Hjälp mig någon!
Kolonistugan, som värms upp bara ett par gånger per år, saknade tydligen HELT isolering upp mot vinden!
9 cm isolering i väggarna och 9 cm i golvet - men bara glespanel upp mot vinden. Vad göra??

Vissa här skriver "ångspärr ovanpå takbjälklaget - sen isolering ovanpå" emedan andra säger "ingen plast i utrymmen som under perioder står helt ouppvärmda". Vad gäller?

Ska jag sätta VINDPAPP ovanpå takbjälklaget och glespanelen - sen isolering på? Ska jag sätta papp på insidan av innertaket, ner mot stugan, och länka ihop med väggarna?

-Min tanke var: luftspalt på insidan av yttertaket - upp cirka 40 cm (för att inte få isolering dikt an mot yttertaket), vindpapp ner mot glespanel och takbjälkar - isolering ovanpå.

Nån som kan o vet?
 
J
Bara vindpapp, aldrig ångspärr om du inte har minst 9-10c året runt.
 
Okej?
och kolla länken här - byggnadsingenjören säger "fler fördelar än nackdelar med att sätta in en ångspärr".. Och personligen "känns" vindpapp bäst... plast i ett gammalt hus som andas från alla håll o kanter?...
Nån mer som kan o vet o förstår sig på??
missade länken: http://www.byggahus.se/renovera/126474-angsparr_i_fritidshus
 
Redigerat:
Det går att ringa Isovers kundtjänst å fråga vad som gäller. Men skall du inte värma över 10 grader året om så ingen plast i väggen.
 
Ok! :) Ringa kundtjänsten ja.. -tänk att man "alltid" associerar "kontakt direkt med företag" med "försäljning" och därför inte gör nåt!.. -Tack för DET rådet oxå - jag ringer direkt!
 
  • Gilla
dejonki89
  • Laddar…
Vad är anledningen till att man inte ska ha ångspärr om man inte värmer året runt?

Ångspärrens funktion är väl att hindra fukt från att tränga ut i isoleringen och där frysa till is? Utan ångspärr riskerar man väl att få is i isoleringen när det är minusgrader ute?
 
  • Gilla
Henry_85
  • Laddar…
och teknikern hos Isover säger "Sätt ångspärr - det skadar inte!" ........... :)
 
Nerre skrev:
Vad är anledningen till att man inte ska ha ångspärr om man inte värmer året runt?

Ångspärrens funktion är väl att hindra fukt från att tränga ut i isoleringen och där frysa till is? Utan ångspärr riskerar man väl att få is i isoleringen när det är minusgrader ute?
Ja fast har du inte haft varmt på ett tag å skall värma upp så driver du ut fukten som fastnar på plasten å så blir det blött i isoleringen.
 
Noseone skrev:
Ja fast har du inte haft varmt på ett tag å skall värma upp så driver du ut fukten som fastnar på plasten å så blir det blött i isoleringen.
Men... ångspärren ska ju sitta på INSIDAN av isoleringen?
 
  • Gilla
Henry_85
  • Laddar…
Men om du har trä på väggarna då? Mögel?

Edit:

Sen skulle väl då fukten kunna rinna längs plasten ner i golvet å där träffa på isolering.

Men vad vet jag, vi satte inte plast i friggeboden efter inrådan från Isover. Så jag blir lite konfunderad när de rekommenderar olika.

Vad kan hända om man gör fel, alltså vad är minst dåligt, att strunta i plast å det är fel eller att sätta upp plast å det är fel?
 
Redigerat:
Ofattbart.. -det var just en danska som jag pratade med på Isover - och hon sa "plast"! Det här verkar fortsätta i all oändlighet!
Hennes första motivering till att sätta plast var: "fritidshus brukar bli mer och mer nyttjade för att till slut användas såväl vinter- som sommartid.. det är därför bättre att sätta plast direkt.." -ungefär.
När jag sen sa: "detta fritidshus kommer nyttjas bara några dagar/vinter" svarade hon "det kan gå bra med bara papp" och när jag frågade "skulle det på nåt sätt kunna skada med plast" så svarade hon "nej, jag hade satt plast i alla fall. Det skadar absolut inte!" ....

Glas(fiber)klart! :)
 
J
Jag har rivit en del ytterväggar i sommarstugor där de satt plast i väggarna senaste 10 åren och det har varit fuktigt i väggarna där och då har ändå de husen stått kanske i 50 år innan de satte plast och klarat sig från mögel/fukt.

Skulle aldrig sätta ångspärr i något hus som inte har lite värme på året om men det är min personliga åsikt baserad på vad jag har sett.
 
Tack John J!
-Sån där info är grym att få ta del utav!

Det verkar luta åt "vindpapp" innanför isoleringen - sen får lilla stugan andas... Jag menar - vad vore galet med papp? Det finns väl inga baksidor/negativa följder av att "bara" sätta papp?
 
J
NLundqvist skrev:
Tack John J!
-Sån där info är grym att få ta del utav!

Det verkar luta åt "vindpapp" innanför isoleringen - sen får lilla stugan andas... Jag menar - vad vore galet med papp? Det finns väl inga baksidor/negativa följder av att "bara" sätta papp?
Nej inga negativa alls vad jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.