Hejsan har en vedanläggning som är ett år i januari
atmos 40 sfe
3000liter i garaget vid pannan och 500 liter i huset

eldar jag tanken till 80 grader rakt igenom kl 16:00 slut eldat ca 3 plusgrader på kvällen/natten vaknar kl 10 tar en dusch och går ut och kollar då är det ca 60 i toppen 45 mitten 35 i botten

schunt automatiken som är en danfoss 110 kör ut ca 37grader och jag kör pumparna på läge 1 både kulvert pumpen och cirkpumpen
och kulvertstyrningen är ställt på 50 i toppen och 45 i botten och är en termomat 2

alltså är mitt problem det att jag redan nu när det är 4-5 grader elda en gång om dagen
vad kan det vara för fel? kan ju inte säga att denna anläggningen var värd dessa 110,000kr om jag måste elda en gång om dagen redan i oktober??

tack på förhand E
 
När är huset byggt och hur isolerat är det och vad har du för innetemp? Är det byggt på 50-60-talet eller tidigare låter det ganska normalt för 180 kvadrat och 21-22 grader.
 
1929 och orginal isolering 23 grader innetemp
 
Kulvert som snurrar har en del förluster ,hur lång var dusch-tiden ?
snabb räkning temperatur sänkning ca 35c x3000/860=122kw /18tim=6,7kw per tim
6700w/180kvm =37 w/m2
 
Thorsella skrev:
1929 och orginal isolering 23 grader innetemp
Tur du inte har direktel eller olja! Sedan ska väl tankarna, framförallt den stora, kunna eldas högre än 80 grader? 15-20 grader till i tanken är ganska mycket mer energi!
 
:O förklarar en del
 
okej så detta är fullt normalt? 6,7kw i timmen? om 3000 liter som är i temp ligger det 122kw?
hur ofta eldar ni med era system har ni något liknande i förbrukning?
 
Det är inte pannan det är fel på utan isoleringen. Kolla gärna med en sån där fin värmemätare var du har dina läckor. Skulle rekommendera en titt på fönster, vind (även krypvind) mm

Jag minns när pappa öppnade för att kika på krypvindarna när jag gnällt i fem åt på att det var så kallt i min säng, lade till slut en temometer under sängen som visade 8 grader inemot väggen. Det visade sig att det inte fanns nån isolering alls där. troligen har utrymmet en gång i tiden varit fyllt med sågspån som blåst bort eller nåt. Han petade in lite vanlig gul isolering och genast fick jag 15 grader under sängen, vilket är helt okej, det är ju ingen cirkulation där.

Pappa brukar elda på varmvattenberedaren till 85 grader förresten.
 
eldar en gång om dagen-innetemp 17-19grader ,2000 liter
 
Thorsella skrev:
1929 och orginal isolering 23 grader innetemp
Verkar helt normalt mao...
 
23 grader inne är ju rätt mycket, med 20-21 grader och så elda upp i mer än 80 grader borde du kunna klara dig lite längre. Kanske inte så att du eldar varanann dag dock...
 
eldar var tredje dag nu, 3600 liter 21 grader inne
 
Jag eldar varannan dag, hus på 180 kvm, ca 85 % uppvärmt till 21-22 grader resten till 17-18 grader. Ackvolym 2500 i pannrum+500 i bostadshus.
 
Enligt reklamen om att spara el så spar man ju 5% uppvärmningskostnad om man sänker en grad. Sänk till 20 så har du spara 15%, det är rätt mycket.
 
Ja eldar max 1 gång per dag vid minus och vid 0-5+ varannan dag . 1500 liter 22 grader 180 kv värmer ja upp men med tanke på att min innegivare sitter i hallen har ja ca 19-20 i källaren,..
men ja eldar kanske upp dom till 80 grader.,. maxar när det börjar bli riktigt kallt då får dom gärna bli 90-95 grader :)

sen att tilläggsisolera vinden är inte BARA,.. har du ingen "bra" fuktspärr som skiljer innertak oxh isoleringen i ditt fall kanske spån och du lägger på lösull el annat bortsett från mer spån kan du få problem med fukt,.
enklast öka ventilationen på vinden och sänk inner temp till max 20,..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.