Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag har rivit upp farstun pga luktproblem (luktsmittad mineralull i golvbjälklaget) och ska nu byta ut isoleringen. Upptäckte att det enbart är 120mm bjälkar och 120mm mineralull i golvet idag. Jag funderar på att köpa ny 120mm mineralull och sedan spika cellplast under som blindbotten för att få tilläggsisolering då 120mm känns lite väl fattigt ner mot krypgrund. Krypgrunden är tätad/undertrycksventilerad med sorptionsavfuktare.
Vilken tjocklek skulle ni rekommendera på cellplasten? Skulle 50mm räcka eller bör jag rentav gå på 70mm eller 100mm?
Vilken tjocklek skulle ni rekommendera på cellplasten? Skulle 50mm räcka eller bör jag rentav gå på 70mm eller 100mm?
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 499 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
och går det förresten att limma upp 100mm cellplast? finns inte så mkt o spika i just.
Ta två lager 50mm cellplast och sätt de med överlappande skarvar så blir det tätt. Funkar kalas att limma med vanligt trälim..alternativt någon billig latexfog också. Räcker med 2-3 spikar för att hålla det på plats medan limmet torkar.
Går bra att ta 30mm skivor också, men de är aningen sladdrigare, 50 mm är styva o bra att jobba med
Går bra att ta 30mm skivor också, men de är aningen sladdrigare, 50 mm är styva o bra att jobba med
du får gärna uppdatera denna tråd så jag kan ta del i bygget då jag måste göra ett liknande jobb pga att mina golv är iskalla ....
1. finns det risk att det blir fuktproblem i krypgrunden av detta jobb ( har öppen krypgrund utan avfuktare)
2. tips & bilder motages gärna..
1. finns det risk att det blir fuktproblem i krypgrunden av detta jobb ( har öppen krypgrund utan avfuktare)
2. tips & bilder motages gärna..
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Bra tips, tackar för input!
Jag har börjat smacka upp 100mm cellplast nu i krypgrunden, bilder kommer.
Jag kommer nog välja att lägga ull ovanpå ändå, mest för att det fyller ut ojämnheter bättre än cellplasten, särskilt runt hörn/kanter. Planerar att nyttja fogskum också.
wanegardh, var har du för goa plastbrickor som du skruvat upp skivorna med? Var har du köpt dem?
Jag har börjat smacka upp 100mm cellplast nu i krypgrunden, bilder kommer.
Jag kommer nog välja att lägga ull ovanpå ändå, mest för att det fyller ut ojämnheter bättre än cellplasten, särskilt runt hörn/kanter. Planerar att nyttja fogskum också.
wanegardh, var har du för goa plastbrickor som du skruvat upp skivorna med? Var har du köpt dem?
Det är inte jag som har satt upp cellplasten.shadowfire skrev:Bra tips, tackar för input!
Jag har börjat smacka upp 100mm cellplast nu i krypgrunden, bilder kommer.
Jag kommer nog välja att lägga ull ovanpå ändå, mest för att det fyller ut ojämnheter bättre än cellplasten, särskilt runt hörn/kanter. Planerar att nyttja fogskum också.
wanegardh, var har du för goa plastbrickor som du skruvat upp skivorna med? Var har du köpt dem?
Det gjordes när huset byggdes på 60-talet.
hej jag är såååå jävla osäker på vad som är rätt...
på vissa sidor så står det att det är bra att isolera med frigolit underifrån medans jag läser att det är farligt pga att det blir mindre uppvärmning till torpargrunden uppifrån..
mitt hus står på berg och har en torpargrund av natursten med många springor och ventiler och har en skorsten imitten av grunden. men skorstenen används bara till en liten vedspis i köket så den blir aldrig så varm att det blir värme ner i grunden.
(huset har bergvärme) .så ifalll jag issolerar med frigolit underifrån och lägger åldersbeständig plast på marken måste man då installera en grund avfuktare eller hur fan ska man veta..?
vill ju inte förstöra huset som stått sedan 1920 pga "NYA" lösningar som skapar fuktproblem ...
http://www.lfs-web.se/olampliga%20krypgrundsatgarder.htm
på vissa sidor så står det att det är bra att isolera med frigolit underifrån medans jag läser att det är farligt pga att det blir mindre uppvärmning till torpargrunden uppifrån..
mitt hus står på berg och har en torpargrund av natursten med många springor och ventiler och har en skorsten imitten av grunden. men skorstenen används bara till en liten vedspis i köket så den blir aldrig så varm att det blir värme ner i grunden.
(huset har bergvärme) .så ifalll jag issolerar med frigolit underifrån och lägger åldersbeständig plast på marken måste man då installera en grund avfuktare eller hur fan ska man veta..?
vill ju inte förstöra huset som stått sedan 1920 pga "NYA" lösningar som skapar fuktproblem ...
http://www.lfs-web.se/olampliga%20krypgrundsatgarder.htm
Redigerat:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag lade också flera timmar på att försöka ta reda på vad som var bäst att göra. För min del så vill jag renovera vissa rum och lägga golvvärme i huset och då rekommenderas det minst 250mm isolering för att inte man bara ska bränna elförbrukningen och värmen till sorkarna. Det + att jag var ändå tvungen att byta isolering gjorde att jag valde att tilläggsisolera med cellplast. Hade jag valt något annat material som blindbotten, så hade jag fått bygga på med reglar mm i krypgrunden istället för att få plats med tilläggsisoleringen.
I mitt fall har jag dock redan en avfuktare som ändå står o snurrar i krypgrunden.
I ditt fall låter det som om det är risk att du kan få fuktproblem ja om du släpper ner mindre värme i grunden (är det igensatt torpargrund du har eller är det rentav en krypgrund du har?). Åldersbeständig plast på marken kan vara ett bra alternativ ändå. Om du nu inte har fukt- eller mögelproblem på ett så pass gammalt hus så innebär det att du har ett bra klimat i din grund idag och sedan tidigare. Klimatet kan förändras, men tänk dig noga för innan du ändrar på något själv - eller så gör du det och är beredd på att ta åtgärder som sorptionsavfuktare, trygghetsvakten eller annat.
I mitt fall har jag dock redan en avfuktare som ändå står o snurrar i krypgrunden.
I ditt fall låter det som om det är risk att du kan få fuktproblem ja om du släpper ner mindre värme i grunden (är det igensatt torpargrund du har eller är det rentav en krypgrund du har?). Åldersbeständig plast på marken kan vara ett bra alternativ ändå. Om du nu inte har fukt- eller mögelproblem på ett så pass gammalt hus så innebär det att du har ett bra klimat i din grund idag och sedan tidigare. Klimatet kan förändras, men tänk dig noga för innan du ändrar på något själv - eller så gör du det och är beredd på att ta åtgärder som sorptionsavfuktare, trygghetsvakten eller annat.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Du hittar såna plastbrickor på välsorterade byggvaruhus...jag köpte ett gäng på Hornbach så där vet jag att det finns. Men de är löjligt dyra, typ en spänn stycket. Jag köpte en ask med 250 galvade plåtbrickor för 50 kr också...funkade precis lika brashadowfire skrev:
Vanlig cellplast isolerar inte bättre mineralull.Baldur skrev:
Själv så har jag 300 mm cellplast under min platt mot mark.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
För min del ser jag flera fördelar med cellplast: lätt att tilläggsisolera (skruvar upp det under ordinarie reglar och sänker således blindbotten), det är beständigt mot fukt och lukt som avfuktaren ska hålla borta ifrån krypgrunden - men det blir ändå extra skydd mot tidigare blottade träytor. Tilläggsisoleringen gör att värmeförlusten ner i krypgrunden från huset minskar och jag sänker energikostnaderna. Jag får dessutom över 250 mm isoleringsmått totalt vilket gör att jag kan ha golvvärme i kåken trots krypgrund.
Det sista är samtidigt en nackdel. Mindre värme till krypgrunden gör att den blir kallare och påverkar relativa luftfuktigheten sämre på sommaren då varmluft kommer in i den kalla krypgrunden. Nu är dock krypgrunden tätad och kommer dessutom isoleras då jag dränerar runtom kåken, så dels kommer mindre uteluft tränga in, dels kommer temperaturen stiga igen i krypgrunden och således är det inget problem. Sorptionsavfuktaren står ändå där o snurrar för fullt. En nackdel med cellplast är om man får en vattenläcka, så kan materialet vara duktigt på att hålla vattnet instängt. Det problemet hade jag ändå haft i nuvarande isolering med vindpapp mm. Man får ge sjutton i att få vattenläckor helt enkelt.
Det sista är samtidigt en nackdel. Mindre värme till krypgrunden gör att den blir kallare och påverkar relativa luftfuktigheten sämre på sommaren då varmluft kommer in i den kalla krypgrunden. Nu är dock krypgrunden tätad och kommer dessutom isoleras då jag dränerar runtom kåken, så dels kommer mindre uteluft tränga in, dels kommer temperaturen stiga igen i krypgrunden och således är det inget problem. Sorptionsavfuktaren står ändå där o snurrar för fullt. En nackdel med cellplast är om man får en vattenläcka, så kan materialet vara duktigt på att hålla vattnet instängt. Det problemet hade jag ändå haft i nuvarande isolering med vindpapp mm. Man får ge sjutton i att få vattenläckor helt enkelt.
En vild fundering: om man har svårt att få dit cellplasten underifrån (pga utrymme och åtkomst till krypgrund), går det att lägga något liknande ovanpå trägolvet som man sedan lägger golvärmen på istället?shadowfire skrev:För min del ser jag flera fördelar med cellplast: lätt att tilläggsisolera (skruvar upp det under ordinarie reglar och sänker således blindbotten), det är beständigt mot fukt och lukt som avfuktaren ska hålla borta ifrån krypgrunden - men det blir ändå extra skydd mot tidigare blottade träytor. Tilläggsisoleringen gör att värmeförlusten ner i krypgrunden från huset minskar och jag sänker energikostnaderna. Jag får dessutom över 250 mm isoleringsmått totalt vilket gör att jag kan ha golvvärme i kåken trots krypgrund.
Det sista är samtidigt en nackdel. Mindre värme till krypgrunden gör att den blir kallare och påverkar relativa luftfuktigheten sämre på sommaren då varmluft kommer in i den kalla krypgrunden. Nu är dock krypgrunden tätad och kommer dessutom isoleras då jag dränerar runtom kåken, så dels kommer mindre uteluft tränga in, dels kommer temperaturen stiga igen i krypgrunden och således är det inget problem. Sorptionsavfuktaren står ändå där o snurrar för fullt. En nackdel med cellplast är om man får en vattenläcka, så kan materialet vara duktigt på att hålla vattnet instängt. Det problemet hade jag ändå haft i nuvarande isolering med vindpapp mm. Man får ge sjutton i att få vattenläckor helt enkelt.
Har idag 150 mm spån och sedan 25 mm golvplank. Planerar golvvärme men är osäker på att göra för stora ingrepp då golv/grund är i prima skick idag. Kan tänka mig att "elda" lite till råttorna om de innebär att grunden håller dig fräsch ..
Men samtidigt vill man ju inte få för hög förbrukning, skulle vara guld värt att veta vart den gyllene gränsen för energieffektivitet och hålla grunden i bra skick går.. :O