Hej har hamnat i ett litet bryderi. Var nere och handlade lite lister till kåken, och kom då in på en diskution om garaget. Undrade om dom hade OSB 2 70 hemma, och fick frågan varför sätter du inte råspont istället.
Saken är den att det är ett nybygt garage och nu är det dags att sätta OSB eller råspont innan jag sätter gipsen.Hmm glömde att det även skall plastas. Så frågan är vilket är att föredra?
När det gäller fuktmotstånd så borde OSB vara bättre?
Men att fästa i osb är inte lika bra som råspont...

Kan tillägga att det är ett isolerat garage som skall värmas med en luft luft pump.

Väldans tacksam för innlägg som kan ge ett pekfinger åt rätt riktning....
 
Har ingen erfarenhet av osb ,så om den kan jag inte yttra mig, men däremot håller jag nu på att spika råspont på väggar och tak i mitt eget dubbelgarage. Jag valde råspont för att det blir "stumt" och bra att fästa saker i samt att jag inte ska lägga något utanpå det sedan. Då du ska gipsa utanpå skulle jag nog använda osb (eller min favorit spånskiva). Rätt tidskrävande att stå och spika råspont , men fint blir det......
 
Läste någon tabell här på forumet om draghållfastheten vid skruvinfästning. Råspont var starkas (förutsatt at man inte skruvar i en kvist), därefter OSB, och sist spånskiva.

För priset vill jag minnas att det var ett omvänt förhållande (efter egen uträkning, baserat på byggmax priser). 10mm spånskiva klarar ju trots allt en hel del belastning, och kan man tänka sig att leta efter reglar när riktiggt ttunga saker ska monteras, så kan man spara ett par kronor på att montera spån eller OSB.

Har du standardmått i takhöjd (240cm?) går det som sagt mycket fortare att montera OSB eller spån. Det hade inte jag, därför blev det råspont när jag renoverade verkstaden. Skillnaden i kvm priset blev dessutom mindre, eftersom råspont kunde ge mindre spill.
 
Nej det är inte normalhöjd har 2 70 i takhöjd.Så skall jag använda osb så är den betydligt dyrare. Men man kan ju använda 2 44
och skarva den men det tilltalar inte mig..

Och som nämndes så blir det kanske mindre spill med råsponten??
 
Iloper skrev:
Läste någon tabell här på forumet om draghållfastheten vid skruvinfästning. Råspont var starkas (förutsatt at man inte skruvar i en kvist), därefter OSB, och sist spånskiva.

För priset vill jag minnas att det var ett omvänt förhållande (efter egen uträkning, baserat på byggmax priser). 10mm spånskiva klarar ju trots allt en hel del belastning, och kan man tänka sig att leta efter reglar när riktiggt ttunga saker ska monteras, så kan man spara ett par kronor på att montera spån eller OSB.

Har du standardmått i takhöjd (240cm?) går det som sagt mycket fortare att montera OSB eller spån. Det hade inte jag, därför blev det råspont när jag renoverade verkstaden. Skillnaden i kvm priset blev dessutom mindre, eftersom råspont kunde ge mindre spill.
Ja tidskrävande kanske men jag har en fördel(spikpistol). Men undrar hur det ser ut med bara råsponten? Tar för givet att du skall måla denna. Men använder du 17 eller 22 mm?
 
Ola78
Eftersom du har tillgång till spikpistol tycker jag absolut att du ska ta råspont, jag har gjort det i vårat hus och det är inget som jag ångrar. Visst man kan leta efter reglar när man ska skruva upp nåt men det är så skönt att slippa det, bara att dra skruven direkt och man behöver inte vara orolig att de släpper. Ta och gör ett anhåll, mät hur lång brädan ska vara och såga till det antal du behöver, sen är det bara att spika så det ryker. Det tar inte så farligt lång tid som man kan tro och som sagt mycket stadigare väggar.
 
  • Gilla
Renoverasjälv
  • Laddar…
På garagetaket la jag "plattor" av råspånt, ett antal brädor som redan var fästa vid varandra, det gick mycke fortare än att spika bräda för bräda. Borde väl funka på insidan av väggen också?
Tänkte själv sätta OSB på insidan men det beror på att garaget är byggt av siporex så det får räcka med att jag reglat upp hela utsidan.
 
Jan-Å skrev:
På garagetaket la jag "plattor" av råspånt, ett antal brädor som redan var fästa vid varandra, det gick mycke fortare än att spika bräda för bräda. Borde väl funka på insidan av väggen också?
Tänkte själv sätta OSB på insidan men det beror på att garaget är byggt av siporex så det får räcka med att jag reglat upp hela utsidan.
Ja det verkar bra men dessa råspontsplattor har väl en fast storlek?
Och med tanke på fasta mått så är man ju tillbaka på osb och då får man börja leta reglar igen..
Var kan man tänkas kunna köpa dessa skivor av råspont?
 
Bygghandel i din närhet borde ha möjlighet att ta hem råspontluckor.
 
Har du bråttom med garaget? Gör det snyggt och ordentligt med råspont istället för färdiga luckor.
 
raveper skrev:
Har du bråttom med garaget? Gör det snyggt och ordentligt med råspont istället för färdiga luckor.
Ja det blir inte några luckor, då jag har den tid som behövs för ett snyggt resultat.
Men hur är det att sätta gips på råspont?
 
  • Gilla
Martin Minör
  • Laddar…
Om man ska fästa upp en TV på väggen, är det då värt att ta just den biten den kommer att sitta på med råspont eller räcker det gott med OSB?
 
Mycket beror på hur högt TV-fästet är mot väggen, alltså måttet från underkant till översta skruven.
OSB är stadigt, är man orolig kan man lägga in en bit OSB mellan reglarna och det räcker om man skruvar den i den ordinarie OSB:n så att den inte ramlar ner.

Protte
 
Vet man vad man vill sätta på väggarna är det ju bara att kortla lite var som helst, men man måste ju inte välja, du kan ju sätta en plyfa i valfri tjocklek bakom gipsen, snabbare och billigare än råspont, betydligt bättre att skruva i om än lite dyrare än OSB.
 
Kutte Heitmann skrev:
Ja tidskrävande kanske men jag har en fördel(spikpistol). Men undrar hur det ser ut med bara råsponten? Tar för givet att du skall måla denna. Men använder du 17 eller 22 mm?
Jag vill minnas att jag använde 17mm, det var ju billigare. Monterade gips utanpå. Som för övrigt inte är målad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.