du betalar ränta. Banken vill ju ha så mycket pengar som möjligt utlånade, dock inte med alltför hög risk. Det är därför man ofta inte kan få amorteringsfritt på topplån.
 
citerar direkt från comboloan.se:s veckobrev...
Månadens bolånefråga: Ska vi amortera på lånet eller bara betala ränta?
a) Om det finns risk för att huspriset sjunker (t.ex. om man köper på en mindre ort långt från storstad där det ekonomiska läget är känsligt för enskilda företags uppgång och fall) är det bra att amortera - annars kanske man efter 15 år står med ett hus som är värt 1,2 milj kr men har ett lån på 1,7 milj kr. Inte så trevligt.

b) Däremot om man bor på en plats där det inte finns någon större risk att priserna sjunker på sikt är det inte lika nödvändigt att amortera. Frågan gäller snarare huruvida man hellre vill använda pengarna nu eller hellre vill använda dem senare. När man tänker på detta bör man tänka sig att en amortering i teorin är lika med en insättning på ett bankkonto med samma ränta som ert bostadslån (ni får mer pengar över när ni har sålt huset och betalat tillbaka lånet till banken).
 
Förutom att inkomsterna lär sjunka efter pensioneringen och att man därför gärna vill ha fått ner boendekostnaden, kan ju inkomsterna sjunka redan före pensioneringen: sjukdom, arbetslöshet etc.

Om några år kanske du vill låna mer pengar för att kunna köpa ny bil, båt, sommarstuga, renovera, starta egen firma, lösa ut ungarna mot borgen eller vad det nu kan vara. Då är det praktiskt att ha något (det amorterade huset) att pantsätta för detta lån.

Inte minst viktig: själva känslan av att inte vara skyldig någon pengar.
 
Å andra sidan kan man tänka på alla dessa stackars pensionärer som slitit i sin dar för att betala huset och äga sitt boende. Nu får de en fet förmögenhetsskatt och fastighetsskatt som driver de ut ur sina hus. Tänk om de sparat undan pengarna istället för att betala av sitt hus som kanske kostade 200' när det begav sig. Den räntekostnaden vore knappast betungande idag.
 
Eftersom bankerna av affärsmässiga skäl har en högre utlåningsränta än inlåningsränta, är det ingen bra idé att spara undan pengarna på ett konto. Det gäller istället att hitta en avkastningsform som ger mer tillbaka än vad räntan på lånen kostar. Vad kan man köpa för 10.000 kr/månaden som garanterat ger högre avkastning än 5 - 6% (bankräntan, plus reavinstskatten då du säljer investeringen). Börsen är ju en risktagning.

Vilket är värst:
att ha betalat huset flera gånger om (hur många?) i form av ränta och ha höga boendekostnader när man är pensionär eller
att ha betalat huset bara två (?) gånger (en som amortering och en som ränta) och betala förmögenhetsskatt när man är pensionär?

Någon som känner sig manad att räkna på det?
 
Någon annan här på forumet hade tagit ett lån på ett par hundra tusen på sjuttiotalet och alla undrade hur han vågade skuldsätta sig så. Tjugo år senare, dvs på nittiotalet, var ett lån på ett par hundra tusen småpotatis. Historiskt så har å andra sidan inflation och räntor följts åt.

Vad ligger inflationen på idag och hur tror ni att den kommer att utvecklas?

Berit
 
Fick ett automail från Comboloan igår.
Urklipp/citat:

Månadens bolånefråga: Ska vi amortera på lånet eller bara betala ränta?
a) Om det finns risk för att huspriset sjunker (t.ex. om man köper på en mindre ort långt från storstad där det ekonomiska läget är känsligt för enskilda företags uppgång och fall) är det bra att amortera - annars kanske man efter 15 år står med ett hus som är värt 1,2 milj kr men har ett lån på 1,7 milj kr. Inte så trevligt.

b) Däremot om man bor på en plats där det inte finns någon större risk att priserna sjunker på sikt är det inte lika nödvändigt att amortera. Frågan gäller snarare huruvida man hellre vill använda pengarna nu eller hellre vill använda dem senare. När man tänker på detta bör man tänka sig att en amortering i teorin är lika med en insättning på ett bankkonto med samma ränta som ert bostadslån (ni får mer pengar över när ni har sålt huset och betalat tillbaka lånet till banken).
 
Banken är vinnaren på amorteringen, att tro något annat är att lura sig själv..
Varför lånar dom ut pengar överhuvudtaget då?
 
Jureit vi behöver inte enas bara ge varandra olika vinklar i ämnet som ökar våra möjligheter till rätt beslut för den situation vederbörande befinner sig i.

ByggareBaba och Husse jag förstår inte diskussionen om vad vi skall kalla amorteringen, sparande eller kostnad. Så länge det inte har något med skattetrixande att göra spelar det ingen roll. Det som spelar roll är effekten av amortingen och det är minskad skuldsättningen.

Personligen har jag mycket svårt att tolka amortering som kostnad då det minskar min skuld.

Husse's resonemang om att amortering ger banken mer pengar och banken skall man inte gynna, förstår jag inte heller. Vad banken gör med sina pengar rör inte mig. Så länge jag tar beslut utifrån mina förutsättningar får banken tjäna hur mycket dom vill. Är båda parter nöjd så är det perfekt.

Själv kommer jag välja den gyllene medelvägen, dvs vara typiskt svensk och amorter LAGOM mycket. Behålla ett livsutrymme men också ett säkert sparande passar oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.