Illa mitt fasta pris går ut i denna månaden och jag väntar spänt på hur årets renoveringar av kärnkraftverken går. Jag vet inte om jag skall välja fast eller rörligt i år.
 
Vet inte om jag gjorde rätt eller fel men jag låste mitt elpris på 97öre inkl allt utom den fasta nätavgiften i 3 år framåt.

Tänkte ta upp en sak som jag sett i fakturorna nämnligen en elöverföringsavgift på 10.80 öre/kWh då jag hade 2 bolag dvs nätägarns eller vad man ska säga + ett annat för elpriset, är det så generellt eller är det hokus pokus, för det är ju någon som borde ha räknats in iså fall när man böt bolag annars kan det ju rent av bli dyrare totalt sett?

Nu har jag dock tecknat avtal med nätbolaget igen och det var de som debiterade elöverföringsavgiften..
 
En elöverföringsavgift finns alltid. Det är din nätägare som tar ut den avgiften och den går inte att byta/ändra.
Det är endast elleverantören som man kan byta och det brukar sällan vara nätägaren som är den bästa (= bra pris) så två fakuror för samma period brukar vara nästan standard..........
 
Ok.Tack.
 
Band precis på 55öre i ett år känns som att det blir höga priser i vinter igen.
 
janwide
Elbolagen är naturligtvis inte dummare än att det sätter de fasta priserna på en nivå där de tror sig tjäna bra med pengar och samtidigt binda kunden till sig. Om de gör bedömningen att elpriserna kommer att bli höga sätter de därför de fasta priserna högt och vice versa. Jag tror därför att man tjänar på ett rörligt avtal. Men förstår förstås att tryggheten kan vara värd en slant.
 
Har funderat lite på det här, och alltid varit för ett rörligt elpris, men när man kör med en elbaserad uppvärmning (luft-vatten i vårt fall) och med tanke på att 70-80% av elförbrukningen då ligger på vintern då det är kallt och höga priser så borde man rimligtvis tjäna på fast pris, och då betala lite mer under sommaren då man knappt förbrukar något?

Någon som räknat på det? Utan att sitta med fakturorna framme så vet jag att vi betalade ca 1500-2000::- / månad under de fyra kallaste månaderna. men under de fyra varmaste månaderna ca 500:- / månad, förbrukare som tvätt/torktumlare och disk samt varmvatten bör vara hyffsat konstant året om. Även belysning ökar under vintern även om det är försumbart i den stora bilden.
 
MMR - har funderat i de banorna med. bra att du ställer frågan :)
Gennerellt säger man ju att rörligt lönar sig under lång tid. Binder man elpriset så blir ju priset generellt sett högre, dock så är det ju under vintern som priserna på elen går upp, ofta över det bundna priset(?), och det är ju just då som man förbrukar som allra mest, precis som du säger.

Är med nyfiken på hur det räknas när man säger att rörligt offtast lönar sig.
 
Ja och därför haltar jämförelsen med bankränta, såvida du inte har en skuld som ökar/minskar i samband med årstiderna.

Om jag räknat rätt (i all hast) så skulle jag spara 2400:- (10000kwh förbrukning) på ett år. Siffror 'r enligt EON för 2010 års priser, (dvs de fyra sista månaderna har jag gjort en uppskattning), baserat på "motsvarande" månader i början på året. Då har jag jämfört min ungefärliga förbrukning / månad under 2010 mot dåvarande priset och sen jämfört den kostnaden mot nuvarande fastpris för 2 år. För att beräkningen skall hålla så skall jag under 2011 ha ungefär samma förbrukning och priserna skall ligga i samma nivå som 2010. Skall göra en mer exakt beräkning i helgen. Så om detta stämmer så skulle jag spara betydligt mer på ett fastpris hos i stort sett vilken leverantör som helst, istället för att jaga ören på ett rörligt pris.
 
mmm, det låter troligt, dock så är senaste vintern kanske inte helt rättvist att jämföra med, då priserna var extremhöga. Försök hitta priser för något år tillbaks och jämför där istället och se vad skillnaden blir.

hade gärna gjort det själv, men bott i hus sedan mars, så har inte underlag för att göra någon jämförelse tyvärr.

Mycket intressant och följer uträkningen med spänning! :)
 
Jag har själv bara haft huset ett år, så det får vara underlag, att hitta prisstatistik på tidigare år går ju men för egen del kan jag inte plocka fram förbrukningen. Förra året var ju tufft, både klimatmässigt och prismässigt. Jag stoppade in lite lägre siffror i mitt excelark, sänkte de två värsta månaderna med 200kwh och sen 15% lägre på resterande 4 kalla månader, de 6 varmaste månader höll jag samma förbrukningen (årsförbrukningen sänktes med 1200kwh totalt). Jag sänkte priset med 20% på de värsta månaderna och 5% på de varmaste och 10% på resten. Då minskar såklart besparingen, men det var fortfarande nästan 1000.- lägre kostnad på året.
 
janwide
MMR skrev:
...med tanke på att 70-80% av elförbrukningen då ligger på vintern då det är kallt och höga priser så borde man rimligtvis tjäna på fast pris, och då betala lite mer under sommaren då man knappt förbrukar något?
...
Har inte tänkt på den aspekten. Det kan ju förändra lite. Hoppas att de som sätter de fasta priserna inte läser detta ;o)
 
Finns bara ett sätt att göra ett medvetet val o veta att man tjänat på det och det är att vara "otrogen" och hoppa runt mellan olika prova-på rörliga avtal. Att binda priset kortare terminer kan vara ett bra alternativ om man har risk för cashflow problem.
 
Det viktigaste är väl egentligen att man tecknar ett abonnemang, inte huruvida man binder upp sig på en fast taxa. Elektriska värmekällor används mer och förbrukar mer under vintern, vill man då säkra att inte elpriset går upp så binder man. Vi band alldeles nyligen till strax under kronan (inkl nät) och har dessutom fått ner förbrukningen sen ifjol (när elpriset skenade) med 30% mycket tack vare en ny ytterdörr och översyn av fönsterlister och otätheter under golvlister.
 
Band 6 mån på 57öre. Rörliga låg 6 öre under och det lär det gå upp nu under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.