Glufglufs....

Tack, jag vet tyvärr för mycket om el, typ, att jag INTE får själv. Jag kan och får göra en egenskarvsladd, byta kontakter i väggen men inte ändra/dra nytt i rören.
Jag menar mer åt att en fas går till ett av två uttag, en annan fas till det andra. Man kanske skall ha dubbla nollor oxå?
Det blir då två olika apparater/lampor, en i varje uttag. Kanon i köket, med vattenkokare å våffeljärn samtidigt..... :D
 
UppGiven skrev:
Glufglufs....

Tack, jag vet tyvärr för mycket om el, typ, att jag INTE får själv. Jag kan och får göra en egenskarvsladd, byta kontakter i väggen men inte ändra/dra nytt i rören.
Jag menar mer åt att en fas går till ett av två uttag, en annan fas till det andra. Man kanske skall ha dubbla nollor oxå?
Det blir då två olika apparater/lampor, en i varje uttag. Kanon i köket, med vattenkokare å våffeljärn samtidigt..... :D
Jo, du kan ju dra en trefasmatning till köket och sen i en dosa dela upp det till tex micro, uttag till kaffekokaren och till kylen eller något. Bara man är noga med uppmärkning vid centralen så man vet att det är dessa tre säkringar som går med samma nolla och jord samt vad varje enskild fas matar. Annars om man ska göra arbete med tex uttaget till micron och bara stänger av den så kan man få sig en skaplig smäll av nollan då kylen är igång och har belastning i o m att dom båda har samma nolla.
 
Det kallas för vägguttag med separat brunntändning.
 
Glufsglufs skrev:
r. Annars om man ska göra arbete med tex uttaget till micron och bara stänger av den så kan man få sig en skaplig smäll av nollan då kylen är igång och har belastning i o m att dom båda har samma nolla.
Som jag trodde. Märka upp ordentligt på och i uttagen då. Samt i källaren. Men... Alla el är ju kopplad till samma galvaniska punkt ändå i centralen, så "kyssen" från kulen finns ju med ändå! Eller?
Kan det vara "närheten" till kylen som gör det svårare/farligare?
Det är väl mest när man e bakom kåpan i uttaget som faran finns? Och där skall banne mig inte lekmän vara.
 
Mikael_L
Nu måste jag lägga mig i, så inga fel eller missförstånd blir.

Du får aldrig ha två olika säkringar till ett och samma vägguttag (vilket teoretiskt går till ett uttag med brunnständning).
Detta för att ifall man vill mecka lite med uttaget så går man och drar ut säkringen, "det slocknade, FINE" men sen är det kvar 230V på den andra kabeln = ev godnatt.

Tänk också på att uttag med separat brunnständning är milt sagt snordyra, spelar pengar ingen roll så är det OK, annars kan ju en konventionell installation vara helt OK också ... :)
 
Mikael_L skrev:
Nu måste jag lägga mig i, så inga fel eller missförstånd blir.

Du får aldrig ha två olika säkringar till ett och samma vägguttag (vilket teoretiskt går till ett uttag med brunnständning).
Detta för att ifall man vill mecka lite med uttaget så går man och drar ut säkringen, "det slocknade, FINE" men sen är det kvar 230V på den andra kabeln = ev godnatt.

Tänk också på att uttag med separat brunnständning är milt sagt snordyra, spelar pengar ingen roll så är det OK, annars kan ju en konventionell installation vara helt OK också ... :)
Är det någon som sagt något annat då om att inte ha fler än en fas till uttagen?

Snordyrt vet jag inte, nu har jag inte tillgång till firmans dator men på elonline så kostar ett vanligt ELJO trend uttag 116 kr och ett med separata bunnständningar 152 kr
 
Redigerat:
UppGiven skrev:
Som jag trodde. Märka upp ordentligt på och i uttagen då. Samt i källaren. Men... Alla el är ju kopplad till samma galvaniska punkt ändå i centralen, så "kyssen" från kulen finns ju med ändå! Eller?
Kan det vara "närheten" till kylen som gör det svårare/farligare?
Det är väl mest när man e bakom kåpan i uttaget som faran finns? Och där skall banne mig inte lekmän vara.
Om vi säger så här, du drar ut fas och nolla till micron och fas och nolla till kylen på varsin säkring. Du slår av säkringen för kylen och "kretsen" är bruten. Andra allternativet är att du drar ut två faser från varsin säkring (eller tre faser) och en nolla, en fas till micro och en fas till kyl men gemensam nolla. Du slår av säkringen för kylen men du har fortfarande nollan "aktiv" för att den ingår i "kretsen" till micron också. Är du med?
Därför märker man upp ordentligt så att man vet att alla säkringar i en två elelr trefasgrupp slås av vid eventuellt ingrepp.
 
Gott, flera uttag då.
När det väl är dax, stackars elektriker som skall reda upp detta åt mig. Vad jag vill, och vad jag kan är ju som sagt två olika saker.
Nu vet jag att ett dubbel/trippel/fyrvägsuttag inte får ha flera faser. Dax att jaga små singeluttag istället, så jag får fler av dem, men olika dosor.
 
Vet inte om det framkommit, men om du har en flerpolig säkring så får du ha flera faser bakom ett uttag/apparatdosa, dvs det behöver inte delas upp i en kopplingsdosa.
Det viktiga är att det ska räcka med att bryta en (1) säkring för att göra det helt strömlöst i ett uttag, inkl nollan och kopplingspunkter bakom uttaget.
 
Får man verkligen det? Alla uttag jag har sett har varit specade till ~250V. Då kan det väl inte vara OK med 400V i samma dosa?
 
Du kopplar ledningarna bakom uttaget och både ledningar och "kopplingar" är godkända för mer än 400 volt. Man får inte 400 V i uttager
 
Det verkar som om det ibland sätts upp fler uttag med hjälp av utanpåliggande uttag och kabel när vissa renoveringar görs. När man gör så så tycker jag att man gott kan sätta uttagen direkt mot golvlisten och dessutom montera tvåvägsuttag liggande, det blir minst fult då.

Helst bör man nog undvika sånthär helt om det inte rör sig om att sätta uttag precis vid hörn o.s.v....

Utanpåliggande uttag som är ivägen bakom möbler har tyvärr ibland en förmåga att bli nedskruvade och liggandes under möbelns sockel hängandes i kablarna q(;^;)p Kanske rätt ovanligt, men ändå en risk.

Om man absolut ska dra utanpåliggande kablar för fler uttag vid renovering så är det nog en bra idé att åtminstone fräsa in en ROT-dosa för att montera uttagen infällt.

De utanpåliggande uttagen som uppfyller dagens elsäkerhetskrav passar i mitt tycke inte något vidare bra ihop med dagens designkrav. Sen 20-30 år så har det funnits krav på att det ska vara en tillräckligt djup brunn i uttagen även då de är ojordade, och det ger klart klumpigare uttag än de gamla farliga utan djup brunn.


Finns det över huvud taget krav på att man utökar till tillräckligt många uttag per väggmeter om man byter ut alla apparater och ledningar men behåller befintliga rör och dosor?

En rimlig kompromiss är väl kanske utöka antalet uttag så att man har minst ett uttag per sammanhängande väggyta (inkl hörn) så att man inte behöver dra skarvsladdar över dörrkarmar eller liggandes som snubbeltrådar på golvet vid en dörröppning/passage. I en vanlig bostad så är det väl för övrigt inga större problem att fixa till grendosor och skarvsladdar för att nå alla apparater på ett hyggligt snyggt och säkert sätt.

Om man ändå byter till jordade uttag så säkerställer det nog i sig att man byter till nya skarvsladdar och grendosor, men i princip skulle man kunna ha med nån "kampanj" där de boende får lämna in gamla ojordade skarvsladdar/grendosor som hel/delbetalning för nya skarvsladdar/grendosor, för att säkerställa att det inte blir alltför många olagliga varianter med jordad stickpropp och ojordade honor.

Bonus: hand upp för den som ärligt kan säga att han/hon inte varken äger eller disponerar någon olaglig övergång som gör att man kan ansluta ojordade stickproppar i jordat uttag?

Bonusfråga: finns det någon laglig lösning förutom att faktiskt byta kabel/stickpropp för att ansluta en apparat med ojordad stickpropp i jordat uttag om någon elektriker bedömt apparaten som säker att använda så? Jag tänker på nån slags övergång med fastskruvad låsning så att den sitter fast på appraten. Syftet är att inte sabotera orginalskick på apparater som har nån slags "kulturhistoriskt värde". (Sen kan man väl alltid diskutera om en det finns nåt kulturhistoriskt värde i en 40 år gammal stereo eller första årmodellen av klockradio med led-display o.s.v.)...
 
yxis skrev:
Det verkar som om det ibland sätts upp fler uttag med hjälp av utanpåliggande uttag och kabel när vissa renoveringar görs. När man gör så så tycker jag att man gott kan sätta uttagen direkt mot golvlisten och dessutom montera tvåvägsuttag liggande, det blir minst fult då.

Så har jag gjort i alla tider och även dom jag haft som kollegor.

Helst bör man nog undvika sånthär helt om det inte rör sig om att sätta uttag precis vid hörn o.s.v....

Utanpåliggande uttag som är ivägen bakom möbler har tyvärr ibland en förmåga att bli nedskruvade och liggandes under möbelns sockel hängandes i kablarna q(;^;)p Kanske rätt ovanligt, men ändå en risk.

Och därför får ju då kunden tala om var dom vill ha uttaget vid exempelvis en renovering.

Om man absolut ska dra utanpåliggande kablar för fler uttag vid renovering så är det nog en bra idé att åtminstone fräsa in en ROT-dosa för att montera uttagen infällt.

De flesta renoveringarna sker nog i lägenheter och då är det betong, tegel och lättbetongväggar och ingen vill betala för den urfräsningen. Är det träväggar så kostar det med.

De utanpåliggande uttagen som uppfyller dagens elsäkerhetskrav passar i mitt tycke inte något vidare bra ihop med dagens designkrav. Sen 20-30 år så har det funnits krav på att det ska vara en tillräckligt djup brunn i uttagen även då de är ojordade, och det ger klart klumpigare uttag än de gamla farliga utan djup brunn.


Finns det över huvud taget krav på att man utökar till tillräckligt många uttag per väggmeter om man byter ut alla apparater och ledningar men behåller befintliga rör och dosor?

Inte krav, rekomendationer via SS och AMA EL men det är kunden som bestämmer. Rekomendationerna finns så att man har en standrad att följa om kunder inte vet hur dom vill ha det. Sen finns det undantag som vid handikappsanpassning och så men då kliver regelverk in.

En rimlig kompromiss är väl kanske utöka antalet uttag så att man har minst ett uttag per sammanhängande väggyta (inkl hörn) så att man inte behöver dra skarvsladdar över dörrkarmar eller liggandes som snubbeltrådar på golvet vid en dörröppning/passage. I en vanlig bostad så är det väl för övrigt inga större problem att fixa till grendosor och skarvsladdar för att nå alla apparater på ett hyggligt snyggt och säkert sätt.

Om en projektledare bestämt att SS ska följas så ska det vara till antal ett uttag per väggmeter i ett rum, dörrar och fönster inkluderat så tex i ett rum på 16m2 så ska man då sätta 4 st uttag (finns antennuttag så ska det närmaste till det vara ett 4-vägs uttag) men om kunden vill ha alla uttag på samma vägg så är det inte fel mot SS och projektledaren. Det är inte skrivet att det ska sitta exakt på var 4:e meter utan man ska räkna ut hur många uttag man ska ha som minst i ett rum.

Om man ändå byter till jordade uttag så säkerställer det nog i sig att man byter till nya skarvsladdar och grendosor, men i princip skulle man kunna ha med nån "kampanj" där de boende får lämna in gamla ojordade skarvsladdar/grendosor som hel/delbetalning för nya skarvsladdar/grendosor, för att säkerställa att det inte blir alltför många olagliga varianter med jordad stickpropp och ojordade honor.

Är man på ett elrenoveringsprojekt så lämnar man normalt ett pris på byte av stickproppar och lampproppar som de boende själva får betala med info om varför det måste bytas.

Bonus: hand upp för den som ärligt kan säga att han/hon inte varken äger eller disponerar någon olaglig övergång som gör att man kan ansluta ojordade stickproppar i jordat uttag?

Jag viftar högt :D

Bonusfråga: finns det någon laglig lösning förutom att faktiskt byta kabel/stickpropp för att ansluta en apparat med ojordad stickpropp i jordat uttag om någon elektriker bedömt apparaten som säker att använda så? Jag tänker på nån slags övergång med fastskruvad låsning så att den sitter fast på appraten. Syftet är att inte sabotera orginalskick på apparater som har nån slags "kulturhistoriskt värde". (Sen kan man väl alltid diskutera om en det finns nåt kulturhistoriskt värde i en 40 år gammal stereo eller första årmodellen av klockradio med led-display o.s.v.)...
Svårt att tänka mig att det finns någon sådan övergång men jag vet inte.
 
yxis skrev:
Om man ändå byter till jordade uttag så säkerställer det nog i sig att man byter till nya skarvsladdar och grendosor, men i princip skulle man kunna ha med nån "kampanj" där de boende får lämna in gamla ojordade skarvsladdar/grendosor som hel/delbetalning för nya skarvsladdar/grendosor, för att säkerställa att det inte blir alltför många olagliga varianter med jordad stickpropp och ojordade honor.
Amen till det.
yxis skrev:
Bonus: hand upp för den som ärligt kan säga att han/hon inte varken äger eller disponerar någon olaglig övergång som gör att man kan ansluta ojordade stickproppar i jordat uttag?
d^_^b Blev tummen upp, hittade ingen hand.
För övrigt, min mammas sådan, finns ej mer... Ja klipte den. Hån får vackert anpassa sig.

Fler följdfrågor.
Varför finns det ojordade stickkontakter, som passar i jordade uttag? Typ.. Eurokontakter?
Värst är det med handhållna verktyg..... Många av mina är med grova gummikablar, men ingen jordning.
 
UppGiven skrev:
Amen till det.

d^_^b Blev tummen upp, hittade ingen hand.
För övrigt, min mammas sådan, finns ej mer... Ja klipte den. Hån får vackert anpassa sig.

Fler följdfrågor.
Varför finns det ojordade stickkontakter, som passar i jordade uttag? Typ.. Eurokontakter?
Värst är det med handhållna verktyg..... Många av mina är med grova gummikablar, men ingen jordning.
Apparaterna är dubbelisolerade och kräver därför ingen skyddsjordning.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.