Jag gillar Lyxfällan skarpt. Antar att det är cynikern i mig som gottas i andras idioti...

Men även om de ibland tar i med släggan i onödan, så är ju en del av programmets idé att det ska vara extra jobbigt för de oansvariga lallarna som är med. Har de en favoritpryl (moped, soffa som i senaste avsnittet) så ska den bort, som "straff", så det känns och blir påtagligt att de förlorar detta just för att de varit oansvariga.

I stort sett alla har ju tappat perspektiven och försöker klamra sig fast vid meningslösa saker som de är beredda att offra ekonomin för att kunna behålla. Naturligtvis är det en del av formatet att hitta en kär pryl som kan bli symboliskt offerlamm men ändå...
 
Hade de hört till de vettiga 99,9% så hade det inte behövts något TV-program för att sanera ekonomin.
 
Dagens avsnitt var ju nästan det bästa hittills. Ställer samma fråga som programledaren hur de fyra storbankerna kan ha lånat ut pengar? Verkar som vem som helst kan få lån utan någon form av kreditkontroll idag.
 
Deven skrev:
Dagens avsnitt var ju nästan det bästa hittills. Ställer samma fråga som programledaren hur de fyra storbankerna kan ha lånat ut pengar? Verkar som vem som helst kan få lån utan någon form av kreditkontroll idag.
Reagerade du inte på vad hennes nya jobb kan vara där man tjänar mycket mera än på subway, man får Gucci väskor och fortfande kan vara glammig, nyfärgat hår osv... ;)
 
Hade inte sett några av programmen de senaste 2åren men igår kväll hamnade vi på 3:an. Tycker att det var ungefär samma stuk som tidigare. Men visst är det tillrättalagt för jag tror inte att banker eller andra kreditgivare är lika välvilliga om en enskild person vill förhandla utan ett TV-team bakom.
Det fanns en notering om att det säljs för mycket, vilket kanske inte är så konstigt. Om man snabbt måste få fram likvida medel till ett visst datum måste man frigöra kapital och sälja vad som säljas kan då du i förväg inte vet vad som du får sålt och till vilket pris. Annars riskerar du att stå där med osålda saker och att det saknas 20% av pengarna och i värsta fall risk för utmätning/konkurs för då ryker det ändå. Visst kan det vara surt att ha sålt det man mest vill ha kvar men när den såldes hade du inte svaret på vad som du skulle lyckas sälja.

Men, men, skulle vara kul att få se helheten i en produktion. Och den stackars tjejens framtoning igår gav mig en känsla av att detta nog bara var en tempoär åtgärd, såvida hon inte hittar någon som vill finansiera hennes "glamor". Eller kommer hon att bli Advokat, Yacht-säljare, modell, livsstilskonsult, plus något till, som var hennes framtidsyrken.
 
Redigerat:
I just gårdagens program fick jag känslan av att allt var lite mer fejk än vanligt ?
Nästan, förlåt om jag har fel, så man tror att tjejjen, eller produktionsbolaget, planerade programmet.

"Flytta till Stockholm, säg upp dig från jobbet och skaffa dej massa skulder, sen kan du vara med i Lyxfällan och blir TV-kändis och kommer in på massa coola partaj..."

/K
 
jhenrikj skrev:
Att amortera ett bolån gör ju inte att månadskostnaderna kommer att minska, har man 2 miljoner i bolån och 3% ränta så blir räntekostnaden knappt tre kronor mindre för varje tusenlapp man amorterar, en piss i Atlanten helt enkelt. Lägg alla pengar på att bli av med andra skulder. När man inte har några andra skulder, då kan man börja amortera bolån.
30 kr va? Och om räntan är 10% så sparar du ränteutgifter på 100 kr för varje tusenlapp du minskar lånet.

Och man borde verkligen ha en amortering på sitt bolån innan man drar på sig andra lån, ofta är ju dessa lån helt onödig lyxkonsumtion...
 
klaskarlsson skrev:
I just gårdagens program fick jag känslan av att allt var lite mer fejk än vanligt ?
Nästan, förlåt om jag har fel, så man tror att tjejjen, eller produktionsbolaget, planerade programmet.

"Flytta till Stockholm, säg upp dig från jobbet och skaffa dej massa skulder, sen kan du vara med i Lyxfällan och blir TV-kändis och kommer in på massa coola partaj..."

/K
Samma tjej är ju med i bartenderskolan på tv3, luktar ju fejk för att dra besökare till hennes blogg och få en snabb väg in kändisvärden
 
Stringfellow Hawke skrev:
30 kr va? Och om räntan är 10% så sparar du ränteutgifter på 100 kr för varje tusenlapp du minskar lånet.
Du har (tyvärr) fel.
 
F
Nyfniken skrev:
Du har (tyvärr) fel.
Då försöker jag istället. 1,75kr / månad för varje amorterad lax vid 3% ränta. Om man inte har så stora lån att räntekostnaden är över 200 000kr/år? då blir det istället 2,50kr.
 
Nyfniken skrev:
Du har (tyvärr) fel.
Lite mer utvecklat :
Det beror på om man talar om årskostnad eller månadskostnad :)

3% årsränta per 1000 lapp ger 2.50 kr per månad (alltså ca 3 kr om man öresavrundar) men 30 kr per år :)

Men henrikj inlede med att tal om "månadskostnaden".
Och lyxfällan går ju lite ut på att man redan har de andra dyrare krediterna, vilket för det mesta gör det fördelaktigare att beta av dom först...

/K
 
Nyfniken skrev:
Du har (tyvärr) fel.
Om man pratar månadskostnad ja, de flesta amorterar väl mer än 1000 kr/år? Själv ligger jag på 5000/mån dvs 60 000/år = 3000 kr/år vid 5% ränta.

Men som sagt, självklart amorterar man av de dyraste krediterna först.
 
klaskarlsson skrev:
Tittar man på statistiken återigen så - näe.
Det kanske finns anledning att titta noggrannare på statistiken.

"Färre än tidigare amorterar på sina bottenlån" - Det kanske är fler än tidigare som har topplån?
 
Så var det det där med statistik igen... kan man inte åtminstone länka till statistiken om man nu ska använda sig av sådan, och göra egna tolkningar, istället för att länka till någon som redan gjort en egen tolkning av statistiken, som i journalistisk anda verkligen kan vara allt i från bara vinklad till direkt felaktig.

Källkritik FTW!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.