Nej, men den dagen kom byggahus nyhetsbrev som har hyfsat många mottagare. Rubriken var just "Ikea eller märkeskök? Värt pengarna?" och i brevet finns en länk till denna tråd. Så, inte så jättekonstigt att det är mycket aktivitet nu.
 
Precis, vi kan nog inget annat än konfirmera racemans rädsla för reklam, det fungerar ;) Jag tar mig i princip aldrig utanför möbelsnickeriforumet om jag inte får en intressant länk under näsan. Sen kan jag iofs hålla med om att det kanske är lite misstänksamt många förstagångspostare som "gör reklam" i den här tråden...

Många verkar helt enkelt vara nöjda med vad dom får med ett IKEA-kök. Inget konstigt med det, det är antagligen som med allt annat från IKEA. Det är billigare men fungerar i princip lika bra. Det är detaljer som skiljer. Personligen så bryr jag mig om detaljerna. Jag har själv många saker från IKEA även om jag helst bygger själv eller suktar efter saker med högre kvalitet. Ofta är IKEA det enda rimliga för plånboken och fritiden (det tar tid att bygga själv =P )

Jag vet inte vad trådskaparen menar med zebraränderna men är det inte bara märgstrålarna? Det finns liksom alltid i ek och hur mycket det syns beror på fiberriktningen. Vill man ha ett uniformt utseende, antingen hudbristningar på alla plankor eller inga synliga alls får man välja och sortera bland materialet. Det är en sån detalj som antagligen skiljer IKEA från dyrare snickerier.

Ett större problem med IKEAs fanerade ek är att iaf jag ofta lyckas få exemplar med riktiga sprickor in till spånskivan. När jag handlar på IKEA brukar jag ta för vana att öppna förpackningarna och kolla att allt är ok innan jag lämnar varuåterlämningen... Av fyra MALM-byråer blev det delar kvar till tre efter kvalitetskontrollen =P


Edit: Jag skulle ju också förtydliga igen att IKEA inte var ett alternativ när jag valde kök av enkla anledningar som brist på anpassbarhet och estetiska detaljer. Återigen, man får betala lite mer för större flexibilitet och detaljer. Störst flexibilitet får man genom att ta hem en snickare som bygger skåpsinredning på plats och såvitt jag har förstått så går det att hamna i ungefär samma prisklass som "mellanregistret" av köksleverantörer typ marbodal, vedum, myresjö osv..
 
Redigerat:
Epoq som säljs av Elgiganten har också rimliga priser och i mitt tycke en del snyggare luckor. Kvik kanske kan vara ett alternativ också? Men gå för all del dit och känn på lådorna så de inte är för rangliga. "Man får vad man betalar för" sa en kökskunnigt som vi fick hjälp av, och det stämmer nog.

Sedan finns det mängder av företag som gör luckor till Ikeas stommar, det är bara att googla..
 
Köpte ett hus där föregående ägare precis renoverat köket med ett från Ikea. Byggt-07 och funkar utan några som helst problem. Känslan av köksön är att den kunde vara lite mer stabil, tror det har att göra med Ikeas plastben...

MEN: Om jag skulle göra om köket så har jag vissa synpunkter på hur jag skulle göra i dagsläget. För det första så är jag av inställningen att ett bra designat kök inte behöver göras om i första taget, det behöver inte vara designat av en arkitekt på något vis, bara väl genomtänkt. Mina föräldrars kök är gjort på 40-talet och det enda som behövts är att måla om luckorna.
Jag tycker att det är värt att lägga ordentligt med resurser på stommarna, då minskar framtida investeringskostnader till enbart luckor eller ommålning av dessa, vilket man kan komma undan med ganska billigt.

Jag har slutat att prata med handlarna i första hand, utan tar hellre en rejäl diskussion med en snickare som är van att bygga just det jag vill ha, ex: kök. När vi sedan kommit fram till en vettig lösning så är det dags att prata med olika leverantörer och se vad de kan erbjuda. Vissa saker går att uppgradera allt eftersom på olika sätt men att välja en sämre stomme till ett kök är som att bygga ett hus och snåla på grunden, känns inte helt stabilt för mig.
 
Till alla IKEA-anhängare.
En nöjd kund är ofta en tyst kund :p
 
Har planerat kök i ca 3 år nu och om någon vecka står nya köket färdigt.
Vi var helt o hållet inställda på att köpa från IKEA men så tog vi en runda på semestern och NOGGRANNT studerade detaljer från de flesta andra kökstillverkare.
HIttade sedan mängder av smådetaljer som vi inte gillar med IKEA.
T.ex deras täckskivor på sidorna av skåpen? Skitbillig lösning... suck.
Öppningen mellan överskåpen där spisfläkten hänger, där får man en täckskiva på höger o vänster sida med ett vasst 90graders hörn under överskåpet. Inte alls snyggt.
När man sedan tittar vidare så hittar man småsaker här-o-där där IKEA har snålat in..


IKEA är nog inga dåliga saker men det finns för många små detaljer man stör sig på.

Vi valde ett KVIK kök och är så jävla nöjda!
Vi kunde anpassa köket efter våra utrymmen mycket bättre än vad ikea kunde.
Vi kunde fälla in spotligts precis var vi ville etc etc
 
Redigerat:
PrinsValium skrev:
Precis, vi kan nog inget annat än konfirmera racemans rädsla för reklam, det fungerar ;) Jag tar mig i princip aldrig utanför möbelsnickeriforumet om jag inte får en intressant länk under näsan. Sen kan jag iofs hålla med om att det kanske är lite misstänksamt många förstagångspostare som "gör reklam" i den här tråden...
Vadå? Inläggen om Pi Måleri & Kakel är ju så genomskinliga att det inte är nån tvekan om att det är reklam. Skönt att slippa fundera, vanligtvis är det svårare att genomskåda. Men det funkar ju ändå, nu vet jag att dom finns.

Anledningen att det svänger till IKEAs fördel efter det att push:en gått ut i mail tror jag också beror på att "vanliga" hemfixare tittat in i tråden då. Så länge bara dom som är jätteintresserade av kök läser och skriver så blir inläggen mer åt granitskiva och måttanpassat. Själv kan jag nog dubbelt så många "märken" sen jag följt denna tråden och har lärt mig massor.
 
OlaF skrev:
Nej, men den dagen kom byggahus nyhetsbrev som har hyfsat många mottagare. Rubriken var just "Ikea eller märkeskök? Värt pengarna?" och i brevet finns en länk till denna tråd. Så, inte så jättekonstigt att det är mycket aktivitet nu.
Konstigt, varför får inte jag något nyhetsbrev? :S
Har kollat i inställningarna om ev. utskicksfunktionen är avstängd, men nej, den är på.
Vad är fel?
 
Raceman skrev:
Konstigt, varför får inte jag något nyhetsbrev? :S
Har kollat i inställningarna om ev. utskicksfunktionen är avstängd, men nej, den är på.
Vad är fel?
Det kanske fastnar i något spamfilter någonstans?
 
PrinsValium skrev:
Det kanske fastnar i något spamfilter någonstans?
Möjligt, men samtidigt får jag andra massutskick till den adressen.
 
Varför köpa ett billigt kök som "duger" som man vill slänga ut efter 10 år eller köpa ett kök för 30.000:- extra och vara så nöjd att man inte behöver byta efter 10 år.

Det jag ser med folk som köper på Ikea, när man själv jobbar som kökssäljare är att man missar detaljerna, och vet troligtvis inte ens om det tills någon med ögon för hur det borde se ut, ser det.
Men å andra sidan så är det upp till var och en att tycka vad man vill.


Det jag inte gillar med Ikea är den dåliga finishen på luckor och detaljer.
Lådorna känns "klena", dom håller såklart för att förvara saker i men känslan finns inte där.


Slutsatsen blir att man får vad man betalar för, Ikea i all ära duger till att vara ett kök. Men vill du ha något med personlig prägel och kvalité bör du kolla på något annat fabrikat.
 
cullberg skrev:
Varför köpa ett billigt kök som "duger" som man vill slänga ut efter 10 år eller köpa ett kök för 30.000:- extra och vara så nöjd att man inte behöver byta efter 10 år.

Det jag ser med folk som köper på Ikea, när man själv jobbar som kökssäljare är att man missar detaljerna, och vet troligtvis inte ens om det tills någon med ögon för hur det borde se ut, ser det.
Men å andra sidan så är det upp till var och en att tycka vad man vill.


Det jag inte gillar med Ikea är den dåliga finishen på luckor och detaljer.
Lådorna känns "klena", dom håller såklart för att förvara saker i men känslan finns inte där.


Slutsatsen blir att man får vad man betalar för, Ikea i all ära duger till att vara ett kök. Men vill du ha något med personlig prägel och kvalité bör du kolla på något annat fabrikat.
...och innan någon kommer och säger att det är "samma" lådor som andra har så kan jag då meddela att i princip 95% av de renodlade köksleverantörerna kör med grejer från Blum medan Ikea sedan en tid tillbaka bytat till Hettich vars lådor är betydligt klenare.
 
Ska man ha ett personligt kök hjälper det väl inte att handla av Ballingslöv eller annan dyrare kökssäljare. Det enda som skiljer är att du är lite mer unik, men personligare, då behöver du köpa det en en snickare som bygger enbart för dig.
 
Efter att ha jämfört ett antal olika märkeskök och med erfarenheten av ett från IKEA, visserligen för 9år sedan, så beslutade jag mig att handla ett Sentens kök. Sentens ingår i samma koncern som HTH, Marbodal och Invita och där mycket är likadant enligt säljaren jag handlade av men till betydligt lägre pris.De ligger tydligen närmast IKEA´s priser utan att tumma på kvalitén.

Jag valde en högblank lucka och en snygg laminatskiva som känns hur schysst som helst. Diskhon ligger underlimmad och jag varken ser eller känner någon ojämnhet i skivan efter den. Har fått reda på av mina montörer nu att är det något IKEA har problem med så är det bänkskivorna. Det såg jag bara på skivorna ute på IKEA nu i efterhand. Vilken skillnad! Luckorna verkar dessutom hur tåliga som helst.

Nu prutade jag till mig ett vettigt pris och fick vitvarorna till samma pris som jag kunde ha köpt de på tretti.se och beslutade mig även för att köpa en induktionshäll. Är hur nöjd som helst och snickarna hade bara lovord om köket bl a. om att upphängningen i skåpen på väggen var av riktigt trä och inte av spånskivor vilket gjorde att allt blev superstabilt trots mina ihopskruvade stommar :)

Mvh en som aldrig kommer att handla något utan att jämföra med andra fabrikat i framtiden.
 
AndersPS skrev:
Ska man ha ett personligt kök hjälper det väl inte att handla av Ballingslöv eller annan dyrare kökssäljare. Det enda som skiljer är att du är lite mer unik, men personligare, då behöver du köpa det en en snickare som bygger enbart för dig.
Det jag menar är att det blir opersonligt på så vis att man inte får med några detaljer som är unikt för just ditt kök, Man anpassar oftast helt enkelt inte köket till den eller dom som skall använda köket. Jag säger inte att det alltid är så, men ofta. Detta beror delvis på okunskap och delvis på på Ikeas begänsade sortiment.

Kollar du tex på ett kök ifrån Nobia koncernen som ligger ganska nära i pris, då menar jag Marbaodal/ Sentens / Ballingslöv eller motsvarande, så har du direkt ett större urval som gör att du får ett mer detaljrikt kök, Till en hyffsad peng.

Sen kan man givetvis lägga en halv förmögenhet på köket om man har pengar till det, och få ännu mer detaljer och kvalité. Detta hade jag inte tvekat en sekund på om jag hade haft pengar till det. Det är ju ändå oftast i köket man tillbringar stora delar av sin tid hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.