Tyresö skrev:
...Har märkt att dom flesta på byggena har gått över från Hilti och blå Bosch, till Hitachi-elverktyg......och jag förstår varför...... efter att bara provkört och skruvat i några skruvar och sågat några reglar....
Just det där hör man ganska ofta, att "de flesta på byggena har gått över till/börjat gå över till [Dewalt/Bosch/Hitachi/Makita/Milwaukee/Annat]" Ofta hör man det från verktygssäljare i butiker. Nu hänger jag inte på byggen speciellt mycket, men jag skulle vilja veta hur det är på riktigt. Finns det några seriösa undersökningar om vad som egentligen används på byggen? Jag skulle tro att man som inköpsansvarig på ett bygge tänker på betydligt fler saker än hur bra ett verktyg ligger i handen. Totalekonomin, t.ex.
 
Tyresö
mattiasp skrev:
Just det där hör man ganska ofta, att "de flesta på byggena har gått över till/börjat gå över till [Dewalt/Bosch/Hitachi/Makita/Milwaukee/Annat]" Ofta hör man det från verktygssäljare i butiker. Nu hänger jag inte på byggen speciellt mycket, men jag skulle vilja veta hur det är på riktigt. Finns det några seriösa undersökningar om vad som egentligen används på byggen? Jag skulle tro att man som inköpsansvarig på ett bygge tänker på betydligt fler saker än hur bra ett verktyg ligger i handen. Totalekonomin, t.ex.
Jag har ett betongpumpsföretag och åker runt och pumpar betong på ca: 35 olika byggen i Stockholm varje månad (många byggen är iof återkommande) och jag bara förmedlar vad jag ser 12 - 18 timmar/dag, 5 (ibland 6) dagar/vecka året runt.

Handverktyg ingår inte i kalkylen för totalekonomi pga att handverktyg är en så liten kostnad i ett byggprojekt att det inte har någon betydelse om man handlar ex. en skruvdragare för 3200 kr eller en för 5100 kr.

Förstår att du hänger mer i en verktygsbutik än på byggen och en försäljare vill ju självklart sälja det han/hon har mest provision på.

Om vi utgår från att jag är seriös, så får du din byggverktygs-undersökning via mej!
 
Redigerat:
H
Tråkigt när man diskuterar val av olika märken mm. Det som retar mig absolut mest är dåliga tillberhör till våra kära maskiner. Kvittar om du haren röd/gul/blå eller vilken färg de må vara, håller inte bitsen/borren samma kvalitet så kan man lika gärna köpa en maskin på Biltema! Fick inte Biltema bäst i test för ett tag sedan.
 
Det är en intressant iakttagelse, även om jag inte skulle kalla det för en undersökning. Jag tror alldeles säkert att du är en seriös företagare, men det var en seriös undersökning jag efterfrågade.

Jag tycker att det är ett konstigt tankesätt att säga att en besparing på 1900 kr inte har betydelse. Jag förstår att det är så i byggsvängen och det är därför vi har fantasipriser på yrkesverktyg i Sverige. Kolla på priserna i USA. Där har en besparing på motsvarande 1900 betydelse för vilket val man gör. Det är sunt.
 
Tyresö
mattiasp skrev:
Det är en intressant iakttagelse, även om jag inte skulle kalla det för en undersökning. Jag tror alldeles säkert att du är en seriös företagare, men det var en seriös undersökning jag efterfrågade.

Jag tycker att det är ett konstigt tankesätt att säga att en besparing på 1900 kr inte har betydelse. Jag förstår att det är så i byggsvängen och det är därför vi har fantasipriser på yrkesverktyg i Sverige. Kolla på priserna i USA. Där har en besparing på motsvarande 1900 betydelse för vilket val man gör. Det är sunt.
Så här fungerar storbyggen i Sverige: Alla handverktyg är bara avsedda för just det bygget dom beställs in till. När bygget 2 - 5 år senare ska avetablera, så blir det billigare för byggföretaget (Ncc, Peab, Skanska etc.) att kasta alla verktyg och köpa in nya till nästa byggprojekt, än att ta med dom gamla. Fruktansvärt slöseri och fullständigt ologiskt, men det är så det fungerar och det är väl någon som är mer medveten om ekonomi i stora byggföretag än mitt sunda förnuft förstår, som har räknat ut det. Det kastas byggmaterial för 100.000-tals kronor när storbyggarna avetablerar - och dom betalar dessutom deponiavgift.

Verktygen brukar även säljas till byggjobbarna, för ex. 400 kr för en helt oanvänd Hitachi skruvdragare, som har legat i verktygscontainern sen byggstarten. Vem som stoppar pengarna i sin ficka kan lämnas åt fantasin.

Sen är det ju faktiskt så att handverktygskostnaden är inte ens en tiondels promille av totala byggkostnaden och en hyreshöjning på en tiondels tusendel är ingen hyreshöjning, även om verktygen är dyra för dej och mej.
 
Att byggena skulle proppa containers med nya verktyg inför varje bygge va något nytt! Dom flesta snickare/timmermän brukar ha personliga handverktyg som tex skruvdragare. På stora byggen har man ofta s.k verktygskonton, en förmån. tex läggs 1000:- till varje månad på den anställdes verktygskonto. som ska täcka upp för inköp av personliga verktyg. Mycket verktyg hyrs även in från bla Cramo för att täcka upp behovet för pågående projekt. Finns flera faktorer som avgör vad det figurerar för märken på bygget. Kvalité samt service , pris, och vad verktygsleverantören man har konto & bra pris hos har för maskiner i sortiment. Finns inget märke som rakt igenom gör dom bästa maskinerna!!! oavsett det är Hilti, dewalt , Hitachi , Bosch , Fein ,Milwaukee, Festool, Panasonic, Makita m.m...............
 
Hade någon påstått att 1900kr inte spelar någon roll på det företag jag jobbar hade han/hon naturligtvis får söka sig till en annan arbetsgivare. Även om det handlar om 0.0000000000000000000000000000000001% av omsättningen så genererar det ett beteende som inte är OK, plötsligt är det OK att alla saker kostar 30% extra och då sitter företaget på pottan.
 
Av dom maskinerna tråden handlar om så skulle jag välja Boschen, tycker Metabos maskiner är en aning märkligt utformade.
Blåa bosch tycker jag har väldigt sköna grepp.

Jag dissade blåa Bosch för ett tag sedan men jag har haft problem med nästan alla märken nu ett tag så jag får väl ta tillbaka det.

Hoppas bara att min nya Kress kan funka bättre.
 
Nimajneb skrev:
Hade någon påstått att 1900kr inte spelar någon roll på det företag jag jobbar hade han/hon naturligtvis får söka sig till en annan arbetsgivare. Även om det handlar om 0.0000000000000000000000000000000001% av omsättningen så genererar det ett beteende som inte är OK, plötsligt är det OK att alla saker kostar 30% extra och då sitter företaget på pottan.
Det finns inget som säger att man inte kan ha olika förhållningssätt till olika inköpsområden inom ett och samma företag, och det finns heller inget som säger att det ena ger det andra.

Det är inte gratis att minimera alla kostnader, att hålla ordning på alla saker osv. det finns undersökningar som ägnar sig åt att hitta brytpunkterna för hur noga man ska övervaka inköp och lagerhållning och inventera, då avstämt mot vad tiden för att upprätthålla systemen kostar. Visserligen har även jag också intrycket av att det slarvas en del, men när man står utanför är det väldigt lätt att stirra sig blind på material och glömma hur mycket tid det går åt och vad den kostar.

Nu har det här inte bara med elverktyg att göra (varför man kan kalla det här resonemanget OT), men för den som står i begrepp att köpa verktyg är ju faktiskt frågan delvis densamma: Hur mycket ska man undersöka innan man köper ett verktyg, och vilket verktyg ska man köpa.
 
Mr Handyman skrev:
Det finns inget som säger att man inte kan ha olika förhållningssätt till olika inköpsområden inom ett och samma företag, och det finns heller inget som säger att det ena ger det andra.

Det är inte gratis att minimera alla kostnader, att hålla ordning på alla saker osv. det finns undersökningar som ägnar sig åt att hitta brytpunkterna för hur noga man ska övervaka inköp och lagerhållning och inventera, då avstämt mot vad tiden för att upprätthålla systemen kostar. Visserligen har även jag också intrycket av att det slarvas en del, men när man står utanför är det väldigt lätt att stirra sig blind på material och glömma hur mycket tid det går åt och vad den kostar.

Nu har det här inte bara med elverktyg att göra (varför man kan kalla det här resonemanget OT), men för den som står i begrepp att köpa verktyg är ju faktiskt frågan delvis densamma: Hur mycket ska man undersöka innan man köper ett verktyg, och vilket verktyg ska man köpa.
Jag väljer med vetet att INTE kommentera detta då området i sig är var jag har tillbringat större delen av mitt studie o arbetsliv på ett väldigt lyckosamt sätt.
 
Tyresö skrev:
Nu sen jag fick testa Hitachi 12-voltsdragare så inser jag att den är ännu bättre än blå Bosch och jag kommer framöver byta ut alla mina elmaskiner till Hitachi.
När du skriver Hitachi 12V, menar du de gamla 12V NiCd eller de moderna 10,8V LiIon (i USA =12V)?
 
Tyresö
LilleNo skrev:
När du skriver Hitachi 12V, menar du de gamla 12V NiCd eller de moderna 10,8V LiIon (i USA =12V)?
Jag kollade på hitachis hemsida och upptäckte att det var ju den 10,8-voltsdragaren jag testade! Hur fan är det möjligt? Nu blev det riktigt pinsamt

Vad ska jag göra? det var ju den 10,8-voltsmaskinen som jag provkörde, men hur är det möjligt att den maskinen var starkare och mer kännslig än min blå Bosch 12-volt -09.

Pinsamt är det oavset!
 
Någon som har testat eller äger Milwakuee C14 DD-32 C? Den verkar bra och är kraftig med 3.0 Ah batterier och har även bälteskrok och Tools har den för tillfället för 3000:-. I samma blad finns även Metabo BS 14,4 LT Impuls för samma pris, är detta en bäätre maskin för de pengarna? "Originalpriset" ligger betydligt högre på Metabon...

Sen en annan fråga om Metabo, på den dragaren vi har på jobbet så är omställaren för fram/back tvärtom mot min Bosch jag har och även de flesta andra dragare jag har använt. Är detta fenomen nått Metabo har rakt igenom eller har dom "rättat" till detta på nyare maskiner? Känns helt fel...
 
-Tyresö:
Du är nog knappast ensam om det missförståndet. Jag undrade detsamma ända fram tills jag läste i en annan tråd här i forumet om att de moderna 10,8V LiIon-maskinerna kallas för 12V i USA, för att inte deras marknad ska tro att det handlar om "sämre" maskiner än deras gamla 12V NiCd-maskiner.
Att du upplever en Hitachi 10,8V LiIon av senaste snitt som vassare & starkare än förrförra generationens maskiner (=den där Bosch 12V NiCd-09) förvånar mig inte. Det har säkerligen hänt en del saker sedan dess.

Hursomhelst, blir jag väldigt nyfiken på Hitachis 10,8V serie som du lovordar då jag är skeptisk till tjockleken på handtaget på de 10,8V-maskiner med Bosch lösning. Dvs 3 x 18650-celler i handtaget istf under handtaget som på Hitachi.
 
Redigerat:
LilleNo skrev:
då jag är skeptisk till tjockleken på handtaget på de 10,8V-maskiner med Bosch lösning. Dvs 3 x 18650-celler i handtaget istf under handtaget som på Hitachi.
Ofta beror denna skeptisism på att man håller dragaren felaktigt. Många gasar med pekfingret där maskinen eg är gjord för att gasas med långfingret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.