Hej!

Vi har vattenradiatorer i vårt hus. En elpanna från 84 som ska fylla dessa åbäkes funktion.. Förra året hade vi en VVS:are här för att plocka bort ett element, samt byta alla termostater på resterande element.
Sedan dess får vi inte ordning på ett par av elementen. Det rinner i dem (luft).
Och jag har då vridit upp elementet på max och luftat. IBLAND har jag tur att det kommer mycket luft och tillslut varmt vatten.
Gått runt och gjort så i alla rinnande element. Men det håller bara i någon dag och ibland bara några timmar!!!
Sist gick det inte att lufta, det hände inget. Bara halva elementet som blev varmt och ingen luft som ville ut. Då gick sambon ner och fyllde på systemet i pannan och det tryckte till lite i elementet, men inte hela vägen.

Och så är det..... funkar ett tag, om man har tur. Det är 3 element som tjaffsar.
Vad göra?
 
Dom tre elementen råkar inte sitta högre än alla andra va?
Kanske är vattennivån som som är för låg., Expkärlet kanske strular..
 
Nej, vi bor i ett enplans med källare.
Däremot hade vi problem med att få både varmt i elementen och varmt vatten i kranarna förra vintern =/ Känns inte som att allt är som det ska.
 
Sambon fyllde på max, sen sa det stopp i pannan. =S
 
Jag är ingen expert men ska försöka att hjälpa. Jag skulle kolla så jag har 1 bars tryck i värmesystemet. Därefter skulle jag välja att sätta cirkulationspumpen på högsta och både lufta elementen igen och lossa mittenskruven på cirlkulationspumpen mycket försiktigt och lufta där med. Sen skulle jag varva hastigheten på pumpen och lufta igen.

Spontant låter det som du har tjyvläckage någonstans, kanske läckande autimatisk avluftare, de har strulat hos oss och upptäcktes av att vi satt trycket på 1 bar och dagen efter hade det sjunkit till en halv bar:s tryck.
 
Var avläser jag trycket? *leer stort med min okunskap* =D
 
Är det den grön-röda skalan med 0,5,10,15,20 ?
 
Det ska finnas en manometer(en liten cirkulär mätare, som en klocka), den ska stå på ca 1 bars tryck.

Googla manometer så finner du hur de ser ut.
 
Du borde ha en manometer ovanpå expansionskärlet eller i anslutning till det.
 
ciia skrev:
Är det den grön-röda skalan med 0,5,10,15,20 ?
Låter som en konstig skala, men fyll på vatten och se om den rör sig..
 
Expansionskärlet sitter inte i pannan.
Det sitter i elementkretsen...

Såg inget kärl på dina bilder? Är halvrunt.
 
Den sitter på vår vind, och dit lurar du inte upp mig!!
 
Hur märker man om expansionskärlet är dåligt eller läcker? Är det bara att bege sig upp dit och riva i isoleringen eller?
 
ciia skrev:
Sambon fyllde på max, sen sa det stopp i pannan. =S
Har du expansionskärlet på vinden skall du ha ett rör som kommer ner till pannrummet där vattnet rinner ut när expansionskärlet är fullt. Vad jag kan se så har ni för lite vatten i systemet. På pannan har du en mätare till höger på fronten med två skalor. Den undre visar hur mycket vatten du har i systemet. Prova att fylla så visaren kommer upp mot det röda fältet. Då bör även vatten komma genom röret ner till pannrummet förhoppningsvis i närheten av en golvbrunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.