Hej

Jag har ett bekymmer. Vi har haft hantverkare hemma som la sten på vår terass. Vi fick välja mellan en offert på 20000kr eller rörligt arvode.

Offerten var baserad på att vi skulle använda oss av regelbundna stenar. Vi ändrade oss och ville ha offerdalsskiffer som är helt oregelbundna i formen. Jag mailade företaget en bild på offerdalsskiffern och frågade om det skulle bli dyrare med denna sten (samma inköpspris). Svaret blev nej, det tar ungefär lika lång tid.

Vi valde därför offerdalsskiffern och arbetet tog 72h!!! (dom hade trott ca 3 dagar..) och slutsumman blev 38500kr, nästan dubbelt så mycket som offerten.

Men eftersom vi valde rörligt arvode, kan vi då hävda regeln i konsumenttjänstlagen att har du fått en ungefärlig prisuppgift från näringsidkaren så får priset inte överstig med mer än 15%. Näringsidkaren har i vissa fall rätt till pristillägg om ytterligare kostnad uppkommer men jag hade frågat innan om det skulle bli dyrare med offerdalsskiffer och svaret blev nej.

Vad har jag för rättigheter?
 
Du får inte dubbelposta under flera olika trådar. Jag har tagit bort den andra.
 
Redigerat:
Som jag tolkar ditt inlägg så har du fått ett kostnadsförslag för det rörliga arbetet iom. offerten för det fasta priset. Och du har muntligen fått besked om att det skulle hamna ungefär på dne nivån.

Då skall inte hantverkaren kunna debitera mer än 15% över det priset.

Sedan har du muntligen fått besked om att kostnaden skulle bli densamma för skiffer. Även det borde då ge ett tak på 15% över offerten. Här är dock bevisläget troligen svagare, finns bara muntlig information.

Dessutom så låter det väldigt märkligt att stenfirman skulle kunna lägga oregelbundna plattor (olika tjocka, eller "kalibrerade" ?). till samma pris som regelbundna betongplattor. Frågan är om det ligger ett missförstånd i botten. Kan de ha trott att det gällde skiffer plattor som är sågade till regelbundna plattor?
 
Redigerat:
Tack för svaret!

Vi fick välja mellan fast pris (offert) på 20000kr eller rörligt arvode. Vi valde rörligt arvode och summan slutade på 38500kr.

Jag tror att de inte visste vad offerdalsskiffer var för någon sten och hon klickade säkert aldrig på länken (där bilden fanns) som jag mailade i samma mail som jag ställde frågan. De är oregelbundna i formen , dvs inte fyrkantiga.
 
Offerdalsskiffer går ju iofs. att få som rektangulära plattor också.
 
Ok, jag kan inte så mycket om olika stenar. Men jag mailade en länk med en bild på stenarna (som var oregelbundna) och det var företaget som sedan åkte och köpte dessa.
 
Men ni valde ju rörligt arvode och inte de 20 000SEK för fast pris? Om det är rörligt så är det väl rörligt? Eller sa de vad det rörliga skulle kunna landa på? Det är väl en chansning båda tar om man väljer rörligt precis som med boräntor, elpriser osv.

Vet ni att det tog 72h med? Var ni närvarande när det jobbades? Vid stora jobb försöker jag alltid dokumentera så mycket jag kan hur mycket tid som avlagts för att slippa betala för deras fikaraster på 3h...
 
Även på ett rörligt pris så får man inte överstiga ett givet kostnadsförslag med mer än 15%, hade det varit det fasta priset så får man inte överstiga överhuvudtaget.
 
hempularen skrev:
Även på ett rörligt pris så får man inte överstiga ett givet kostnadsförslag med mer än 15%, hade det varit det fasta priset så får man inte överstiga överhuvudtaget.
Ok, då är saken utredd då :) Bestrid fakturan och ta debatten.
 
Tack så mycket!!!!! :)
 
Jag skulle för egen del tro att tveksamheten först och främst ligger i om det fasta priset kan användas som bas för 15%-bedömningen. Om det är så borde ändringsbeställningen, som via e-mail uppgivits ej medföra ökade kostnader, gå igenom av bara farten.
 
kataS skrev:
Hej

Vi fick välja mellan en offert på 20000kr eller rörligt arvode.
Men eftersom vi valde rörligt arvode, ......
Vad har jag för rättigheter?
Hade du valt avtalat pris så skulle du kunna klaga att den blev överskriden med mer än 15%.
Du valde rörlig arvode och det kan ju sluta hur som helst ..... om det tillkommer något under arbetets gång. Du fick veta att tiden och materialpris blir lika men kanske hämtning/transport tog längre tid än beräknat?
Det du kan kontrollera är om materialpris och arbetstimmar stämmer med fakturan och reklamera om du hittar något fel. Dom måste ju kunna förklara varför det blev dubbelt upp
gaia
 
Jag tror du blandar ihop begreppen lite. Ett fast pris/avtalat pris är fast och får inte överskridas. Har företagaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får den däremot inte överskridas med mer än 15%. I det sista fallet finns en del untantag som exempelvis att företagarer utfört tilläggsarbeten eller om tjänsten blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på konsumenten och som företagaren inte kunde förutse när prisuppgiften lämnades.
 
Om du har ett avtalat pris så skall det inte avvika överhuvudtaget.

Det som kan göra att även ett avtalat fast pris kan avvika är om det dyker upp oväntade extrajobb. Antag ex. att du vid en badrumsrenovering upptäcker att golvbjälklaget är försvagat av felaktigt monterade avloppsrör från en tidigare renovering. Att då åtgärda det felet kan kosta extra även om priset är fast.
 
  • Gilla
muppenx
  • Laddar…
Jag ser det som att TS erbjöds två helt olika avtal. Det ena gällde att utföra en specifik stenläggningsuppgift för 20 000 kr, och det andra gällde att utföra stenläggartjänster för ca 500 kr i timmen.

Kunden valde att skriva avtal om att köpa stenläggartjänster per timme.

Ibland skriver man i dessa fall, med flera alternativ diskuterade under processen, tydligt i avtalet att allt som gäller står skrivet i det avtal man skriver på och att eventuella andra diskussioner man haft om andra upplägg före avtalets ingång saknar betydelse.

I sådana fall är ju fallet solklart, och man får rimligen svårt med att i efterhand komma och säga att det fasta pris man en gång erbjöds skulle kunna tolkas som ett cirka-pris för det avtal man gjorde.

hempularen, har du några rättsfall eller egen erfarenhet som får dig att tro att det i detta fall går att hävda att ett fast pris som inte avtalats om ska tolkas som ett cirkapris för ett arbete som utförs på löpande räkning?

För mig känns det konstigt, och det skulle innebära en ganska konstig assymetri. Rimligen kan inte hantverkaren ta betalt för fler timmar än jobbet tar bara för att man erbjudit ett högre fast pris tidigare. Då borde han inte heller behöva jobba gratis vissa timmar bara för att han en gång erbjudit kunden möjligheten till ett fast pris.

Då borde man som kund alltid begära offert med både fast och rörligt pris, och alltid välja rörligt pris. Då blir det lite av en "heads, I win, tails, you lose"-situation eftersom priset då kan komma in hur mycket lägre än det fasta priset som helst, men bara 15% över det fasta priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.