Ska köpa ny skruvdragare och står och väljer mellan:
Bosch GSR 18-2-LI Professional
Metabo BS 18 Li

Vilken ska man satsa på. Har fått för mig att Bosch Blå är mera tåliga/bättre kvalité men så är det kanske inte.
 
Metabo har väl 3 års garanti på batterierna? Det gjorde att jag valde Metabo fast en BS 14,4 LT IMPULS.
Det enda jag ångrar är att den inte har bälteskrok...
 
Köper man en Metabo på Hornbach får man hela 5 års garanti. Bosch Blå har "bara" 3 år.

Metabos Impuls är väl en hel del starkare än de "vanliga"?
 
Är det för hemmabruk så har båda sådan kvalite att du kan välja den som du tycker ligger bäst i handen.
 
Har en Metabo BS 18Li som jag byggt ett helt hus med..den är kanon, fulladdade batterier på en halvtimme. Jag köpte dock en variant med 2,2 Ah batterier (2st) istället för de 1,3Ah som finns på Hornbach... Köpte på Conrad.se för marginellt mycket mer än 1,3Ah-versionen.

Det enda "negativa" som jag har hittat på min Metabo är att batteri-fästet är lite udda utformat och kunde varit smidigare, men det stör inte nämnvärt.

Boschen kan jag inte uttala mig om...men av det jag har kört i Blå Bosch-väg och det jag har kört med Metabo (Skruvdragare, Kap&Ger) så är Metabo duktigt med kvalitet för pengarna och likvärdigt med Blå Bosch helt klart.
 
Det är visserligen för hemmabruk men jag har precis startat med en hel del stora renoveringar så den kommer att användas flitigt framöver.
Känns som båda är bra nog för mig.

En annan fråga, finns det någon anledning att välja en skruvdragare utan slagborrfunktion? Jag menar den skrivdragare från bosch jag tittat på väger endast 100 gram mindre än den som har slagborrfunktion. (GSB 18-2Li vs GSR 18-2LI)
 
Deimos skrev:
Det är visserligen för hemmabruk men jag har precis startat med en hel del stora renoveringar så den kommer att användas flitigt framöver.
Känns som båda är bra nog för mig.

En annan fråga, finns det någon anledning att välja en skruvdragare utan slagborrfunktion? Jag menar den skrivdragare från bosch jag tittat på väger endast 100 gram mindre än den som har slagborrfunktion. (GSB 18-2Li vs GSR 18-2LI)
Slagborrfunktionen brukar vara i det närmaste värdelös enligt min erfarenheter. Den är inte bra i 230V-maskiner och den är ännu sämre i batterimaskiner. Användningen av den tenderar mest att slita på maskinen. Observera dock att det inte rör sig om en borrhammare utan just en slagborrfunktion.
 
Daniel_N skrev:
Slagborrfunktionen brukar vara i det närmaste värdelös enligt min erfarenheter. Den är inte bra i 230V-maskiner och den är ännu sämre i batterimaskiner. Användningen av den tenderar mest att slita på maskinen. Observera dock att det inte rör sig om en borrhammare utan just en slagborrfunktion.
Det var bra info, känns bättre att satsa på en vanlig skruvdragare då.
 
H
Beror vad du ska borra i. Använder min XRP till arr borra för plug både i betong och tegel. Går bra och borra upp till 14mm utan problem. Borrens kvalitet har stor betydelse.
 
Jag hade en Dewalt DW158 och numer en Bosch blå slagborrmaskin. Båda var nätdrivna maskiner och precis lika värdelösa att borra i betong med. Satsa du på en maskin utan slag. Vikten på maskinen är avgörande.
 
mattiasp skrev:
Jag hade en Dewalt DW158 och numer en Bosch blå slagborrmaskin. Båda var nätdrivna maskiner och precis lika värdelösa att borra i betong med. Satsa du på en maskin utan slag. Vikten på maskinen är avgörande.
Tror nog jag ska göra det.
Är det för övrigt bara jag som tycker det är skitkul att köpa nya maskiner? :rolleyes:
 
Deimos skrev:
Tror nog jag ska göra det.
Är det för övrigt bara jag som tycker det är skitkul att köpa nya maskiner? :rolleyes:
Yepp. Det nöjet är det i princip ingen på detta delforum som delar. ;)
 
Tyresö
Har avverkat några blå Bosch-skruvdragare (både 14 och 12 volt) och anser att om man inte ska dra i en mängd med 120 mm franska bultar, så räcker det gott och väl med en 12-voltsdragare, som dessutom är både billigare, väger mindre och smidigare att jobba med. Laddtiden är inget bekymmer, man hinner inte tömma ett batteri innan det andra batteriet är fulladdat.

Nu sen jag fick testa Hitachi 12-voltsdragare så inser jag att den är ännu bättre än blå Bosch och jag kommer framöver byta ut alla mina elmaskiner till Hitachi.

Blå Bosch skruvdragare är verkligen superbra, men prova en 12-volt Hitachi-dragare innan du bestämmer dej.

Bra att du inte ens fuderar på en Black & Decker-dragare......
 
Tyresö skrev:
Har avverkat några blå Bosch-skruvdragare (både 14 och 12 volt) och anser att om man inte ska dra i en mängd med 120 mm franska bultar, så räcker det gott och väl med en 12-voltsdragare, som dessutom är både billigare, väger mindre och smidigare att jobba med. Laddtiden är inget bekymmer, man hinner inte tömma ett batteri innan det andra batteriet är fulladdat.

Nu sen jag fick testa Hitachi 12-voltsdragare så inser jag att den är ännu bättre än blå Bosch och jag kommer framöver byta ut alla mina elmaskiner till Hitachi.

Blå Bosch skruvdragare är verkligen superbra, men prova en 12-volt Hitachi-dragare innan du bestämmer dej.

Bra att du inte ens fuderar på en Black & Decker-dragare......
Vilken Hitachi modell kan du rekommendera?
 
Tyresö
Deimos skrev:
Vilken Hitachi modell kan du rekommendera?
Jag vet inte hur många 12-voltsmodeller - utan slagborr - som Hitachi har och jag vet inte modellbeteckningen. Har svårt att tänka mej att dom har mer än 1 modell.

Kolla på nätet efter Hitachi 12-volt skruvdragare eller vänd dej till en byggmarknad, så att du åtminstone kan hålla i den för att upptäcka (tänka dej in i det vanliga senariot på hösten) vilken fördel det räffliga greppet har, när handskarna är nersölade med smacklera och dragaren, ändå inte glider runt i handen.

Den låga vikten och viktfördelningen (ligger neutralt i handen - inte framtung) är en enorm fördel för din axel och handled om du ska skruva mycket, över huvudhöjd.

Har märkt att dom flesta på byggena har gått över från Hilti och blå Bosch, till Hitachi-elverktyg......och jag förstår varför...... efter att bara provkört och skruvat i några skruvar och sågat några reglar.

Jag får inte betalt av Hitachi för att skriva detta, men prova deras elverktyg, så förstår du vad jag menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.